آفتاب

تاثیر بازی‌های‌ کامپیوتری‌ در اوقات‌ فراغت‌ کودکان‌ در قرنطینه

تاثیر بازی‌های‌ کامپیوتری‌ در اوقات‌ فراغت‌ کودکان‌ در قرنطینه

برنا نوشت: دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک گفت که فعالیت در رشته بازی‌های الکترونیک هم مانند تمام رشته‌های دیگر باید به اندازه و در چهارچوب مقررات و توصیه‌های کارشناسانه دنبال شود، در غیر این صورت آسیب‌های جدی را در پیش خواهد داشت.

دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک گفت: فعالیت در رشته بازی‌های الکترونیک هم مانند تمام رشته‌های دیگر باید به اندازه و در چهارچوب مقررات و توصیه‌های کارشناسانه دنبال شود، در غیر این صورت آسیب‌های جدی را در پیش خواهد داشت.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، همه مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها تعطیل شدند و توصیه شد که اکثر مردم در خانه‌های خود قرنطینه شوند. در چنین شرایطی خانه ماندن مخصوصا برای جوانان، نوجوانان و کودکان بسیار سخت و خسته‌کننده بوده است. بازی‌های الکترونیک و کامپیوتری می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای سرگرم شدن در منزل باشد اما فعالیت در رشته بازی‌های الکترونیک هم مانند رشته‌های دیگر باید به اندازه و در چهارچوب مقررات و توصیه‌های کارشناسانه دنبال شود، در غیر این صورت آسیب‌های جدی را در پیش خواهد داشت.

لقمان شاورانی، دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک، در گفتگویی در این خصوص بیان کرد: دنیای بازی‌های کامپیوتری کنترل شده است و بر مبنای خدمات و محتوایی که بازی‌ها در بستر فضای مجازی دارند، به شکل‌های مختلف قابل کنترل هستند. قرنطینه خانگی یک فرصت بود، یکی از روش‌هایی که می‌توانست نگرانی خانواده‌ها درخصوص اوقات فراغت کودکان‌شان مخصوصا در دوره تعطیلات نوروزی را برطرف کند، همین بازی‌های کامپیوتری و موبایلی بود که در این فرصت خودش را نشان داد. در شرایطی که خیلی از کسب و کارها، فعالیت‌ها و رشته‌های ورزشی تعطیل شدند، مردم فرصت کافی برای فعالیت در این زمینه داشتند.

وی افزود: در شرایط کنونی این رشته جدید ورزشی یک فرصت بسیار خوب برای مخاطبین و حتی خانواده‌ها ایجاد کرده اما شکی در این موضوع نیست که فعالیت بیش از حد در هر رشته‌ای دارای یک سری معضلات است، حتی در رشته‌هایی مانند دوومیدانی و فوتبال.

شاورانی گفت: ابتدا ما به مخاطبین عزیز توصیه می‌کنیم نظام رده‌بندی سنی را رعایت کنند. در قوانین فدراسیون جهانی نیز آمده است افراد بر اساس طبقه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای و مجوز سنی، این نظام رده‌بندی را رعایت کنند. در مرحله دوم استفاده از بازی‌های رایانه‌ای خصوصا دستگاه‌های کامپیوتری در طول 24 ساعت، نباید بیشتر از 4 ساعت باشد و توصیه می‌کنیم حتما بین بازی‌ها حدود 10 تا 15 دقیقه راه بروند، نرمش کنند و ورزش‌های گردن و چشمی را انجام دهند. بحث نورپردازی محیط و اتاق نیز مطرح است که بیشتر شامل مخاطبین حرفه‌ای می‌شود. عمدتا بازیکنان ما دوست دارند در فضاهای تاریک بازی کنند، این موضوع برای قدرت بینایی آن‌ها و از نظر روانشانسی مفید و خوب نیست.

دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک عنوان کرد: توصیه ما بیشتر استفاده از بازی‌های VR و حرکتی است که این بازی‌ها امکان انجام فعالیت جسمانی در رشته‌های مختلفی مانند اسکیت و گلف را ایجاد می‌کند. بازیکنان در مقابل دستگاه و دوربین حرکت می‌کند و در بازی تبدیل به یک کارکتر می‌شود که عین آن حرکات را انجام می‌دهد. ما همیشه توصیه می‌کنیم که از دستگاه‌های MOVE استفاده کنند تا همزمان حرکات بدنی در بازی‌های ورزشی داشته باشند. این دستگاه‌ها حتی در یک سری از باشگاه‌ها و مراکز ورزشی در سطح کشور نسب شده است.

وی خاطرنشان ساخت: اولویت ما بازی‌های ورزشی است که سبک فعالیت‌های ورزش الکترونیک هم به سمت بازی‌های ورزشی مانند فوتبال است که مخاطبین زیادی دارد. دو سال قبل سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم به ما توصیه کرد که در این زمینه پیگیری‌هایی را انجام دهیم. پس از آن بازی‌های استراتژیکی را توصیه می‌کنیم که در آرام کردن افراد، بازکردن فکر و آموزه‌های ذهنی بسیار تاثیرگذار است. بعد از آن بازی‌های موبایلی هستند که دنیای بسیار گسترده‌ای دارند که شامل تمام سبک‌ها می‌شود و به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. تقاوت بازی‌های موبایلی با بازی‌های کنسولی این است که در اختیار تمام افراد قرار داد، در این شرایط قیمت دستگاه‌ها ایکس باکس بسیار بالا رفته است اما این بازی‌های روی هر موبایلی قابل استفاده است.

شاورانی در پایان گفت: رشته ورزش الکترونیک در 14 دانشگاه برتر جهان در کرسی دکتری  و ارشد تدریس می‌شود و همچنین بالای 100 مرکز تحقیقاتی پزشکی از بازی‌های رایانه‌ای به عنوان فرصت کمکی و آموزشی برای ناتوانان معلول و کهنسال برای مبارزه با بیماری‌های حرکتی و آلزایمر استفاده می‌شود.
کد N2377076

وبگردی