آفتاب

در دوران ایزوله کردن خانگی برای کرونا مراقب چه علائمی باشیم؟

در دوران ایزوله کردن خانگی برای کرونا مراقب چه علائمی باشیم؟

اغلب بیماران مبتلا به ویروس کرونا علائم خفیف تا متوسطی شبیه علائم آنفلوانزا را تجربه می‌کنند که معمولا در خانه قابل درمان است.

نکته مهم این است که اگر گمان می‌کنید دچار کووید-۱۹ شده‌‌اید- جدا از اینکه آزمایش مثبت دارید یا نه- باید خودتان را در خانه ایزوله کنید تا از انتشار ویروس در جامعه جلوگیری شود.

علائم بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است وممکن است علاوه بر علائم تنفسی مانند سرفه و تنگ‌نفس دچار تب و لرز، ضعف و خستگی، سردرد و بدن‌درد، علائم گوارشی، إز دست رفتن حس بویایی یا قرمزی چشم‌ها هم بشوید.

اغلب افراد دارای بیماری خفیف در روز سوم تا پنجم پس از عفونت علامت‌دار می‌شوند، پس از حدود یک هفته نشانه‌های بهبودی را نشان می‌دهند و پس از ۲ هفته «بهبودی کامل» پیدا می‌کنند.

اما حتی در موارد بیماری خفیف ممکن است پس از مدتی علائم بیماری به ناگهان بدتر شود یا پس از بهبودی ابتدایی به ناگهان علائم با شدت بیشتری بازگردد و فرد نیاز بستری شدن پیدا کند.

هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسانی دچار این بدتر شدن ناگهانی بیماری می‌شوند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند افرادی که علائم ابتدایی‌شان شامل خستگی زیاد، سردرد، درد شکمی و تنگ نفس است، از مرحله بیماری خفیف به سمت بیماری شدید می‌روند، به خصوص اگر سنشان بالای ۶۰ سال باشد و بیماری زمینه‌ای (مانند بیماری قلبی و ریوی، سرطان و ضعف دستگاه ایمنی) داشته باشند.

یک یافته دیگر که ممکن است بیانگر بدتر شدن بیماری باشد این است که سرعت تنفس فرد در هنگام استراحت از ۲۴ تنفس در دقیقه بالاتر برود.

آز آنجایی که احتمال بدتر شدن ناگهانی بیماری حتی بدون عوامل زمینه‌ساز مشخص وجود دارد، اگر دچار علائم خفیف بیماری کووید-۱۹ هستید و خودتان را در خانه ایزوله کرده‌اید، باید چند بار در روز علائم‌تان را وارسی کنید. دمای بدن، سرعت تنفس‌، شدت سرفه‌ و شدت تنگ‌نفس‌تان را به طور مرتب ارزیابی کنید.

اگر تنگ‌نفس ناگهانی و شدید، سرفه شدید و غیرقابل کنترل، سیاهی رفتن چشم‌ها و احساس درد در قفسه‌سینه پیدا کردید باید فورا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.
کد N2377772

وبگردی