آفتاب

پرندگان جزو محبوب ترین حیوانات خانگی

پرندگان جزو محبوب ترین حیوانات خانگی

امروزه پرندگان زینتی و پرورشی محبوب ترین حیوانات خانگی انسانهای امروزی شده اند. چارپا مرکز دام و طیور و انواع حیوان های اهلی و باغ و مزرعه میباشد. برای علاقه مندان میتواند منبع مناسبی برای دنبال کردن مطالب آموزشی هم باشد.

انسانها به طور ذاتی علاقه مند به حیوانات میباشند. در اعماق وجود همه ما، یا در ژن ما از گذشته ثبت گردیده. زندگی  به گونه ای بوده که همزیستی حیواناتی از جمله سگ گله یا سگ نگهبان، برای انواع دام مانند گاو یا کوسفند و یا حتی نگهبانی خانه و مزرعه. اسب ها برای حمل و نقل انسان و منزل. و یا الاغ، بز انواع طیور از جمله مرغ و خروس، اردک غاز الزامی بود. و در نوعی برای سرگرمی و داشتن عشق به موجود انواع کبوتر یا پرندگان زینتی و گربه نگاه میداشتند.


امروزه پرندگان زینتی و پرورشی محبوب ترین حیوانات خانگی انسانهای امروزی شده اند. چارپا مرکز دام و طیور و انواع حیوان های اهلی و باغ و مزرعه میباشد. برای علاقه مندان میتواند منبع مناسبی برای دنبال کردن مطالب آموزشی هم باشد.


امروزه عشق و علاقه یعنی وجود یک حیوان خانگی یا در حقیقت پرنده زینتی در منزل سبب سرگرمی و دلگرمی اعضای خانواده خواهد بود. و از آنجایی که این حیوانات پرندگان خانگی بسیار جذاب هستند، محبوبیت زیادی در میان خانواده های ایرانی پیدا کرده. و هر کسی سعی در پرورش نوعی از این حیوانات را دارند. به عنوان مثال برخی ترجیح می دهند که سگ و گربه نگه داری کنند ، اما برخی از خانواده ها نیز به سگ و گربه حساسند و ترجیح می دهند پرنده هایی مانند قناری، مرغ مینا، فنچ و یا طوطی سانان را در آپارتمان خود پرورش دهند.


پرورش هر پرنده ای مراحل مختلفی دارد ، این مراحل بسته به نوع پرنده می تواند شامل دوره جوجه کشی نیز گردد. در این مقاله شما را پرنده های قابل پرورش در آپارتمان آشنا خواهیم کرد.




1. کاسکو


شاید اولین گزینه ای که به ذهن شما خطور کند، همین پرنده باشد. کاسکو ها با اینکه پرنده های خانگی باهوشی هستند، اما دردسر های خاص خود را دارند که از جمله آنها می توان به گذراندن روزانه چند ساعت وقت جهت سرگرم نمودن و آموزش پرنده ، استفاده از غذای مخصوص کاسکو، تحمل سر و صدای بلند و قهر کردن پرنده و … اشاره کرد. اگر با هزینه ها و خلقیات چنین پرنده ای مشکلی ندارید، می توانید یک جوجه کاسکو بخرید و شروع به آموزش آن بکنید.




2. عروس هلندی


دومین پرنده مورد علاقه ایرانی ها برای پرورش در آپارتمان و خانه های بدون حیاط ، عروس هلندی است. این پرنده تا حدی توانایی صبحت کردن و سوت زدن را دارد و نسبت به کاسکو ها بسیار آرام تر هستند و هزینه ها و دردسر های کمتری هم دارند. عروس هلندی ها نژاد های مختلفی دارند اما همه آنها هوش یکسانی دارند و پرورش نوع نژاد این پرنده به سلیقه پرورش دهنده خواهد داشت.




3. مرغ عشق


این پرنده نیز از خانواده طوطی سانان می باشد و مناسب پرورش در آپارتمان می باشد، مرغ عشق نسبت به عروس هلندی، کاسکو و سایر طوطی سانان قیمت پایین تری دارد و مورد علاقه افراد زیادی می باشد. مرغ عشق توانایی صحبت کردن و یا سوت زدن را ندارد، اما می توانید چند ترفند را به آموزش دهید تا شما را سرگرم کند.




4. قناری


این پرنده خوش آواز به اندازه طوطی سانان خوش آواز نیست، اما می تواند با آواز خوش خود صاحب خانه را سرگرم کند و صدای بسیار دلنشینی را در محیط خانه طنین انداز کند. در هنگام خرید قناری دقت کنید که جنس نر آن را بخرید چون قناری ماده توانایی زیادی در آواز خواندن ندارد. قناری ها نیز نژاد های مختلفی دارند که هر نژادی قیمت خاص خود را دارد اما به شما پیشنهاد میکنیم که نژاد رسمی ایرانی را بخرید چون در هر فروشگاهی قابل خرید است و داروها و غذای مورد نیاز پرنده نیز به راحتی قابل دستیابی می باشد.




5. فنچ


این پرنده با اینکه سر و صدای زیادی دارد، اما بسیار ارزان قیمت و اجتماعی و بی دردسر است و می توانید به عنوان یک پرنده خانگی در آپارتمان خود نگه داری کنید، اما این نکته را به یاد داشته باشید که فنچ ها پرنده هایی اجتماعی هستند و باید به صورت دسته جمعی پرورش داده شوند و در صورت تنها بودن دچار افسردگی خواهند شد. اگر می خواهید این پرنده زیبا را در آپارتمان خود پرورش دهید باید سر و صدای زیاد آنها را نیز تحمل کنید.




6. کاکادو


این پرنده پر سر و صدا برای نگهداری در آپارتمان و فضاهای بسته مناسب می باشد و از هوش بالایی برخوردار است و همانند یک بچه شما را سرگرم خواهد کرد. اما اگر وقت کافی برای رسیدگی به این پرنده ندارید، باید با قهر کردن و جیغ و داد پرنده مواجه باشید، در صورت گذراندن وقت کافی با پرنده شاهد دوستی صمیمانه او با خود و سایر اعضای خانواده تان خواهید شد.  




7. طوطی برزیلی


این پرنده نیز تقریبا هم اندازه با مرغ عشق بوده و از خانواده طوطی سانان می باشد و هوش بالایی در یادگیری ترفند ها دارد و ساعت ها شما را سرگرم خواهد کرد و مانند طوطی های بزرگ جثه مانند کاسکو و کاکادو سر و صدای زیادی ایجاد نمی کند و پرنده ای بسیار آرام و انسان دوست است. طوطی برزیلی به دلیل رنگ های متعددی که در پرهای خود دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.




8. ملنگو


این طوطی بزرگتر از عروس هلندی و کوچکتر از کاسکو است، ملنگو شباهت زیادی به طوطی اسکندر دارد، اما از هوش بالاتری برخوردار است و نسبت به سایر طوطی سانان آرام تر است و برای پرورش و نگهداری در اپارتمان کاملا مناسب خواهد بود و در صورتی که فرد نگهدارنده پرنده را از جوجگی پرورش داده باشد و برای جوجه روزانه چند ساعت از وقت خود را به پرنده اختصاص دهد، پس از چندین ماه تلاش می تواند کلمات و ترفند هایی را به او آموزش دهد.



نتیجه گیری کلی:


برای نگه داری در آپارتمان و فضای های سربسته کاملا مناسب هستند و در صورتی که می خواهید یک همدم داشته باشید که در اوقات فراغت شما را سرگرم کند و نیاز به وقت بیشتری دارند، طوطی سانان پرنده های باهوش و سرگرم کننده ای برای این مورد هستند. اما اگر می خواهید پرنده ای داشته باشد که از صدای آن لذت ببرید قناری ها مورد های کاملا ایده آلی هستند. اما اگر صرفا می خواهید پرنده ای زیبا در قفس داشته باشید که هر از گاهی از دیدن آنها لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم چند جفت فنچ خریداری کنید.
کد N2346298

وبگردی