آفتاب

کمپین حمایتی اسنپ از زنان سرپرست خانواده چه بازخوردی داشت؟

کمپین حمایتی اسنپ از زنان سرپرست خانواده چه بازخوردی داشت؟

چند ماه پیش بود که «انوشیروان محسنی بندپی»، استاندار تهران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تعداد زنان سرپرست خانواده را که از لحاظ اقتصادی توانمند نیستند، بیش از ۳میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «خانم‌ها نباید در مقوله اقتصادی آسیب‌پذیر باشند.» درست هم می‌گفت. زنان سرپرست خانواده باید توانمند باشند که چرخ زندگی‌شان بچرخد و این یعنی باید شغل و درآمد درست و درمانی داشته باشند؛ چیزی که دقیقا حلقه مفقوده زندگی بسیاری از زنان سرپرست خانواده در ایران است.

طبق آخرین آمار رسمی، از ۳میلیون زنی که سرپرست خانواده‌شان را به عهده دارند، تنها ۴۵۰هزار نفرشان مشغول به کار هستند و درآمد دارند. این آمار نشان می‌دهد که بیش از ۸۵درصد زنان سرپرست خانواده بیکار هستند و نیاز به حمایت جدی در زمینه اشتغال‌ دارند.
وظیفه دولت و مسئولان را در این‌باره اگر به خودشان واگذار کنیم، نوبت به کسب‌وکارهایی می‌رسد که دغدغه مسئولیت اجتماعی دارند؛ آن‌هایی که در کنار تمامی ایده‌های مارکتینگی، تجاری و امثالهم تلاش می‌کنند باری هم از دوش کسانی بردارند که چشم انتظار حمایت هستند. بین تمام شرکت‌های این ‌چنینی یکی‌شان اسنپ است که در طول عمر کوتاهش چندین بار با کمپین‌های مختلف سعی کرده کمک‌حال دیگران باشد و به هر نحو که شده ردی از حمایت در زندگی آدم‌ها داشته باشد؛ نمونه‌اش کمپینی است که اسنپ با عنوان «همراهِ زنانِ سرزمینم» در حمایت از زنان سرپرست خانواده راه انداخت و آن‌ها را تا پایان سال جاری از پرداخت کمیسیون معاف کرد.
آن‌طور که «میثم ملاشریفی»، مدیر ارشد مارکتینگ اسنپ به دیجیاتو می‌گوید: «در این کمپین حدود ۴۱۷نفر از زنان عضو ناوگان اسنپ که سرپرست خانواده بودند، از پرداخت کمیسیون معاف شدند و مبلغ معافیت این افراد تا امروز چیزی نزدیک به ۲۴۰میلیون تومان شده است.» اما خود این زنان چه نظری دارند و معافیت از کمیسیون چه تاثیری در زندگی آن‌ها داشته است؟
«فرزانه باصری»، راننده‌ای که نزدیک به ۲سال است با ناوگان اسنپ همکاری می‌کند، در گفتگو با دیجیاتو از فواید این طرح و نقش مثبت آن در معیشت زندگی خودش می‌گوید: «از زمانی که این طرح اجرا شد و من از آن استفاده کردم، بخشی از مشکلات مالی‌ام حل شد. ماشینم خراب بود که حتی تونستم مدل ماشینم را تغییر بدهم. برای منی که خودم سرپرست خانواده هستم و باید خرج بچه‌ام را بدهم این سخت بود که بخواهم مبلغی را هم به عنوان کمیسیون به اسنپ بدهم. حالا همین‌که اسنپ مبلغ کمیسیون را از من نمی‌گیرد باعث شده که درآمدم بیشتر شود و محتاج کسی نشوم.»
او توضیح می‌دهد که از شهریورماه از این طرح استفاده کرده و درخواست تمدید مجدد این طرح را دارد. می‌گوید: «من به جز اسنپ هیچ منبع درآمد دیگری ندارم و تمام هزینه‌های زندگی‌ام را از همکاری با این سامانه تامین می‌کنم. این درک بالای اسنپ را می‌رساند که چنین لطفی را در حق ما زنان سرپرست خانواده کرده است.» در نهایت هم پیشنهاد می‌دهد که در صورت امکان مبلغی را به عنوان وام برای راننده‌ها در نظر بگیرند.
«شهناز زری بیک‌زاده»، یکی از قدیمی‌ترین راننده‌های اسنپ که ۴سال و اندی سابقه همکاری با ناوگان اسنپ دارد هم از اجرای این کمپین نهایت رضایت را دارد و از اسنپ بابت این طرح متشکر است. او در اینباره بیشتر توضیح می‌دهد و به دیجیاتو می‌گوید: «برای امثال ما که مسئولیت خرج و مخارج زندگی به عهده خودمان است، وجود چنین امتیازهایی خیلی خوب است. ما زنان سرپرست خانواده اساسا با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی روبه‌رو هستیم و الان هم که با این وضعیت گرانی و سهمیه‌بندی بنزین درآمدزایی به مراتب برای ما سخت‌تر شده است. به تبع وجود چنین امکاناتی برای ما کمک بزرگی به حساب می‌آید و می‌تواند بخشی از سختی‌ها را جبران کند.»
این طرح با پایان سال۹۸ تمام می‌شود و تیم اسنپ در نظر دارد بعد از انجام بررسی‌های لازم، در صورت امکان، طرح‌های حمایتی دیگری را در سال جدید به سود زنان سرپرست خانواده راه‌اندازی کند. آن‌طور که روابط عمومی اسنپ گزارش می‌دهد، کمپین «همراهِ زنانِ سرزمینم» یکی از موفق‌ترین کمپین‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ بوده و بسیار مورد استقبال زنان سرپرست خانواده قرار گرفته است.

منبع: دیجیاتو
کد N2361759

وبگردی