آفتاب
دادستان کل کشور خبر داد:

برخورد قضایی با سازمان های متخلف در مبارزه با مواد مخدر

برخورد قضایی با سازمان های متخلف در مبارزه با مواد مخدر

دادستان کل کشور از آمادگی این دستگاه برای برخورد قضایی با سازمان های متخلف در مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: اگر ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کند که فلان مقام و مسئول در انجام وظیفه کوتاهی کرده است دستگاه قضایی آمادگی دارد آن‌ها را تحت تعقیب قرار دهد.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز سه شنبه در نشست تخصصی ویدئوکنفرانس معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور با بیان اینکه باید لباس مبارزه با موادمخدر را به صورت جدی‌تر به اندام کسانی که مسئولیت دارند بپوشانیم، افزود: ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از مهمترین وظایفش این است که سهم هر دستگاهی را در امر مبارزه مشخص و متعاقب آن مطالبه کند و اگر دستگاهی به وظایفش عمل نکرد به عنوان متخلف به ما معرفی کنند تا برخورد کنیم.


وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها و مقاماتی که مکلفند کارهایی را انجام دهند و ترک فعل کنند؛ مرتکب جرم شده اند، تصریح کرد: اگر ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کند که فلان مقام و مسئول در انجام وظیفه کوتاهی کرده است دستگاه قضایی آمادگی دارد آن‌ها را تحت تعقیب قرار دهد.


منتظری اظهار داشت: اطلاعاتی در دست دارم که برخی ضابطین قضائی در مبارزه با مواد مخدر آسیب‌هایی دارند که باید در یک جلسه محرمانه به این موضوع پرداخته شود.


وی اضافه کرد: هر ساله در ماه رمضان آمار جرایم کاهش پیدا می‌کند. این امر مهم باید ما را به مطالعه از نظر جامعه شناسی و روانشناسی وادارد تا جامعه را به سمت ارتکاب جرایم کمتر سوق دهیم و ببینیم علت اینکه در ماه رمضان جرایم کاهش پیدا می‌کند، چیست.


وی با تاکید بر اینکه قطعا مهمترین عامل نزدیکی مردم با خداوند و طاعات و عبادات در این ماه است، خاطرنشان کرد: بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم بر این است که در اولین فرصت، مساجد و تکیه گاه‌ها باز شوند، ولی مصلحت بر این شد که این بازگشایی به تعویق بیافتد که امیدواریم با بررسی‌های انجام شده و صحبت‌های صورت گرفته با وزیر بهداشت، در نیمه دوم ماه رمضان شاهد بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد باشیم.


ضرورت بروزرسانی و اصلاح قوانین در حوزه مبارزه با مواد مخدر


منتظری در ادامه سخنان خود، با قدردانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، اضافه کرد: اساسی‌ترین نکته در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر آن است که اساس و بنیان کار متناسب با شرایط باشد. قانون همیشه به شرایط ناظر است و با توجه به مولفه های جامعه باید قانون جامع داشته باشیم. بر همین اساس قانونی که چند سال قبل برای مبارزه با مواد مخدر تصویب شده است، امروز نمی‌تواند نیاز ما را برطرف کند و باید با توجه به مجموعه مؤلفه‌هایی که در جامعه وجود دارد، قانون اصلاح شود.


این مقام قضایی خاطرنشان کرد: پیش نویس اصلاح قوانین تهیه و به مراجع تصمیم گیری ارائه شده است که امیدواریم در اسرع وقت مورد تصویب و اصلاح قرار گیرد.


مبارزه با مواد مخدر تنها منوط به قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیست


منتظری با تاکید بر این که اگر تمام دستگاه‌ها پای کار مبارزه با مواد مخدر بیایند، می‌توانیم به سرعت با این پدیده خانمان‌سوز مقابله کنیم اما اگر عملکرد دستگاه کُند باشد، نباید انتظار موفقیت داشته باشیم، یادآور شد: امر مبارزه، موضوعی است که به چند دستگاه مربوط می‌شود و مبارزه با مواد مخدر تنها منوط به قوه قضائیه و نیروی انتظامی نمی‌شود.


وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این که همانند بیماری کرونا، باید ماسک متناسب با مواد مخدر هم تهیه کنیم، افزود: آلودگی به مواد مخدر نیاز به اهتمام و توجه بیشتری برای مبارزه دارد و ما اشراف لازم را داریم و می‌بینیم چه دستگاه‌هایی بیش از وظایفشان در حوزه مبارزه با مواد مخدر اقدام می‌کنند و چه دستگاه‌هایی کم‌کاری می‌کنند.


وی تاکید کرد: دولت به موجب قانون مکلف به ایجاد مراکز ترک اعتیاد در سراسر کشور است اما شاهدیم که تعداد این مراکز کم است و مجبوریم از زندان برای نگهداری این افراد استفاده کنیم. دولت باید در این بخش سرمایه گذاری داشته باشد.


باید از الگوی مبارزه با کرونا برای مبارزه با اعتیاد بهره برد


دادستان کل کشور با بیان اینکه کسی که گرفتار مرض و درد اعتیاد می‌شود شرف و حیثیتش گرفته می‌شود و این موضوع آثار سویی در جامعه ایجاد می‌کند، یادآور شد: خطر اعتیاد کمتر از کرونا نیست و این بلا دامن‌گیر بسیاری از افراد جامعه شده است. باید از مبارزه با کرونا برای مبارزه با اعتیاد  الگوبرداری کنیم. چرا که امروزه تعداد معتادان و افرادی که آلوده به مصرف مواد مخدر هستند، زیبنده ایران نیست.


منتظری گلایه کرد: اغلب مبتلایان به بیماری کرونا، افراد میانسال به بالا هستند و کل جهان درگیر این موضوع شده‌اند اما اغلب افرادی که اعتیاد دارند، جوانان هستند. چرا برای این مساله یک همت جمعی ایجاد نمی‌شود تا جوانانمان را از این بلای خانمان‌سوز نجات دهیم.


نشست تخصصی ویدئوکنفرانس معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور با حضور سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت الاسلام محمدجواد منتظری دادستان کل کشور و سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.
کد N2387250

وبگردی