آفتاب

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

«فرهاد حسن‌زاده» نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان به‌ عنوان یکی از شش نویسنده برتر به فهرست نهایی جایزه «هانس کریستین اندرسن» راه یافت؛ شاید این خبر را بتوان یکی از مهمترین و پرافتخارترین رویدادهای فرهنگی هفته گذشته برشمرد.

ایرنا: حوزه فرهنگ و هنر در هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر واکنش های اهالی مختلف هنر به اتفاقات اخیر و تصمیمات اخذ شده از سوی همکاران آن‌ها مبنی بر تعطیلی برخی رخدادهای هنری و نظر به ادامه همدلی و همگرایی جهت وحدت ملی گذشت.


عرصه فرهنگ و هنر رویدادهایی را هم در داخل و هم خارج از مرزها شاهد بود؛ از جمله اخبار مربوط به جشنواره های فجر. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، محمود گبرلو منتقد و عضو انجمن منتقدان، فرزاد حسنی مجری و بازیگر، منصور ضابطیان مجری و برنامه ساز و محمدرضا مقدسیان منتقد و عضو انجمن منتقدان اجرای جلسات پرسش‌وپاسخ سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه) عهده‌دار خواهند بود.


امسال همچنین در هر جلسه پرسش و پاسخ، یک منتقد فیلم حضور خواهد داشت. شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در جلسه‌ای فوق‌العاده مصوب کرد؛ برگزاری جشنواره به بعد از مراسم چهلم شهادت سردار قاسم سلیمانی، درگذشتگان مراسم تشییع در کرمان و جان باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین موکول شود.


به گزارش این شورا با عنایت به استقبال بیش از ۳ هزار نفر از هنرمندان کشور با حدود ۶ هزار اثر ارسالی به دبیرخانه، جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تاریخ ۲۹بهمن ۱۳۹۸ افتتاح می‌ شود.


افتخارات جهانی


فرهاد حسن‌زاده نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان، به‌ عنوان یکی از شش نویسنده برتر به فهرست نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن راه یافت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (International Board on Books for Young People) به اختصار IBBY حسن‌زاده با نویسندگانی چون ماریا کریستینا راموس (آرژانتین) María Cristina Ramos، بارت مویرت (بلژیک)Bart Moeyaert، مَری اودِ موری (فرانسه)Marie-Aude Murail، پیتر اسوتینا (اسلوانی)Peter Svetina و ژاکلین وودسون (آمریکا) Jacqueline Woodson رقابت خواهد کرد.


نویسنده و تصویرگر برگزیده امسال جایزه هانس کریستین آندرسن، به عنوان مهم‌ترین جایزه حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در نشست خبری IBBY در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا ۳۰ مارس ۲۰۲۰ (۱۱ فروردین ۱۳۹۹) اعلام می شود و جایزه آن‌ها در کنگره بین‌المللی IBBY در مسکو ۶ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۶ شهریور ۱۳۹۹) اهدا می‌شود.


فیلم سینمایی «دومینو» ساخته لاله برزگر بعد از نامزدی بهترین فیلم در جشنواره هوف آلمان به جشنواره‌های صوفیا منار بلغارستان و ماکس افولس آلمان راه یافت. بازار جشنواره فیلم برلین میزبان یک فیلم ایرانی؛ همزمان با نمایش فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی در بخش بازار جشنواره فیلم برلین، پوستر این فیلم رونمایی شد. این فیلم روز یکشنبه ۴ اسفندماه برابر با ۲۳ فوریه ساعت ۱۳ در سالن Cinemaxx۱۷ برلین برای نخستین بار روی پرده می‌رود.


رقابت سه فیلم ایرانی در جشنواره کودک کلکته؛ فیلم سینمایی بیست و یک روز بعد به کارگردانی محمدرضا خردمندان به همراه فیلم کوتاه وقت لبخند انار به کارگردانی رهبر قنبری و انیمیشن کوتاه آقای گوزن به کارگردانی مجتبی موسوی در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک کلکته در کشور هندوستان به نمایش درمی‌آیند. مستند روابط خانوادگی به کارگردانی ناصر ضمیری در نوزدهمین دوره جشنواره مستند هلسینکی- داک پوینت در کشور فنلاند پذیرفته شد. فیلم کوتاه یک رابطه ساده ساخته شاهین حیدری به جشنواره فیلم بیباپ ۲۰۲۰ نیویورک راه یافت. یک رابطه ساده در ماه ژوئن ۲۰۲۰ در جشنواره فیلم کوتاه بی‌باپ (the bebop cannel content festival) نیویورک آمریکا اکران عمومی خواهد داشت.


فیلم کوتاه سور بُز به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه معناگرا را از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا دریافت کرد. این فیلم در بخش مسابقه فیلم کوتاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در پنج نوبت نمایش داده می شود. فیلمنامه این فیلم پیش از این موفق به دریافت پنج جایزه بین المللی بهترین فیلمنامه کوتاه شده است. فیلم حوا، مریم، عایشه به کارگردانی صحرا کریمی فیلمساز افغان و تهیه کنندگی کتایون شهابی که در جشنواره فیلم داکا در بخش رقابتی فیلم های آسیایی حضور داشت موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد.


رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در توییتی نوشت که ‏اعضای یک جریان سیاسی - رسانه‌ای به استفاده انحصاری، غیر مسؤولانه، تفرقه ‌افکنانه و غیرپاسخگو از امکانات آنتن زنده عادت کرده‌اند و حاضر نیستند هیچ گونه نظارت سازمانی را بپذیرند. حسام الدین آشنا در این توییت تاکید کرده است که حال ‌که با مدیریت و ساختار فعلی صدا و سیما دچار مشکل شده‌اند باز هم به دنبال فرافکنی علیه دولت هستند. نماینده رییس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، گفت: ضبطی شدن سه برنامه جهان‌آرا، ثریا و عصرانه، تصمیمی‌است که بر اساس «آیین‌نامه‌ تهیه شده توسط خبرگان برنامه‌های تلویزیونی با هدف افزایش غنای محتوای برنامه‌ها»، گرفته شده‌ و ضبطی‌شدن آن‌ها یک تصمیم درون سازمانی است و دولت هیچ نقشی در آن نداشته است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما، حسام‌الدین آشنا نماینده رییس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در خصوص شایعات هدفمند منتشر شده درباره فشار دولت و شخص او در تعطیلی یا تغییر وضعیت برخی برنامه‌های تلویزیون، اطلاعیه‌ای را صادر کرد. جدول برنامه سینماهای مردمی در پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، سینما بهمن ۲، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما گالریا، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما منتشر شد.

برای دریافت جدول نمایش فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ۱۷ سینما و پردیس سینمایی کلیک کنید.


سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: فیلم سینمایی کاتی و ستاره و قطار آنشب از چهارشنبه دوم بهمن ماه اکران می شوند. رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، به دلیل عارضه قلبی هدایت این ارکستر در اجرای پیش‌رو را بر عهده ندارد و چوب رهبری موقت به دستان منوچهر صهبایی سپرده شد.


تازه های نشر


باز هم سوالی دارید؟ اثری از ماری لوئیز گِی نویسنده و تصویرگر کانادایی برای پاسخ به سوال‌های بی‌پایان کودکان بالای هفت سال به بازار کتاب آمده است.


دفتر دوم کتاب تاریخ شفاهی کتاب؛ گفت‌وگو با ناشران و کتاب‌فروشان به کوشش نصرالله حدادی و از سوی خانه کتاب منتشر شد.


کتاب اسطوره روسیه با حضور علی مخدومی روانشناس و نویسنده اثر در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رونمایی شد.


کتاب اخبار جعلی، روزنامه‌نگاری و اطلاعات فریبکارانه از سوی انتشارات تانیه با ترجمه جواد دلیری منتشر شد. کتاب اخبار جعلی، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه به صورت نظری و عملی روزنامه نگاران را ترغیب می کند که در گفت وگوهای اجتماعی درباره اینکه مردم عموماً چگونه درباره اعتبار اخبار تصمیم می گیرند و اینکه چرا برخی از افراد، اطلاعات تأییدنشده را به اشتراک می گذارند، مشارکت کنند.


اخبار فرهنگی و هنری جهان


خلق مجسمه‌های سه بعدی با تکه‌های کاغذ؛ «لیزا لیود» (Lisa Lioyd) هنرمند انگلیسی است که به پرندگان و پروانه‌ها با استفاده از تکه‌های کاغذ، جان می‌دهد و مجسمه‌های سه بعدی می‌سازد.


این هنرمند با تازدن و حاشیه‌دار کردن تکه‌های کاغذ، پرندگان و پروانه‌ها را به شیوه‌ای خلق می‌کند که به واقعیت می‌مانند.


یک نسخه تاریخی و نفیس از دیوان حافظ شاعر قرن هشتم (مقارن با قرن ۱۵ میلادی) پس از گذشت چندین سال و دست به دست شدن در چند کشور توسط یک کارشناس هنری در هلند شناسایی شد. به گزارش روز شنبه شبکه عربی ۲۱، برخی صفحات این نسخه نفیس و ارزشمند دیوان حافظ که مقام های ایرانی به دنبال بازگرداندن آن به کشور می باشند، طلا کوبی شده است و حدود یک میلیون یورو ارزش دارد و توسط یک تاجر ایرانی به نام جعفر قاضی که در سال ۲۰۰۷ میلادی در آلمان درگذشت، مخفی شده بود. کارشناسان می گویند این کتاب که با دست نوشته شده و یکی از معدود کتاب های دیوان حافظ در جهان است.


یک سکه کمیاب متعلق به دوران کمتر از یکساله پادشاهی ادوارد هشتم در حراجی به رکورد فروش یک میلیون پوند دست یافت. مجموعه‌ای حیرت‌انگیز از مجسمه‌های یونانی و رومی پس از مخفی بودن به‌مدت ۵۰ سال، قرار است در رم به‌ نمایش گذاشته شود.


این مجموعه خصوصی که با مجموعه های موجود در موزه های بزرگ دنیا رقابت می کند، نیم قرن در انبار محبوس بود تا اینکه مالکان اشراف زاده آن برای نمایش این آثار با دولت ایتالیا به توافق دست یافتند. این آثار معروف به مجموعه تورلونیا (Torlonia) یکی از مهمترین مجموعه مجسمه های کلاسیک است که همچنان در تملک مالکان خصوصی قرار دارد. تنها تعداد اندکی موفق شده اند از این مجموعه ۶۲۰ اثری در انبار دیدن کنند.


اصالت تابلوی ونسان ون‌گوگ نقاش هلندی پس از چند دهه شک و تردید، تائید شد. به گفته کارشناسان، این تنها اثر از ون‌گوگ در دورانی است که با روان پریشی روبرو بوده است. در این تابلو با عنوان «نقاشی از چهره خود (۱۸۸۹) » چهره این هنرمند در پس زمینه ای آبی و زرد رنگ نمایان می شود و موزه ون‌گوگ در آمستردام اصل بودن آن را به رسمیت شناخته است.


آغاز نمایش قسمت سوم فیلم سینمایی پسران بد برای زندگی، با یک افتتاحیه طوفانی، فروش ۶۲ میلیون دلاری را تجربه کرد. این هفته پسران بد برای زندگی، جای ۱۹۱۷ را در صدر فهرست فروش هفتگی گرفت و جنگ ستارگان برای نخستین بار پس از آغاز نمایش، از سه فیلم برتر نمایش هفتگی عقب افتاد.


شاهکار هنرمند رنسانس آلمان کشف شد؛ کارشناسان آثار هنری در وین اثری هنری را در یک کلیسای محلی پیدا کرده‌اند که گمان می‌رود اثر دست آلبرشت دورر (Albrecht Dürer) هنرمند آلمانی دوره رنسانس باشد. کارشناسان معتقدند این نقاشی دیواری تازه کشف شده در کلیسای جامع سنت استفان وین، طرح اولیه ای است که به دست این نقاش ترسیم شده است. چنانچه این فرضیه درست از آب درآید، پرده از فصل ناشناخته ای از زندگی این هنرمند برمی دارد.
کد N2325952

وبگردی