آفتاب

آیا ویتامین‌ها بدن را در مقابل کرونا مقاوم می‌کنند؟

آیا ویتامین‌ها بدن را در مقابل کرونا مقاوم می‌کنند؟

ایرنا نوشت: متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین ها در پیشگیری و درمان بیماری کرونا تاثیر دارد، گفت: مصرف ویتامین ها از جمله ویتامین D و C نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدنی دارد اما تاثیر آنها در مداوا یا پیشگیری از ابتلا به کرونا به بررسی های علمی نیاز دارد.

لیلا آزادبخت با اشاره به مصرف خودسرانه مکمل ها برای درمان کرونا و هشدار به مردم در این زمینه گفت: مصرف زیاد و خودسرانه مکمل ها با عوارض جانبی همراه است و می تواند آسیب جدی برای مردم به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مطالعاتی در خصوص موثر بودن مکمل ها یا عدم تاثیر آنها روی بیماری کرونا منتشر نشده است، افزود: برخی از ویتامین ها محلول در چربی هستند که مصرف زیاد آنها ممکن است به مسمومیت بیانجامد و حتی خطراتی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری ها

وی با اشاره به اینکه تقویت سیستم ایمنی بدن سبب پیشگیری از بیماری می شود، گفت: یکی از نقش های ویتامین ها، حفاظت از بدن و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. افراد ضمن این کار، باید اصول بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنند تا کمتر دچار بیماری شوند.

این متخصص تغذیه به نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: ویتامین دی از جمله ویتامین هایی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثر دارد.
وی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن افرادی که ویتامین دی کافی مصرف می کنند، پیشگیری بهتری در برابر بیماری ها دارد، مطالعات مروری نیز نشان داده اند که ویتامین دی می تواند در پیشگیری از عفونت های تنفسی نیز نقش داشته باشد.

آزادبخت ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری ها خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین C هستند، موثر است.

وی به مردم توصیه کرد: رژیم غذایی متعادل و حاوی گروه های غذایی مختلف را برای پیشگیری از بیماری ها، مصرف کنند همچنین برای پیشگیری از بیماری، مصرف میوه و سبزی، غلات سبوس دار و حبوبات را جدی بگیرند.

این متخصص تغذیه به مصرف متعادل منابع غذایی حاوی پروتئین تاکید کرد و گفت: مصرف منابع پروتئین مانند تخم مرغ، مرغ و گوشت پخته شده و حبوبات می تواند در پیشگیری از بیماری ها موثر باشد.
وی به مردم توصیه کرد که انواع میوه ها به خصوص انواع مرکبات را برای پیشگیری از بیماری ها مصرف کنند.
کد N2358113

وبگردی