آفتاب

تلاش‌ها برای ساختن واکسن و دارو برای بیماری کورونا ادامه دارد | امیدبخش‌ترین گزینه‌ها کدامند؟

تلاش‌ها برای ساختن واکسن و دارو برای بیماری کورونا ادامه دارد | امیدبخش‌ترین گزینه‌ها کدامند؟

شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری در جهان در حال تلاش برای آماده کردن واکسنی برای ویروس جدید کورونا عامل بیماری کووید-۱۹ و آزمایش داروها برای یافتن داروی موثر هستند.

به گزارش همشهری آنلاین ساخت چندین واکسن بر ضد ویروس جدید کورونا در حال بررسی است، اما شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی «مدرنا تراپیوتیکز» با یک واکسن اسید نوکلئیکی ساخته شده از RNA پیامبر یا mRNA مصنوعی از دیگران جلوتر است.

این شرکت ۴۲ روز پس از آنکه توالی ژنتیکی ویروس جدید کورونا (با نام رسمی SARS-CoV-2) بوسیله دانشمندان چینی در ماه ژانویه تعیین شد، این واکسن را بر ضد این ویروس ساخت.

شرکت مدرنا نخستین محموله این واکسن را برای انجام مرحله اول آزمایش انسانی در ماه فوریه تحویل داد و قرار است در ماه آوریل (فروردین) کارآزمایی بالینی آن شروع شود.

هنوز هیچ واکسن تایید شده‌ای از نوع mRNA در برابر بیماری‌های واگیر در دنیا وجود ندارد.

   واکسن کورونا چه وقتی در دسترس قرار خواهد گرفت؟

از طرف دیگر یک داروی مهارکننده پاسخ ایمنی به نام اتلیزوماب یا توسیلیزوماب با نام تجاری آکترما (ساخت شرکت روش) در آخرین دستورالعمل ملی تشخیصی و درمانی چین برای بیماری کووید-۱۹ افزوده شده است. این دارو از سال ۲۰۰۵ در بازار بوده است و برای درمان آرتریت روماتوئید به کار می‌رود.

ژو کی، پژوهشگر آکادمی علوم چین گفت آزمایش‌های بالینی با این دارو پس از آنکه در گروه کوچکی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اثرات مثبتی نشان داد، ادامه دارد.

در این آزمایش بالینی بر روی ۲۰ بیمار، ۱۹ نفر که شرایط وخیمی داشتند، در طول دو هفته پس از دریافت این دارو کاملا بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند. حال یک بیمار هم در شرایط بحرانی بود، بهتر شد.

علت استفاده از چنین دارویی این است که ویروس کورونا باعث ایجاد واکنش شدید در دستگاه ایمنی می‌شود که به التهاب شدید ریه‌ها می‌انجامد و باعث تخریب و از کار افتادن آنها می‌شود.

بنابراین دانشمندان در حال بررسی داروهایی بوده‌اند تا این پاسخ ایمنی را تعدیل کنند. قبلا دانشمندان چینی از داروی ضد مالاریای کلروکین فسفات نیز که خواص ضد التهابی دارد، برای درمان بیماران کووید-۱۹ استفاده کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هم گفته است داروی ضد ویروسی رمدیسیویر (remdisivir) ساخته شده بوسیله شرکت آمریکای گلیاد ساینسز که در اصل برای درمان ویروس ابولا ساخته شده بود، دارویی است که بیش از همه به آن امیدواری وجود دارد. چین نیز در حال همکاری با شرکت گیلیاد برای آزمایش این دارو روی بیماران کووید-۱۹ است.

این دارو اکنون در فاز سوم کارآزمایی بالینی است.

   آیا درمانی برای ویروس کورونا وجود دارد؟| آزمایش داروهای قدیمی و یک داروی تجربی

شرکت‌  داروسازی سانوفی پاستور نیز اخیرا اعلام کرد در حال ساخت یک واکسن است. این شرکت این واکسن را بر مبنای کار قبلی‌اش در ساخت یک واکسن برای بیماری سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی ناشی از یک کوروناویروس دیگر) که به مرحله پیش‌بالینی رسید، می‌سازد.

شرکت‌های بزرگ داروسازی دیگری مانند گلاکسواسمیت‌کلاین و جانسون اند جانسون نیز دارند در زمینه ساخت واکسن کار می‌کنند.
کد N2354148

وبگردی