آفتاب

راه رهایی منطقه از سلطه بیگانه

راه رهایی منطقه از سلطه بیگانه

«دنیای اسلام باید صفحه‌ جدیدی بگشاید»؛ این بخشی از بیانات دیروز رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران بود که با وظیفه ملت‌ها در استقامت و شجاعت برابرِ دشمن و مسئولیت دولت‌های منطقه در همکاری همه‌جانبه با یکدیگر پیوند می‌خورد.

ایرنا: دیروز جمعه ۲۷ دی‌ماه، نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب در مصلای بزرگ پایتخت برگزار شد. رهبری بخش مهمی از خطبه‌های دیروز را به بیان چالش‌های منطقه، تبیین ریشه‌ مشکلات موجود، ارایه راه‌حل خروج از شرایط کنونی و احیای عزت کشورهای اسلامی اختصاص دادند.


رهبری در جایگاه امام جمعه پایتخت در شرایطی به بیان مهمترین مسایل منطقه پرداختند و با قرائت بخشی از خطبه خود به زبان عربی ملت‌ها و دولت‌های عرب‌زبان را مخاطب قرار دادند که این روزها خاورمیانه در نتیجه مداخله‌های غرب در شرایط نامساعدی به سر می‌برد. در صورت تداوم این روند، منطقه مستعد بی‌ثباتی‌های و ناآرامی‌های بی‌پایان خواهد بود.


این روزها «تلاش‌های شیطانی» و «وسوسه‌های اهریمنی» آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت‌های منطقه به‌طور روزافزونی گسترش‌ یافته و برخی دولت‌های منطقه با آرزوی دستیابی به عزت و قدرت، زمینه سطه‌گری بیش از پیش غرب را فراهم کرده ‌اند.


رهبری دیروز به صراحت اهداف اصلی آمریکا از مداخله در کشورهای منطقه را چنین تبیین کردند:«آمریکا، فلسطین را بی‌دفاع در برابر صهیونیست‌هایِ بی‌رحم و جنایت‌کار، سوریه و لبنان را در تصرّفِ دولت‌های وابسته و مزدورِ خود، عراق و ثروتِ نفتی آن را یک‌سره متعلّق به خود می‌خواهد؛ برای این هدف‌هایِ شوم، از بزرگ‌ترین ظلم‌ها و شرارت‌ها رویگردان نیست. آزمون سخت چندساله‌ی سوریه، فتنه‌های پی‌درپی در لبنان، تحریکات و خرابکاری مستمر در عراق نمونه‌هایی از آن هستند.»


در حالی برخی کشورهای منطقه، در جستجوی برتری‌جویی بر همسایگان، اسباب مداخله آمریکا و رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کنند که نمی‌دانند با پهن کردن فرش قرمز برای غرب و همپیمانانش در خاورمیانه، نه تنها برای خود عزت و قدرت نمی‌خرند، بلکه بی‌ثباتی و ناآرامی‌های بیشتر در خاورمیانه را به بار می‌آورند. در این شرایط، بیانات دیروز رهبری برای ملت‌های منطقه امیدوار کننده بود. رهبری در بخشی از خطبه‌های خود خطاب به ملت‌ها و دولت‌های منطقه فرمودند: «قدرت اسلامی، قدرت ما و شما، می‌تواند بر هیبت ظاهری قدرت‌های فاسد مادّی فائق آید.»


امروز ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند و این بیداری نتیجه مقاومتی است که ایران آغازگر و مبدع آن بوده است. به فرموده رهبری، «پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ضربه‌های سیاسی و نظامی سختی بر رژیم غاصب پدید آمد و پس از آن، زنجیره‌ شکست‌های استکبار و در رأس آن آمریکا از عراق و سوریه تا غزّه و لبنان و از یمن تا افغانستان تشکیل گردید. رسانه‌های دشمن، ایران را متّهم به جنگ‌های نیابتی می‌کنند؛ این دروغ بزرگی است. ملّت‌های منطقه بیدار شده‌اند. توانایی ایران در مقاومت بلندمدّت در برابر خباثت‌های آمریکا تأثیر خود را در فضای عمومی منطقه و روحیه‌ ملّت‌ها گذاشته است. سرنوشت منطقه، نجات از سلطه‌ استکباری آمریکا و رهایی فلسطین از حاکمیّت بیگانگان صهیونیست است.»


جمهوری اسلامی ایران که سیاست‌های خود در منطقه را همواره بر مبنای عدم مداخله در امور داخلی کشورها و همچنین مخالفت با مداخلات کشورهای فرامنطقه‌ای پایه‌ریزی کرده است، مدت‌ها است با ایده و سیاست‌هایی چون «ابتکار صلح هرمز»، برای تحقق این مطلوب تلاش می‌کند. دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از این هم در راستای تحقق این هدف،  ابتکارهایی چون «مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای» را مطرح کرده و برای پیاده‌سازی آن تلاش می‌کند.


این ابتکارها که از سوی دستگاه دیپلماسی کشور مطرح و پیگیری می‌شود، بیشتر بر همکاری‌جویی‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه مبتنی است. این در حالی است که بیانات دیروز رهبری سطوحی گسترده‌تر و عمیق‌تر از همکاری و همپیوندی میان کشورهای منطقه را به تصویر کشید؛ رهبری علاوه بر سطوح سخت‌افزاری، بر لزوم تعمیق همکاری در ابعادی نرم‌افزاری تاکید کرده و از «سبک زندگی نوین اسلامی» و «زیربنای تمدنی» سخن گفتند که باید با وحدت علمای دین حاصل شود و سرانجام، به‌تمامی عوامل تفرقه را از چهره منطقه بزداید.      


به فرموده رهبری، «همّت ملّت‌ها باید زمان رسیدن به این مقصود را نزدیک کند. جهان اسلام باید عوامل تفرقه را بزداید. وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف می‌کند. همکاری دانشگاه‌های ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیربناهای تمدّن جدید را خواهد ساخت. هماهنگی رسانه‌های ما فرهنگ عمومی را از ریشه اصلاح خواهد کرد. ارتباط نیروهای مسلّح ما جنگ و تجاوز را از همه‌ منطقه دور خواهد کرد. ارتباط بازارهای ما، اقتصاد کشورهایمان را از سلطه‌ کمپانی‌های غارتگر بیرون خواهد آورد. رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد.»


به فرموده رهبری، «دنیای اسلام باید صفحه‌ی جدیدی بگشاید. وجدان‌های بیدار و دلهای مؤمن باید اعتماد به نفْس را در ملّتها بیدار کنند و همه بدانند که تنها راه نجات ملّتها تدبیر و استقامت و نترسیدن از دشمن است.»


بیانات روز گذشته رهبر انقلاب مسیر روشنی از احیای عزت پیش روی مردم ایران و ملت‌های منطقه قرار می‌دهد. همانطور که رهبری تنها راه ادامه مسیر عزت ایرانیان را تلاش برای حفظ وحدت و قوی‌تر شدن می‌دانند، کشورهای منطقه هم تنها با قوی‌تر کردن خود و همکاری با یکدیگر می‌توانند سایه سنگین آمریکا را از سر منطقه کنار زده و به عزت واقعی و شایسته خود دست یابند.



کد N2322498

وبگردی