آفتاب

رستاک در شب سیزدهم نوروزخانه

رستاک در شب سیزدهم نوروزخانه

در شب سیزدهم از کنسرت‌های آنلاین ویژه‌ برنامه (نوروزخانه)، گروه رستاک برای هنردوستانی که در خانه‌ ماندن گزینه خردمدارانه این روزهایشان است، در برج میلاد و مقابل صندلی‌های خالی روی صحنه رفت.

ایرنا: در ادامه برنامه های اندیشیده شده توسط مسئولان و فعالان فرهنگی و هنری برای تشویق و ترغیب مردم به خانه ماندن برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران در حال برگزاری است و شب گذشته (چهارشنبه ۲۰ فروردین)، هنرمندان گروه رستاک، در برج میلاد و مقابل صندلی های خالی برنامه خود را اجرا کردند. این برنامه از طریق فضای مجازی پخش شد.


سفر با رستاک به چهار گوشه ایران


گروه موسیقی رستاک که قرار بود اجراکننده برنامه شب ششم مجموعه اجراهای نوروزخانه در برج میلاد باشد، دیشب اجراکننده برنامه شب سیزدهم این مجموعه اجراها بود.


در این اجرا گروه رستاک گلچینی از رپرتوار غنی موسیقی محلی ایران از چهار گوشه کشور عزیزمان را در مقابل صندلی های خالی و برای مردمی که این روزها در خانه ماندن را برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا انتخاب کرده اند، اجرا کرد.


نگاهی به نوروزخانه


اجرای کنسرت‌های آنلاین با صندلی‌های خالی به‌ منظور ایجاد لحظات شاد و مفرح برای مردم در ایام قرنطینه و تشویق آنان به ماندن در خانه و کمک به قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا، به همت شهرداری تهران آغاز و به صورت آنلاین دنبال می‌شود.


مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران از (جمعه ۸ فروردین)، با اجرای امید حاجیلی در مقابل صندلی های خالی اما با حضور شهروندان در فضای مجازی و به صورت زنده در برج میلاد آغاز شده و با احتساب کنسرت شب گذشته گروه رستاک، سینا سرلک، حمید حامی، گروه ژوانا، مهدی یغمایی، مهدی جهانی و روزبه بمانی و رضا یزدانی، رحیم شهریاری و گروه گیل و آمارد، امید حاجیلی و گروه وحید اسدالهی در شب های نوروزخانه به صورت آنلاین برای هموطنانی که خردمندانه با تحمل سختی‌های خانه نشینی طولانی مدت، در خانه ماندن را برای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا انتخاب کرده اند، هنرنمایی کردند.


مبارزه با کرونا روی خط نت


از نخستین روزهای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم قطع زنجیره انتقال این ویروس، لغو برنامه های فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی از طرفی و از سوی دیگر در خانه ماندن و خانه نشینی، از راه های بسیار مهم برای تسریع در روند قطع این زنجیره انتقال مطرح شد. خانه نشینی طولانی مدت تبعات و الزاماتی دارد که تلطیف اذهان و استفاده از محصولات فرهنگی یکی از الزامات این رویداد برای کاستن از تبعات آن است.


در همین راستا هنرمندان موسیقی از نخستین روزهای آغاز خانه نشینی مردم که همزمانی آن با شب های عید نوروز آن را سخت تر کرده بود، با حضور فعال در فضای مجازی موفق شدند تا خود را بعنوان مبارزان خط مقدم جنگ با کرونا از سنگر فرهنگ معرفی کنند.


برگزاری کنسرت‌های آنلاین و رایگان نوروزخانه با همت شهرداری تهران و مساعدت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار رایگان قطعات موسیقی در فضای مجازی و برگزاری اجراهای تکنوازی و کنسرت به صورت آنلاین و استفاده هنرمندان موسیقی از صفحات شخصی خود در فضای مجازی برای اطلاع رسانی، تشویق مردم به در خانه ماندن و تلطیف اذعان عمومی از طریق فضای مجازی از جمله اقدامات هنرمندان موسیقی در این ایام بوده است.


کرونا در ایران و جهان


ویروس کرونا از اوایل دی ماه در شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون بیش از ۲۰۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته است و ضمن ابتلای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جان بیش از ۸۳ هزار نفر را گرفته است. در پی شیوع این بیماری در ایران از روز ۳۰ بهمن همه برنامه های فرهنگی از جمله کنسرت های موسیقی در همه شهرها از هفته اول اسفند ۹۸ تعطیل شد.


رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز (چهارشنبه) در اعلام آخرین آمار ابتلا و تلفات این بیماری در ایران گفت: تاکنون ۶۴ هزار و ۵۸۶نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۱ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۹۹۳ نفر رسیده است..


کیانوش جهانپور بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس گزارش بیش از ۹۰ آزمایشگاه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعداد ۱۹۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور به طور قطعی شناسایی شد و با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۴ هزار و ۵۸۶ نفر رسید.


وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و تعداد کل جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۹۹۳ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۲۹ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.
کد N2374739

وبگردی