آفتاب
هادی معتمدی در گفتگو با پیام نو مطرح کرد:

شاخ های اینستا، غده سرطانی رها شده

شاخ های اینستا، غده سرطانی رها شده

هادی معتمدی معتقد است یک غده سرطانی را تا لحظه آخر باید مورد آزمایش قرار داد نه اینکه به امان خدا رها کرد.

در هزاره سوم  مهم‌ترین دوربین، دوربین تلویزیون نیست بلکه دوربین سلفی تلفن همراه است و این مهم ساختار فرهنگ را در جامعه دگرگون کرده است. شبکه های مجازی فضایی همه گیر در دنیای مدرن امروز است که بخش مهمی از زندگی مردم را احاطه کرده است.جوان ها در دنیای واقعیت با انواع  مشکلات روبرو هستند بنابراین به دنبال فضایی هستند که بتوانند برای چند دقیقه هم که شده از واقعیت دور کنند تا شاید کمبودهای زندگی شان فراموش شود


همواره این سوال مطرح است که چطور «کالین بالینگر» فعال مشهور یوتیوب توانست با انتشار ویدیوهایی از اجراهای خود در این شبکه به شهرت برسد و به تئاتر «برادوی» راه پیدا کند ، اما در ایران شاخ های مجازی به سرنوشت سحر تبر دچار می شوند و یا در نهایت سرشان به سنگ می خورد و از پخش فیلم ها و عکس های خود در این فضا دست می کشند.


به تعبیر «هادی معتمدی»، آسیب شناس اجتماعی که به «پیام نو» می گوید: «جوانان در فضای مجازی خودشان را به نمایش می‌گذارند، اما جوانان ایرانی مسیر غلط برای شهرت در پیش گرفتند.»


جوانان نیاز به رهبر شدن دارند


این روانپزشک با اشاره به اینکه فضای شبکه اجتماعی در اختیار جوان ها است، می گوید:« با توجه به جمعیت جوانی که ایران دارد و تقریبا نورم این جمعیت از تمام دنیا تقریبا بالاتر است؛ حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد جمعیت ما در سن جوانی هستند، »


هادی معتمدی با بیان اینکه یکی از خصلت های جوانی این است که آنها نیاز به عرض اندام دارند، تاکید می کند: « جوانان خودشان را در معرض تعریف و تمجید قرار می دهند. آنها نیاز به تقدیر قرار گرفتن، نیاز به نشان دادن خودشان در میان همسالان و نیاز به رهبر شدن در گروه خودشان دارند.»


جلب توجه جوانان به صورت مرضی است


وی می افزاید:«در همه کشورهای دنیا جوانان ها به دنبال جلب توجه هستند ، در کشورهای دیگر جوانان در عرصه های گوناگون فرهنگی ،هنری ، ورزشی ، موسیقی و در سطوح مختلف تحصیلی خودشان را نشان می دهند و همچنین از سوی جامعه مورد تقدیر قرار می گیرند. اما در ایران، این جلب توجه شکل مرض گونه دارد.»


دلایل عدم توجه به جوانان


معتمدی خاطرنشان می کند: نگاه ضعیف به جوانان ها ، نبود امکانات، نداشتن برنامه صحیح برای آنها، افزایش آمار جوانان در یک دوره ای منجر به این شد که امکان بروز و ظهور برای عرض اندام جوان ها به وجود نیاید. این عوامل باعث شده جوانان به دنبال راه هایی باشند که خودشان را در سطح جامعه نشان بدهند.


وی با تاکید برا اینکه از سوی دیگر، ما به جوان‌ها مهارت های زندگی را  آموزش نمی دهیم، اظهار می کند:« در مدارس جوان ها دروس فیزیک ، شیمی ، هندسه و ریاضی می آموزند. آموزش و پرورش درباره روان شناسی مهارت‌ها ، نکاتی که یک جوان برای اداره زندگی، رشد و پیشرفت خود نیاز دارد به صورت کلاسیک تدریس نمی کند‌.»


امثال سحر تبر را باید به عنوان معلم معرفی کنیم


این روانپزشک تصریح می کند:« در این شرایط جوان ها به دنبال راه کار می روند و چون تجربه مفید ندارند‌، معمولا از طرف افرادی که  سودجویی می‌کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند و روش های خطایی را در پیش می‌گیرند .  به عنوان مثال سحر تبر مسیر را اشتباه رفته و شنیدم ایشان به عنوان مفسد فی الارض شناخته شده است.»


معتمدی با بیان اینکه آسیب شناس ها ، روانشناسان ، جامعه شناس و قضات افرادی که با جوانان سروکار دارند حتما با صحبت بتوانند جلوی این جریانات را بگیرند ، می گوید:« سحر تبر  باید به عنوان الگویی از راه غلط، الگوی استفاده از تجربه فردی برای مشهور شدن به جوان های دیگر معرفی شود و بتوانیم از سحر تبر به عنوان معلم استفاده کنیم نباید در پی حصر باشیم.»


رها سازی جوانان را به مسیر غلط انداخته


معمولا شاخ های اینستاگرام معلم به درد بخوری نداشتند و اصلا قبل از اینکه به مرحله  دادگاه و مجازات میرسیدند باید جلوی آنها گرفته می شد نه اینکه اجازه دادیم تا این مرحله به جلو حرکت کنند. بنا بر تاکید معتمدی «خودمان خطا کردیم ما اجازه می دهیم فردی در راه خطا تا انتها حرکت کند بعد یادمان می افتد که باید مجازات شود. یک غده سرطانی را تا لحظه آخر باید مورد آزمایش قرار داد نه اینکه به امان خدا رها کرد. این رهاسازی باعث شده جوانان مسیر را اشتباه انتخاب کنند ؛ سحر تبر ره گم کرده ، به این نقطه رسید و تمام جوانان در شبکه های اجتماعی همچنان در راه اشتباه در حرکت هستند.»


وی متذکر می شود :‌«‌ ما کاری  غیر از اینکه به آموزش های خودمان شدت ببخشیم؛ نمی توانیم انجام دهیم. به آنها احترام بگذاریم؛ و به جوانان به عنوان افرادی که برای خودشان تصمیم می گیرند نگاه کنیم.»


«اقتصاد توجه» کاربرد علمی ندارد


این روانپزشک واژه اقتصاد توجه را در بررسی موضوع تمایل به شهرت جوانان در فضای مجازی فاقد جنبه علمی می داند و می افزاید : « هر کسی در هر زمینه نه فقط جنبه منفی بلکه مثبت برایش مهم است که در عین حال که مورد توجه قرار می گیرد از کمترین هزینه اقتصادی را کرده باشد. بنابراین این بحث عمومی است و نشان می دهند افراد از هوش خودشان برای بهره برداری بهتر استفاده می کنند حالا که چقدر این موضوع شاخصه اجتماعی یا اقتصادی باشد ، هنوز چیزی در مقالات یا مجلات ندیدم.»


گفتگو:گلاره کلانتری
کد N2321517

وبگردی