آفتاب
درپی شهادت سردار سلیمانی

مسقط خواستار گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن شد

مسقط خواستار گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن شد

درپی شهادت سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی، وزارت خارجه عمان خواستار حل اختلافات ایران و آمریکا از طریق گفت‌وگو و راه حل دیپلماتیک شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عمان، در پی شهادت سردار سلیمانی توسط نیروهایی آمریکایی در بغداد، وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سلطنت عمان با اهتمام فراوان تنش‌های اخیر به وجود آمده میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند.
در این بیانیه آمده است: عمان از دو طرف می‌خواهد که از طریق گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک اختلافات خود را حل کنند و به درگیری‌های منطقه پایان دهند.
وزارت خارجه عمان همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی نیز باید برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش کند و مواضع دو طرف مبنی بر عدم رغبت در تشدید تنش را غنیمت بشمارند.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز شبکه خبری المیادین مدعی شد که یک هیات عمانی به منظور میانجیگیری به تهران آمد ولی با پاسخ منفی ایران مواجه شد. این هیات که از عمان برای میانجیگری به تهران سفر کرده بود، بدون هیچ دستاوردی بازگشت. ایران میانجیگری هیأت عمانی را نپذیرفت و به هیأت عمانی اعلام کرده است که به هیچ میانجیگری توجه نخواهد داشت.
بر اساس این گزارش، هیأت عمانی بدون دیدار با هیچ مقام ایرانی خاک این کشور را ترک کرد.
این در حالی است که وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان شنبه شب در تماس تلفنی، تحولات منطقه را بررسی کردند.
پنتاگون، بامداد روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سردار سپهد سلیمانی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در فرودگاه بغداد ترور کرده است.
صبح همان روز، خبر شهادت سردار سلیمانی در بیانیه‌ای از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم تایید شد.
شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص این اقدام جنایتکارانه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد.
شورای امنیت سازمان ملل نیز چند ساعت پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی، یک جلسه غیر علنی درباره تحولات خاورمیانه تشکیل داد.
کد N2314225

وبگردی