آفتاب

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه برای ثبت شرکت این روزها در بین ایرانیان طرفداران خاص خود را دارد زیرا از طریق ثبت شرکت در ترکیه می توانند شعب شرکت خود را در محدوده اروپا گسترش دهند. امکان گذراندن دوره های کوتاه مدت زبان نیز در کشور ترکیه برای ایرانیان با هزینه کم وجود دارد.

این روزها مهاجرت به ترکیه از طرق مختلف تحصیلی، کاری، ازدواج، سرمایه گذاری و... امکان پذیر است و بیشتر متقاضیان مهاجرت به این کشور از کشورهای همسایه ترکیه مانند ایران، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان هستند. کشور ترکیه علاوه بر این که یک مقصد گردشگری پرجاذبه است، مهاجرت های کاری و تحصیلی نیز طرفداران خاص خود را دارد. موقعیت جغرافیایی ترکیه که دو قاره اروپا و آسیا را بهم متصل می کند و اصطلاحا یک کشور اوراسیایی محسوب می شود، موجب می شود تا کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را نیز دارند، این کشور را به عنوان یک پل مهاجرتی مدنظر قرار دهند. کشورهایی از جمله کشور ایران، گرجستان، فرانسه، ایتالیا و... که با ترکیه لغو روادید هستن بررای ورود به آن کشور به ویزا و اجازه ورود احتیاج ندارند. مهاجرت ایرانیان به ترکیه از طریق تحصیل به علت وجود دانشگاه های سطح بالا در آن کشور که مورد تایید وزارت علوم ایران هم هستند بازار گرمی دارد.

هم اکنون حدود 117000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های ترکی زبان و انگلیسی زبان این کشور درحال تحصیل هستند و از مزایای حق کار حین تحصیل هم بهره مند هستند. با توجه به نرخ بالای بیکاری در کشور ترکیه، مهاجرت به این کشور از طریق کار، راه موفقیت آمیزی نخواهد بود مگر برای افراد که در شاخه دبیری زبان تخصص دارند. درکل مهاجرت به ترکیه برای کار به جز از طریق دریافت پیشنهاد کاری از یک شهروند ترکیه امکان پذیر نیست که مراحل خاص خود را می طلبد و درصورت دریافت قابلیت تمدید نیز دارد. مهاجرت به ترکیه برای ثبت شرکت این روزها در بین ایرانیان طرفداران خاص خود را دارد زیرا از طریق ثبت شرکت در ترکیه می توانند شعب شرکت خود را در محدوده اروپا گسترش دهند. امکان گذراندن دوره های کوتاه مدت زبان نیز در کشور ترکیه برای ایرانیان با هزینه کم وجود دارد.

مدت اقامت ترکیه بسته به نوع مهاجرت افراد بین 3 الی 6 ماه و نهایتا 5 سال متغیر است. در مهاجرت کوتاه مدت و توریستی به ترکیه به صورت کوتاه مدت 3 الی 6 ماهه، حق کار و تحصیل به هیچ عنوان به افراد داده نمی شود و تنها تفاوت اقامت 3ماهه و 6 ماهه در دفترچه اقامت آن هاست؛ اما در این مدت می توانند برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنند که به وسیله آن بتوانند اقامت خود را به اقامت 1ساله تغییر دهند و سپس اقامت بلند مدت 5ساله دریافت کنند. خرید ملک در ترکیه برای رسیدن به اقامت، شرایطی دارد از جمله این که حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری و خرید ملک 250000$ (دلار) است و در ابتدا اقامت 1ساله با قابلیت تمدید هر 2سال یک بار به متقاضی داده می شود و باید مبلغی حدودا 500$ برای اقامت 1ماهه در آنتالیا و 1000$ (دلار) برای زندگی در مناطق دیگر ترکیه در حساب بانکی فرد موجود باشد.

یکی دیگر از راه های اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند است که اگر فرزندی در خاک ترکیه متولد شود که پدر و مادر یا یکی از آن ها شهروند ترکیه باشند، فرزند نیز می تواند اقامت و درنهایت تابعیت کشور ترکیه را بگیرد. ازدواج با یک شهروند ترک نیز یکی دیگر از راه های کسب اقامت ترکیه است که البته لازم است اثبات شود و در صورت تایید، همسر خارجی اقامت 3 تا 5 ساله دریافت می کند که پس از این دوره می تواند درخواست دریافت پاسپورت ترکیه را مطرح کند. مهاجران تحصیلی به کشور ترکیه حق ماندن در کشور را برای مدت زمان کوتاهی دارند که اگر در این زمان مشخص به کار برسند یا سرمایه گذاری و کار آفرینی را پای ریزی کنند، می توانند اقامت دائم ترکیه را به دست آورند.

هزینه زندگی در ترکیه بستگی به سبک زندگی افراد دارد و اگر مدیریت هزینه ها به درستی انجام شود، می توان گفت که ترکیه ارزان ترین کشور برای مهاجرت است. در یک نگاه کلی متوسط هزینه های زندگی 1 نفر در ترکیه بین TL2500 (لیر) تا TL3000 (لیر) است که این هزینه برای زندگی 2 نفره حدودا به TL5000 (لیر) در ماه می رسد. هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه با ایران 10.87% ارزانتر است و این هزینه در بخش مسکن به 49.25% ارزانتر می رسد که همین ارقام در ابتدای امر، مناسب بودن هزینه ا در ترکیه را بیان می کند. هزینه های مصرفی روزانه به طور خلاصه به واحد پول ترکیه  TL(لیر) بدین شرح است:

• 1 وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت : 25.00

• 1 لیتر شیر: 4.10

• 1 عدد نان 500 گرمی: 2.34

• 1 کیلو مرغ: 21.33

• 1 کیلو گوشت: 61.48

• یک بطری آب 1.5 لیتری: 1.89

• ایاب و ذهاب ماهانه: 180.00

• 1 لیتر بنزین: 6.80

مورد توجه ترین هزینه ها برای مهاجران مربوط به اجاره است که اجاره منزل 1خوابه با توجه به این که در داخل و یا در خارج از شهر باشد حدود 1344.97 TL(لیر) و 841.18 TL(لیر) هزینه دارد. هزینه های تحصیل نیز برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارند حائز اهمیت است و با توجه به این که قشر عظیمی از مهاجران به ترکیه دانشجو هستند، صحبت در این مقوله خالی از لطف نیست. در ترکیه 3 نوع دانشگاه دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی وجود دارد که دانشگاه های دولتی رایگان هستند اما دانشگاه های خصوصی سالانه 10000 TL(لیر) تا  TL30000(لیر) دریافت می کنند و دانشگاه های نیمه خصوصی هزینه ناچیزی در حدود سالانه 500 TL(لیر) تا 1000 TL(لیر) دریافت می کنند. در امر مهاجرت به ترکیه می توانید از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کمک بگیرید.
کد N2359057

وبگردی