آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد:

نقش صنعت لیزینگ و تامین مالی در مقابله با کرونا

نقش صنعت لیزینگ و تامین مالی در مقابله با کرونا

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران مجموعه اقدامات و نقش صنعت لیزینگ کشور در جهت مقابله با ویروس کرونا و جبران خسارات آن، چه در حال و چه پس از کرونا را تشریح کرد.



محمدهادی موقعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کووید ۱۹ به ما نشان داد که چگونه یک همه‌گیری می‌تواند در زمان کوتاهی کل اقتصاد جهانی را دستخوش دگرگونی‌هایی کند که شاید در شرایط عادی کمترین تصوری بر احتمال رخداد آن نبود، اظهار کرد: صنعت لیزینگ و تأمین مالی تجهیزات باید برای رهایی از آسیب‌های قطعی این بحران راهبردهای درخور و بایسته‌ای را فراروی خود قرار دهد؛ زیرا نادیده گرفتن این رخداد تاریخی بشریت، می‌تواند کل صنایع و این صنعت را نابود کند.

وی با تاکید براینکه کوبوت‌های صنعتی، روبوت‌های پزشکی و هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات خودکار و اتوماسیون به طور فزاینده‌ای اهمیت خواهند یافت، گفت: اکنون اگر از دریچه بحران کرونا ویروس به این ابزارها نگاه کنید، اهمیت آن‌ها حیاتی خواهد بود. هرگونه ادوات و تجهیزاتی که از انتقال و تماس بیشتر انسان‌ها جلوگیری می‌کند ارزش طلایی خواهند داشت. نه تنها برای دوران بحران، بلکه در آینده نیز همین طور. پایه این استدلال این است که ساختار جمعیتی جهان مساعد جهش ویروس‌های دیگری نیز در آینده خواهد بود.

کمک دارایی‌های در حال ظهور به کسب‌وکارهای جدید

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران افزود: با این وضع در جهان امروز با دارایی‌های در حال ظهور روبرو خواهیم شد که می‌توانند دست مایه‌های کسب‌وکار جدید در حوزه تأمین مالی دارایی‌ها باشند. اکنون زمان فراگیری اتوماسیون است و این یعنی یک دگرگونی جدید. آشکار است که جریان‌های نقدی الزاما باید برای تأمین این روند جدید به جریان افتند و توجه به نقش صنعت لیزینگ و تأمین مالی تجهیزات چاره ناپذیر است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند که جهانی شدن یک پدیده جدید است ولی پدیده جدیدی نیست؛ در زمان‌های گذشته نیز جهانی شدن رخ داده است. تجارت از راه‌های دور مثل تجارت ادویه جات و داروهای سنتی و منسوجات و فلزات گران بها از یک نقطه جهان به نقطه ای دیگر. ملوانان و کاروان‌های تجاری کالاهایی را به مردمان جهان عرضه داشتند که تا آن لحظه از عمرشان هرگز ندیده بودند.

موقعی با بیان اینکه از آن زمان تا قبل از بحران کرونا زنجیره تامین کالا و تجارت جهانی بسیار پیچیده و شبکه‌ای رفتار می‌کرد و مبادلات را در این سو و آن سوی زمین برقرار می‌کرد، تصریح کرد: اکنون این رویکرد باید تغییر کند. زیرا جهانی شدن یک روی دیگری از سکه هم دارد. شبکه‌های گسترده سیاسی واجتماعی نیز وارد جهانی شدن تجارت شده‌اند و یک انفجار در این شبکه رخ داده است. وابستگی‌های متقابل، ریسک و فرصت‌های جدید در تجارت جهانی را باید دریابیم.  

کرونا، تهدیدی جدید برای تجارت جهانی

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران افزود: چیزی که تاکنون فرصت بود تبدیل به تهدید شد. افزایش جمعیت و تراکم آن در مناطق جغرافیایی و افزایش تقاضا اعم از کار، خدمات و کالا باعث رونق شبکه‌های تجاری جهانی شده بود. ولی یک میهمان ناخوانده رسید و آن هم تهدید پاندمیک است. آغاز این تهدید با کرونا ویروس ۱۹ است و ادامه آن با ویروس‌های جهش یافته دیگری است که شاید بدتر از این ویروس شبکه اقتصادی جهان را تهدید کنند. پس رشد و تراکم جمعیت اکنون یک تهدید است. ظهوری دردناک که جای پای آن در هر قاره و اقلیمی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه اکنون نه تنها بهداشت فردی در دستور کار اول قرار دارد بلکه بهداشت دفاتر کار، کارخانه و محیط آموزش و مسافرت نیز در اولویت قرار خواهند گرفت، گفت: صنعت لیزینگ نیز در کنار دولت‌ها، مؤسسات عمومی و بهداشتی و سایر فعالان باید بیکار ننشیند و راه حل‌های خود را ارائه کند. شاید بتوان از این فرصت بهره گرفت و منظور فرصت سازی است.

به گفته او، باید با پدیده دارایی‌های نوظهور فعالانه برخورد کرده و به صورت یک تهاجم به این بازار نگاه کنیم. باید ببینیم چگونه می‌توانیم سررشته هدایت و فعالیت در این بازار را به دست گیریم.

کاهش تعاملات انسانی برای جلوگیری از انتقال کرونا با فناوری‌های جدید  

موقعی با تاکید براینکه برای جلوگیری از انتقال بیشتر کرونا ویروس، همه صنایع به دنبال به حداقل رساندن تعاملات انسانی در دوران بحران هستند، اظهار کرد: کاهش تعاملات انسانی مشروط به استفاده از فناوری‌های جدید شدنی است. پس صنعت لیزینگ و تأمین مالی تجهیزات باید به دنبال فروشندگان و عرضه کنندگانی باشد که وارد این فناوری‌های نوظهور شده و یا خواهند شد.

وی افزود: اکنون به دنبال ضرورت استفاده از یک دارایی نیستیم بلکه باید به دنبال ضرورت بقا باشیم. کوبوت‌های صنعتی در آغاز برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی تولید طراحی شده‌اند. امروزه بخشی از این روبوت‌ها با انسان همکاری دارند که کوبوت نامیده می‌شوند. افزایش دقت نیروی انسانی، ظرافت‌های کاری و جبران نقائص انسانی و کارگری در خط تولید از کارآمدی این کوبوت‌ها به شمار می‌روند. کوبوت‌ها کوچک‌تر، انعطاف پذیرتر وکاربردی‌تر از روبوت‌ها هستند.

به گفته دبیرکل انجمن لیزینگ ایران، ابزارهای اتوماسیون تولید و ارائه خدمات اعم از تولید کارخانه‌ای، کارگاهی، آموزشی و حتی ارسال و مراسلات و... با استراتژی کاهش تعاملات انسانی و به حداقل رساندن دخالت دست و کارگر در فرایند، می‌تواند اصلی‌ترین ویژگی در دارایی‌های نوظهور باشند.

چگونه می‌توان مانع آسیب‌های کرونا شد؟

او در پاسخ به اینکه چه میزان تولید را افزایش دهیم که از آسیب‌های همه‌گیری کرونا در امان باشیم؟ توضیح داد: روبوت‌های درمانی نیز نقشی پررنگ در جلوگیری از شیوع خواهند داشت. روبوت‌های درمانی می‌توانند اتاق‌ها را ضدعفونی کنند، به بیمار دارو بدهند، علائم حیاتی بیمار را بررسی کنند (جلوگیری از تماس پزشک و پرستار) و روش‌های ایزوله کردن بیماران مسری را آسان کنند و دنیای جدیدی برای بخش درمان ایجاد کنند.

موقعی ادامه داد: ماشین‌های پرنده بدون سرنشین نیز نقشی پررنگ و چندگانه خواهند داشت. اولین نقش آنان تاکنون انتقال کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر بود (تکنولوژی تحویل). تحویل کالا به مناطق قرنطینه، پایش یک جمعیت از نظر احتمال ابتلا و سنجش تب افراد از روی تشخیص چهره و استفاده از هوش مصنوعی در ابزارهای ماشین پرنده و کلا پایش مداوم علائم بیماری برای تشخیص و مهار آن از جمله اقداماتی است که از این نوع ماشین‌ها برمی‌آید.

به گفته وی، با هدف به حداقل رساندن قرار گرفتن انسان‌ها در معرض بیماری، فراهم آوردن پشتیبانی پزشکی و درمانی ضروری و پایدار کردن عملیات تولید و ارائه خدمات؛ کوبوت‌های صنعتی، روبوت‌های پزشکی، هواپیماهای بدون سرنشین و ... بدون شک با افزایش اهمیت در مبارزه با خطرات ناشی از بیماری‌های همه‌گیر در آینده بسیار مؤثر خواهند بود.

نقش صنعت لیزینگ در تامین اعتبار

دبیرکل انجمن لیزینگ ایران افزود: صنعت لیزینگ تجهیزات و تأمین مالی می‌تواند با ارائه گزینه‌های جذاب تأمین اعتبار و استفاده از این دارایی‌ها برای حمایت از این تحول سریع، نقش اساسی را ایفا کند. به علاوه اتوماسیون می‌تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان و صنایع و خدمات دیگر که تاکنون میلی بدان نداشتند به واقعیت تبدیل شود.

موقعی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان وجوه باید بتوانند این دارایی‌های نوظهور را در سبد خود قرار دهند و با خیال راحت حوزه‌های جدید را در نوردند، گفت: تاکنون روال این بود که دارایی‌های جدید باید آزمایش کارکرد بدهند تا بهره‌برداری از آن‌ها مورد تأیید قرار گیرد و از طرفی ممکن است سرمایه‌گذاری‌های جدید نگرانی‌های ریسک وصول را افزایش دهند. ولی نکته این است که چندکاره بودن این دارایی‌ها و ضرورت شدید استفاده از آن‌ها برای بقا، می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد.

به گفته وی، گزینه‌های بهره‌برداری، نوع مصرف و نیاز برای نحوه واگذاری و پذیرش مشتریان مهم است. کارخانه‌هایی که با افت تولید روبرو شده‌اند به ابزارهای جبرانی رشد تولید و بدون تعاملات انسانی زیان‌آور نیازمندند.

جبران کاهش تولید با روبوت‌های جمعی

او ادامه داد: روبوت‌های جمعی و کمک‌کننده به انسان در خط تولید به راحتی می‌توانند سطح کاهش یافته تولید را جبران کنند. از طرفی می‌توان برنامه پرداخت‌های اقساط را متناسب با برنامه‌های کسب‌وکار متقاضی تنظیم کرد. به هر حال زمانی که عامل جلوگیری از یک وقفه در تجارت و کسب‌وکار می‌شوید قطعا فرشته نجات خواهید بود.

ضرورت طراحی استراتژی‌های بلندمدت برای پسا کرونا

موقعی افزود: تا زمانی که واکسنی برای ویروس کرونا، کشف نشود این نگرانی کل جهان را در بر گرفته است. تازه پس از کشف واکسن باید منتظر پیامدهای این پاندمی باشیم، بنابراین به راحتی نمی‌توان از چنگ این رخداد فرار کرد. به همین دلیل طراحی استراتژی‌های بلند مدت برای دوران پاندمی و بعد از آن ضروری است.

دبیرکل انجمن لیزینگ ایران خاطر نشان کرد که کسب و کارهای زیادی برای مدتی است که تعطیل شده‌اند و یا به اجبار کار نمی‌کنند و این‌ها باید برای جبران ضررهای مالی اعتباراتی را دریافت کنند. اینک آن‌ها باید نگران رخدادهای مشابه در آینده نیز باشند. فناوری خدمات درمانی به این سمت خواهد رفت که شدت رویارویی و آسیب بیماری‌ها را کاهش دهد.

صنعت درمان اولویت پیدا خواهد کرد

وی با بیان اینکه صنعت درمان به سمت یک تحول بزرگ خواهد رفت و احتمالا صنعت اول جهان خواهد شد، گفت: گزینه‌های خلاقانه و متنوعی در آینده در صنعت درمان برای کنترل و مدیریت پاندمی‌های احتمالی ایجاد خواهند شد. فناوری به هر حال از پس شکاف‌هایی که ایجاد شده برخواهد آمد؛ ولی یک شکاف دیگر در پیش است و آن ناتوانی در به مقیاس رساندن سطح فناوری‌ها برای ارائه خدمات دائمی و انبوه است.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: هر بخشی از اقتصاد و تجارت خودش را وارد راه‌حل‌یابی پر کردن این شکاف خواهد کرد و صنعت لیزینگ و تأمین مالی تجهیزات بهتر از دیگران باید وارد این حوزه جدید شود. اکنون وقت آن است که به درون رودخانه پا بگذارید و هراس به خود راه ندهید و اگر منتظر تأمین مالی خلاق و کشف وثیقه‌های قابل اطمینان جدید هستید، همین الان دست به کار شوید.
کد N2368640

وبگردی