آفتاب
وزیر بهداشت:

اعضای کابینه علت سقوط هواپیما را از تلویزیون فهمیدند

اعضای کابینه علت سقوط هواپیما را از تلویزیون فهمیدند

وزیر بهداشت گفت: اعضای کابینه علت سقوط هواپیما را از صحنه تلویزیون فهمیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیار سخت است که هم شهروند باشی و دلت برای سلامت مردم بتپد و هم وزیر بهداشت باشی و سلامت مردم برائت اهمیت زیادی داشته باشد و این روزهای غمگین را در پشت سر بگذاری.

وی با ابراز تسلیت به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: غمگینم برای او که دلسوزترین و عاشق ترین سرداران ملی این سرزمین بود و با توجه به آشنایی نزدیکی که با ایشان داشتم می دانم که چه جان فشانی ها برای این سرزمین کرد.

نمکی با اشاره به جان باختن تعدادی از هموطنانمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی اظهار داشت: آن روز خوشبختانه و یا متأسفانه در آنجا حضور داشتم. وقتی به بیمارستان‌های کرمان سر زدم، مادری که فرزندش در این سانحه آسیب دیده بود، به من گفت تو را به روح سردار قسم می‌دهم که فرزندم خوب شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: و غمگین‌تر هستم به دلیل سانحه سقوط هواپیما که جمعی از هموطنانمان را در آن از دست دادیم و غمگینانه تر این که وزیر بهداشت و اعضای کابینه از صحنه تلویزیون این موضوع را بفهمند. اما با این وجود باید این کشور را اداره و آینده را باید مدیریت کرد. این جشنواره امیدی برای فردای کشورماست.

وی با اشاره به دستاوردهای علوم پزشکی در عرصه سلامت تصریح کرد: تحقیقات در عرصه سلامت و نظام ارائه خدمت یکی از مطلوب‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی است و با مقایسه شاخص‌های سلامت در خواهیم یافت که رشد در این عرصه آنچنان چشمگیر است که در میان کشورهای شرق مدیترانه در رتبه اول قرار داریم و این شاخص‌های ارزشمند بدون کار محققان به دست نمی‌آید.

نمکی گفت: در عرصه دارویی کشور اکنون بیش از ۹۷ درصد داروها را در داخل کشور تولید می‌کنیم و برای آن سه درصد باقیمانده نیز برنامه گسترده ملی داریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از زمانی که به وزارت بهداشت آمده ام، تلاش کردم موضوع تولید ملی و فرآورده‌های ملی در زیر بولدوزر واردات له نشود و با این روند به خودکفایی برسیم.

وی اظهار داشت: برنامه مفصلی داریم که از میزان واردات دارو بکاهیم. سال گذشته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو به واردات دارو اختصاص داده شده بود که این میزان با ۲۰ درصد کاهش به سه میلیارد یورو رسید و در سال آینده نیز با کاهش حداقل ۲۰ درصدی این روند را ادامه می‌دهیم.

نمکی یادآور شد: من قبول می‌کنم که سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی (GDP) پایین است اما در این دولت سهم بخش سلامت از GDP از ۶ درصد به ۹ درصد رسیده که به نظرم سهم مناسبی است و من با افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی موافق نیستم.

وزیر بهداشت گفت: ما باید سهم تحقیقات را از درون بخش سلامت افزایش بدهیم. به نظر می‌رسد توزیع بودجه پژوهش را چندان خوب ندیده ایم و بیشتر بودجه‌ها به بخش‌های درمان، دارو و بهداشت اختصاص یافته اند.

وی ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در این مسیر بسیار مهم است و در کشورهای توسعه یافته نیز ۵۲ درصد بودجه‌های تحقیقاتی از بخش خصوصی می‌آید. به طور نمونه در آمریکا حتی ۴۸ درصد بودجه تحقیقات بخش دولتی نیز به موضوعات دفاعی، امنیتی، فناوری اطلاعات و فناوری‌های جدید اختصاص دارد و بخش سلامت را بیشتر بخش خصوصی دنبال می‌کند.

نمکی از توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت به عنوان یکی از راهکارهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه تحقیقات سلامت نام برد و گفت: این یکی از مترقی‌ترین پیوندهای بخش سلامت و بخش خصوصی است. چرا که هم به اشتغال و هم به تحقیقات پیشرو می‌انجامد.

وی افزود: ضمن اینکه پژوهش‌های کشور باید گره‌ی از مشکلات را بگشاید. در طرح‌های ملی مثل طرح فشار خون و هر خانه یک پایگاه سلامت، تحقیقات می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی یادآور شد: یک اتفاق نامبارک در نظام بودجه ریزی این است که اگر جاده بسازیم می‌گویند بودجه عمرانی، اما اگر آموزش به رانندگان بدهیم می‌گویند بودجه جاری و هزینه. در صورتی که در حوزه سلامت تغییر سبک زندگی و اینکه مردم کمتر بیمار شوند، خود نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود و نباید به آن به دید هزینه نگریست.

وزیر بهداشت با اشاره به الزام تحقیقات میان رشته‌ای در حوزه سلامت اظهار داشت: ما درون وزارت بهداشت و هم بیرون وزارت بهداشت جزیره‌ای عمل می‌کنیم. باید بتوانیم از پتانسیل محققان ملی در سایر حوزه‌های علوم نیز استفاده کنیم و هر دانشجوی ارشد و دکترا در یک دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی با توجه به مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

وی گفت: تحقیق در علوم اجتماعی به راحتی علوم دارویی نیست. چرا که هر محقق علوم انسانی نیازمند کارت عبور از بسیاری از مرزها است. ضمن اینکه ممکن است حتی نتایج تحقیقاتش به راحتی قابل انتشار نباشد.

نمکی به ذکر نمونه‌ای از اهمیت تحقیقات علوم اجتماعی تصریح کرد: در ابتدای وزارت خود در تماس با انجمن روان پزشکی، متوجه کمبود قرص فلوکستین شدم. در جواب نامه رئیس انجمن روان پزشکی نوشتم آیا فکر کرده اید که رسیدگی به بهداشت روان مردم نیز از جمله کارهای مهم انجمن روان پزشکی است و اینکه تحقیقاتی در این حوزه انجام شود که چرا اینقدر به این دارو نیازمندیم.

وزیر بهداشت، استفاده از توان محققان خارج از ایران را یکی از فعالیت‌های مهم در حوزه تحقیقات برشمرد و گفت: ایرانیان زیادی داریم که دلشان برای ایران می تپد و باید در حوزه تحقیقات نیز پیوند با این ایرانیان را بیش از پیش دنبال کنیم.
کد N2319447

وبگردی