آفتاب

سال پیش رو برای والیبال ایران؛ در جست‌وجوی مربی

سال پیش رو برای والیبال ایران؛ در جست‌وجوی مربی

سال عجیبی برای والیبال ایران در پیش است. در سالی که هنوز مشخص نیست مسابقه‌ای در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود یا نه، والیبال ایران ابتدا باید سرمربی تیم‌های نوجوانان و جوانان و سپس بزرگسالان خود را انتخاب کند.

ایرنا: المپیک توکیو، مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در سال پیش رو بود که حالا با تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک به یک سال بعد موکول شد. والیبال ایران که برای دومین بار در تاریخ سهمیه حضور در این رویداد را کسب کرده است، باید یک سال دیگر هم برای حضور در این تورنمنت منتظر بماند. در سال ۲۰۲۰ لیگ ملت‌ها در رده بزرگسالان و رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده‌های نوجوانان و جوانان، مسابقاتی است که والیبال ایران باید خود را برای شرکت در آنها آماده کند. جام کنفدراسیون آسیا هم امسال برگزار می‌شود و به احتمال فراوان ایران با تیم دوم خود در این تورنمنت شرکت می‌کند.


ولی سال جدید در حالی برای فدراسیون والیبال آغاز شد که سرمربی تیم‌های نوجوانان، جوانان و ب ایران مشخص نیست و قرارداد سرمربی تیم ملی بزرگسالان هم بلاتکلیف است.


ایگور کولاکوویچ در خط پایان


فدراسیون والیبال ایران تا پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو با ایگور کولاکوویچ قرارداد داشت. اما گسترش ویروس کرونا، همه چیز را عوض کرده است. قرار بود المپیک در میانه مرداد برگزار شود اما این ویروس حالا بسیاری از رویدادهای ورزشی را به تعلیق یا تعطیلی کشانده است. از سوی دیگر فدراسیون بین‌المللی والیبال، لیگ ملت‌ها را چند ماه به تعویق انداخت تا آن را پس از المپیک برگزار کند. حالا که المپیک هم یک سال به تعویق افتاده، تکلیف لیگ ملت‌ها نیز مشخص نیست.


تعویق لیگ ملت‌ها برای این بود که فرصتی فراهم شود تا لیگ‌های داخلی کشورها برگزار شود. فدراسیون والیبال ایران برخلاف کشورهای صاحب نام والیبال که مسابقات داخلی خود را به تعویق انداختند، با استقبال از شیوع ویروس کرونا لیگ را به کل تعطیل کرد، حالا تعطیلاتی طولانی در پیش دارد. اردوی تیم ملی که قرار بود از میانه فروردین آغاز شود به نیمه اردیبهشت موکول شد. حالا که المپیک هم یک سال به تعویق افتاده، برنامه تمرینات هم مشخص نیست.


اما نکته مهم ماجرا اینجاست که قرارداد فدراسیون والیبال و ایگور کولاکوویچ تا پایان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو است. حالا که المپیک و لیگ ملت‌ها به تعویق افتاده است، در واقع تیم ملی ایران تا پایان مدت قرارداد کولاکوویچ هیچ مسابقه‌ای ندارد. انتخاب سرمربی جدید نیز چالشی جدی برای فدراسیون والیبال در سال پیش رو محسوب می‌شود. آن هم در فدراسیونی که نه کمیته فنی دارد، نه هیات رییسه و نه نایب رییس. دبیر فدراسیون هم هنوز به صورت رسمی انتخاب نشده و همچنان با سرپرستی اداره می‌شود. افراد جدیدی هم که چند مسوولیت را در فدراسیون بر عهده گرفته‌اند، والیبالی نیستند و طبیعی است که چندان نمی‌توان در مسیر انتخاب سرمربی تیم ملی، روی دانش فنی آنها حسابی باز کرد.


تیم‌های بدون سرمربی


مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا هم در تابستان ۹۹ برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر محمد وکیلی و بهروز عطایی هدایت این ۲ تیم را بر عهده داشته‌اند اما در حال حاضر سرمربی این ۲ تیم مشخص نیست. به نظر می‌رسد وکیلی و فدراسیون تمایلی به ادامه همکاری ندارند. خبرهایی درباره مذاکره فدراسیون با چند گزینه هدایت تیم نوجوانان نیز منتشر شده است اما همچنان این ۲ تیم بدون سرمربی هستند.


مشکل در رده نوجوانان جدی‌تر است، زیرا کادر فنی در این رده سنی باید مدت‌ها صرف بررسی بازیکنان مختلف و استعدادیابی کند. البته در رده جوانان هم کار ساده نیست ولی کادر فنی این تیم دست کم یک تیم باقی‌مانده از رده نوجوانان قبلی دارد. والیبال ایران که در سال‌های قبل با سرمایه‌گذاری روی رده نوجوانان، استعدادهای زیادی را کشف کرده بود، حالا زمان را به راحتی از دست می‌دهد.


امسال جام کنفدراسیون آسیا هم برگزار می‌شود. این مسابقات هم فرصتی است تا تیم ب ایران به میدان برود اما چند سالی است که فدراسیون والیبال، از این فرصت هم به خوبی استفاده نمی‌کند. نه کولاکوویچ و نه فدراسیون، هیچ برنامه‌ای برای تیم ب ندارند و در چند دوره گذشته، حضور ایران در این مسابقات بدون برنامه بوده است. در شرایط کنونی فدراسیون، این بار هم بعید است کسی به فکر تورنمنتی مثل جام کنفدراسیون آسیا و تیم ب باشد.


لیگ بلاتکلیف


مسابقات باشگاهی والیبال ایران در سال ۹۸ به پایان نرسید. به نظر می‌رسید که والیبال ایران به استقبال ویروس کرونا رفت و خیلی زود تصمیم به تعطیلی مسابقات گرفت. تصمیمی که با توجه به برنامه‌ریزی‌های جدید فدراسیون بین‌المللی و کنفدراسیون آسیا برای تعویق لیگ ملت‌ها و جام باشگاه‌های آسیا، عواقب بدی برای والیبال ایران در پی خواهد داشت.


حالا و در سال پیش رو، این موضوع هم مطرح است که لیگ بعدی چه زمانی آغاز می‌شود؟ لیگ ملت‌ها قرار است پس از المپیک برگزار شود. البته هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده ولی در بهترین حالت تا اواخر مهر یا اوایل آبان طول می‌کشد. فدراسیون والیبال هم که در سال‌های گذشته نشان داده است به لیگ فقط به عنوان یک موضوع بی‌اهمیت نگاه می‌کند و به شکل عجیبی تاکید دارد که باید آن را تا پیش از نوروز به پایان ببرد. در این شرایط بعید نیست که لیگ بعدی هم به سرنوشتی مثل لیگ ۹۸ دچار شود.
کد N2366779

وبگردی