آفتاب
یک وکیل دادگستری:

به‌نظر نمی‌رسد آمریکا به رای مجامع حقوقی بین‌المللی برای ارسال اقلام بشردوستانه تمکین کند

به‌نظر نمی‌رسد آمریکا به رای مجامع حقوقی بین‌المللی برای ارسال اقلام بشردوستانه تمکین کند

یک وکیل دادگستری در ارتباط با پیگیری ارسال اقلام بشردوستانه از سمت کشور امریکا گفت: راه حل حقوقی پیگیری این اقلام طرح دعوی در مجامع حقوقی بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی حقوقی لاهه است و بنظر نمی‌رسد که این اقدام در کوتاه مدت جواب دهد و حتی امریکا به رای این دیوان تمکین کند.

سعید باقری در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تاثیر بحران ناشی از ویروس کرونا در برملاکردن ماهیت ضدبشر دوستانه برخی کشورها گفت: خیلی از کشورها از جمله امریکا ادعای حمایت از حقوق بشر دارند و خود را مدعی این حوزه می‌دانند اما ویروس کرونا و پیامدهای آن نشان داد که ماهیت درونی این کشورها برخلاف چیزی است که ادعا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله ایران از نظر تجهیرات پزشکی و امکانات مقابله با ویروس کرونا دچار مشکل هستند گفت: به دلیل مشکلات ناشی از بیماری مربوط به ویروس کرونا، در شرایط اضطراری و فورس ماژور بحران کرونا خواسته بسیاری از کشورهای غربی که حتی رابطه خوبی نیز با ایران ندارند از جامعه جهانی، بالاخص کشور ایالات متحده امریکا، این است که بخشی از تحریم‌های ایران به ویژه آن دسته از تحریم‌ها که مربوط به واردات تجهیزات پزشکی و امکانات مقابله با ویروس کرونا است را برای جلوگیری از ابتلا و فوت شهروندان ایرانی لغو کنند.

این وکیل دادگستری افزود: متاسفانه می‌بینیم ایالات متحده امریکا که خود را پرچمدار حمایت از حقوق بشر در دنیا می‌داند حتی در این شرایط هم دست از اقدامات ضد بشر دوستانه خود بر نمی‌دارد و حاضر نیست از موضع ضد حقوق بشری خودش کوتاه بیاید و به نوعی شعارهای حمایت از حقوق بشری که امریکا می‌دهد یک سری شعارهای پوچ، عوام فریبانه و متظاهر به حمایت از حقوق بشر است و در عمل هیچ نشانه‌ای از حقوق بشر ندارد.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای پیگیری انتقال کالاهای بشردوستانه به ایران وجود دارد نیز گفت: راه حل سیاسی این مسئله، ارجاع موضوع به سازمان ملل متحد است. البته معمولا تصمیمات این سازمان ضمانت اجرایی ندارد و امریکا به مصوبات شورای عالی امنیت ارج نمی‌دهد و ارزشی برای آن قائل نیست.

وی در ارتباط با راه حل حقوقی پیگیری اقلام بشردوستانه نیز اظهار کرد: راه حل حقوقی پیگیری این اقلام طرح دعوی در مجامع حقوقی بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی حقوقی لاهه است و بنظر نمی‌رسد که این اقدام نیز در کوتاه مدت جواب دهد و حتی امریکا به رای این دیوان تمکین کند. پس به اصطلاح رای دیوان بین‌المللی لاهه امکان اجرا در کوتاه مدت را ندارد و ممکن است بعد از چند سال پیگیری‌های حقوقی جواب دهد.

این وکیل دادگستری در ارتباط با برنامه ریزی مسئولان برای دوران پسا کرونا نیز گفت: بهرحال ویروس کرونا یا بحران‌های دیگر آخرین بحران کشور نیستند و مدیران کشورهایی که می‌خواهند برنامه ریزی داشته باشند همواره باید پیش بینی بحران‌هایی از این قبیل را بکنند.

وی با بیان اینکه کرونا به ما نشان داد که باید کادر پزشکی مجرب و کافی داشته باشیم گفت: باید ستاد بحرانمان برای همچین روزهایی مجهز و تقویت شود و حتما باید بودجه‌هایی در ردیف بودجه سالانه برای مدیریت و کنترل بحران‌های پیش بینی نشده در نظر گرفته شود و از آن طرف این بحران نشان داد که ما آمادگی زندگی و کار در این شرایط را نداریم.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: مدیران مملکت باید خودشان را آماده کنند که اگر شرایطی مشابه ویروس و بحران کرونا پیش آمد باید چه کار کنند و در عین حال که مردم، خودشان را به اجرای مقررات ستاد مدیریت بحران مکلف می‌کنند ضرر جدی به کسب و کار و اقتصاد کشور وارد نشود و این بحران باعث شد که مدیران هشیاری و هوشمندی بیشتری به کار برند تا غافل‌گیر نشوند.

به گزارش ایسنا، در پی شیوع گسترده بیماری کروناویروس در جهان، نخستین موارد ابتلا به این ویروس در ایران اواخر بهمن ۹۸  رسما از سوی وزارت بهداشت گزارش شد و در پی گسترش این ویروس به تمام استان‌های ایران جامعه بین الملل خواستار لغو تحریم‌های یکسویه امریکا علیه ایران برای مقابله با ویروس کرونا شدند ولی آمریکا علی‌رغم ادعای حمایت از حقوق بشر تاکنون از توجه به این درخواست ها طفره رفته است.
کد N2377083

وبگردی