آفتاب

ظریف: پمپئو پس از شکست «فشار حداکثری» می‌خواهد شریک برجام باشد

ظریف: پمپئو پس از شکست «فشار حداکثری» می‌خواهد شریک برجام باشد

وزیر امور خارجه در توییتی تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام را نتیجه شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران خواند.

محمد جواد ظریف نوشت: ۲ سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش «توقف مشارکت آمریکا» در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه «فشار حداکثری» آنان، ایران را به زانو درآورد.

وی افزود: نظر به شکست مفتضحانه آن سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را بس کنید: ملت ایران همیشه سرنوشت خود را تعیین کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز یکشنبه شب (۷ اردیبهشت) حیله آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که بر اساس توافقنامه برجام از ۲۷ مهر ماه سالجاری لغو می‌شود را فاش کرد.

به گزارش این روزنامه، برای پیشبرد برنامه راهبردی آمریکا، پمپئو طرحی را تهیه کرده که طبق آن ایالات متحده ادعا می‌کند که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت کننده در توافق هسته‌ای حضور دارد. اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شده است.

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.
کد N2386785

وبگردی