آفتاب

ترفند جدید پلیس برای کم کردن سرقت

ترفند جدید پلیس برای کم کردن سرقت

رئیس پلیس آگاهی گفت: چنانچه تکلیفی برای سارقان ایجاد شود که حتما رد مال سرقت‌ها را بپردازند، این اقدام نه تنها منجر به پیشگیری از سرقت می‌شود بلکه میزان سرقت‌ها را نیز کاهش می‌دهد زیرا از این پس سرقت برای سارقان هزینه بر خواهد بود.

سردار محسن حسن خانی روز سه شنبه افزود: با دستگیری سارقان و تحویل آن‌ها به مراجع قضائی و در صورت محکوم شدن، برای آن‌ها توسط دادگاه رد مال نوشته می شود و سارق مکلف است رد مال را انجام دهد.

وی تصریح کرد: اینکه در این مرحله چطور رد مال انجام می‌گیرد را دستگاه قضائی مشخص می‌کند و این موضوع در حوزه کاری پلیس نیست، این در حالی است که سارق به دنبال گرفتن رضایت از مالباخته می‌رود و رضایت گرفته و از زندان آزاد می شود.

سردار حسن خانی در توضیح این مطلب افزود: اما اگر تکلیفی برای سارق ایجاد شود که حتما رد مال را انجام دهد و به پلیس اجازه داده شود تا اموال سارق که از طریق سرقت تحصیل کرده، شناسایی شود تا با شناسایی این اموال، رد مال سرقت ها را بپردازد، مطمئنا میزان سرقت ها کاهش می یابد و سارق به ندرت مبادرت به سرقت خواهد کرد زیرا هزینه سرقت برای او سنگین تر خواهد بود بر این اساس لازم است در این زمینه بیشتر کار شود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی پیش از این در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: باید اقدام جدی در حوزه سرقت صورت گیرد و از اقدامات مهم در این زمینه موضوع رد مال است. سارقان سرقت کرده و نهایتا از مالباخته رضایت گرفته و دنبال کارشان می روند ولی اگر سارق را مجبور به رد مال کنیم تا هزینه سرقت را بپردازد قطعا به ندرت سراغ سرقت می رود.

حسن خانی ادامه داد: سارق برخی مواقع مال سرقتی را از بین برده یا فروخته است براساس تجارب به دست آمده چناچه سارق مجبور به رد مال شود در حوزه سرقت بسیار بازدارنده خواهد بود.  در شرایط فعلی آنچه به نظر می رسد این است که هزینه ای که سارق می پردازد، کافی نیست در حالی که باید هزینه جرم با بالا ببریم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در حوزه سرقت، قدری قبح زدایی می شود و برای سارق دلسوزی می کنند. مثلا گفته می شود، فلانی یک چیز مختصری دزدیده و مهم نیست در حالی که این سارق احساس ناامنی در جامعه را خدشه دار کرده است. در حالی که در کنار ارزش و میزان سرقت انجام شده، احساس امنیت فرد را از بین برده است. سارق ممکن است از یک خانم کیف قاپی کرده باشد و  در کیف این خانم مبلغ ناچیزی وجود داشته یا اصلا هیچ پول و وسیله با ارزشی نداشته باشد اما احساس ناامنی که برای این خانم ایجاد کرده و افرادی که شاهد سرقت بوده اند، قابل جبران نیست به نظرم در حوزه سرقت چندان نباید به دنبال قیمت اموال مسروقه باشیم چرا که احساس امنیت مقوله بسیار مهمی است.

سردار حسن خانی گفت: مهار سرقت یک جانبه نیست و همه باید مشارکت کنند این در حالی است که می بینیم در جاهای دولتی، نگهبان گذاشته اند و به او حقوق می دهند اما گفته می شود که باز سرقت شده است. چرا باید سرقت شود؟ براساس قانون وقتی سرقتی انجام می شود باید سارق را شناسایی و دستگیر کرده و تحویل مقامات قضائی بدهیم تا به زندان برود اما قبل آن موضوعی نداریم که اگر سهل انگاری صورت گرفت و این سهل انگاری منجر به سرقت شد، فرد سهل انگار را بازخواست کنیم.
کد N2337278

وبگردی