آفتاب

شیوه تبلیغات کاندیداهای مجلس برخلاف قانون است/ قانون‌گذارانِ فردا، قانون شکنان امروز

شیوه تبلیغات کاندیداهای مجلس برخلاف قانون است/ قانون‌گذارانِ فردا، قانون شکنان امروز

عکس‌هاى آتلیه‌اى فتوشاپ‌شده با نگاه به افق‌هاى دور، شعارهایی عجیب و پلاکاردهای آویزان شده از پل‌ها، بنرهاى الصاق‌شده به شاخ و برگ درختان بروشورهاى ریخته شده به کف خیابان‌ها، پیاده‌روها و عکس‌هاى چسبانده شده به در و دیوار و المان‌ها و معابر عمومى شهر؛ همه متعلق به کسانى است که قصد دارند فرداروز حافظ منافع شهروندان و مرجع قانون‌گذاری و استیفاى حقوق اولیه مردم در مجلس باشند.



به‌گزارش‌خبرنگار ایلنا، چگونه مى‌شود آنها که در همین فرصت یک هفته‌اى تبلیغات انتخاباتى، به آرامش بصرى و روانى شهروندان، نظافت‌شهر و حفظ و نگهدارى فضاى سبز و درخت‌ها احترام نمی‌‌گذارند، دم از قانون‌مداری بزنند؟

در همین راستا معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: قانون درباره تبلیغات انتخاباتی ابعاد، جانمایی و چگونگی نصب اقلام تبلیغاتی را به صراحت ذکر کرده و شهرداری شیراز نیز مکان‌های مختلفی را در مناطق یازده‌گانه تعبیه کرده است تا کاندیداها اقلام تبلیغاتی خود را در این مکان‌های نصب کنند.

محمدرضا محمدحسن‌پور در ادامه با انتقاد از شیوه تبلیغات کاندیداها در سطح شهر شیراز می‌افزاید: به جرات می‌توانم ادعا کنم که تمامی تبلیغات صورت‌گرفته در سطح شهر شیراز برخلاف قانون است.

محمدحسن‌پور با اشاره به اینکه برخورد با تخلفات صورت‌گرفته کاندیداها در شیوه و چگونگی تبلیغات خود برعهده شهرداری نیست و مسئولیت فرمانداری شیراز است، خاطرنشان می‌کند: اتفاقی که در روزهای گذشته و در جریان تبلیغات انتخاباتی در شهر شیراز رخ داده، تخریب المان‌های شهری و فضاهای سبز شهری مانند درختان است.

کاندیداها فضای سبز و سیمای شهر را تخریب نکنند

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در ادامه با ابراز شگفتی نسبت به شعارهای قانون‌گرایی برخی کاندیداها می‌گوید: در عمل اما مشاهده می‌شود که کاندیداها با شیوه تبلیغات خود برای پاکبان‌ها و نیروهای زحمتکش شهرداری زحمت دوچندان ایجاد می‌کنند.

محمدرضا محمدحسن‌پور سپس با تأکید بر رعایت قانون و رعایت حال پاکبان‌های شهرداری از سوی کاندیداها می‌افزاید: کاندیداها در جریان تبلیغات انتخاباتی، فضای سبز شهری را تخریب نکنند.

حسن‌پور به عنوان مثال به چسباندن عکس و پوستر (به وسیله سریش و چسب) بر روی المان‌های شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: این اقلام بعد از انتخابات به راحتی از سطح المان‌های شهری پاک نمی‌شود و سیمای بصری شهر را مخدوش و نازیبا می‌کند.

قانون‌گذارانِ فردا، امروز هم قانون را رعایت کنند

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در ادامه خطاب به کاندیداها می‌گوید: توصیه ما به کسانی که قصد دارند در قوه مقننه قانون وضع کنند این است که در ایام تبلیغات انتخابات نیز قانون را رعایت کنند.

محمدرضا محمدحسن‌پور با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز و همچنین برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر برای آماده‌سازی فضای شهری شیراز برای نوروز خاطرنشان می‌کند: اما متاسفانه مشاهده می‌شود که در ایام تبلیغات انتخابات، کاندیداها به فضای سبز و فضای شهر آسیب وارد می‌کنند.

تبلیغات کاندیداها برنامه‌ریزی‌های شهرداری برای نوروز را به تاخیر می‌اندازد

محمدحسن‌پور با انتقاد از تخریب فضای سبز شهری توسط اقلام تبلیغاتی کاندیداها می‌گوید: این موارد خلاف قانون، برنامه‌ریزی‌های شهرداری شیراز برای ایام نوروز را به تأخیر می‌اندازد. به گفته معاون اجرایی و خدمات شهری‌شهرداری شیراز بازسازی فضاهای سبز تخریب‌شده مانند گل‌کاری‌ها، چمن‌کاری‌ها و همچنین درختان سطح شهر بر اثر موارد خلاف قانون کاندیداها، به راحتی و در اسرع وقت جبران‌پذیر نیست.

دستورالعمل وزارت کشور درباره مصادیق غیرمجاز در تبلیغات

عدم رعایت قانون تبلیغات از سوی کاندیداهای مجلس در حالی صورت می‌گیرد که وزارت کشور دستورالعملى را براى انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامى صادر کرده و بر مبناى آن در جدولى، مصادیق غیرمجاز در تبلیغات را برشمرده است.

از جمله مصادیق غیرمجاز تبلیغات مى‌توان به موارد زیر اشاره کرد: استفاده از پلاکارد، پوستر و دیوارنویسی، راه‌اندازی کاروان های تبلیغاتی، استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن، استفاده از عکس خارج از قالب تراکت، جزوه، زندگینامه، بروشور و کارت، چاپ عکس در قطع بزرگتر از ابعاد 10×15 سانتیمتر، الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمائی، تابلوی بیمارستان ها و تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و سازمان های عمومی و ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت، الصاق اعلامیه،پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تاسیسات عمومی و دولتی، الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها، و الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی اماکن بخش خصوصی (مگر با رعایت اشخاص ذی‌حق).

مخدوش شدن سیمای اماکن عمومی

از سوى دیگر در انتخابات امسال، اقدام هواداران برخى کاندیداها در به راه انداختن گروه‌هاى مجازى و افزودن بى اجازه شهروندان به این گروه هاى تبلیغاتى، شکلى دیگر از احترام نگذاشتن به حقوق شهروندى مردم را به نمایش مى گذارد.

این در حالی است که تبلیغات انتخاباتی باید در بستر قانون انجام گیرد و کاندیداها نیز صرفاً در راستای تبلیغ خود و برنامه‌هایشان باشند. با این حال افزون بر نمونه‌های عجیب از تبلیغات برخی کاندیداها در برخی شهرستان‌های کشور، در شیراز نیز اقدام کاندیداها در آسیب رساندن به فضای بصری شهر قابل تأمل است؛ به ویژه آنکه برخی فضاها و اماکن عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، پل‌های عابر پیاده، باجه‌های پستی و به‌ویژه درختان و فضای سبز شیراز در چند روز اخیر با انبوه پوستر و عکس برخی کاندیداهای انتخابات مخدوش شده است.
کد N2343090

وبگردی