آفتاب
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:

اقدام اخیر آمریکا اوضاع منطقه را به هم می‌ریزد

اقدام اخیر آمریکا اوضاع منطقه را به هم می‌ریزد

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش و با بیان این‌که آمریکایی‌ها در نتیجه تغییر سیاست‌های خود در عراق چنین اقدامی را برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی انجام داده‌اند، گفت: خیلی‌ها مانند عربستان یا نتانیاهو در اسرائیل تلاش داشتند که آمریکا را در مقابل ایران قرار دهند و ایران و آمریکا را درگیر کنند که تا حدودی به این خواسته خودشان رسیده‌اند.

قاسم محب علی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از این‌که چه چیزی باعث شده تا ترامپ مستقیما سردار سلیمانی را به شهادت برساند؟ اظهار کرد: از زمان سقوط صدام تا چند ماه اخیر هم ایرانی‌ها و هم آمریکایی‌ها یکدیگر را در عراق تحمل کرده و سعی نمی‌کردند به‌گونه‌ای رفتار کنند تا طرف مقابل وادار به واکنش شود.

وی تصریح کرد: اما در چند ماه اخیر به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها سیاست‌شان در مقابل ایران در عراق تغییر کرده و در نتیجه آن سیاست، این اقدام خطرناک و تهدیدآمیز را انجام دادند و چنین وضعیتی را به وجود آورده‌اند که نه تنها اوضاع را در عراق بلکه در منطقه به هم می‌ریزد و منجر به جنگ خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: آمریکایی‌ها باید تلاش کنند تا سطح تنش کاهش یابد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه افزود: بنابراین در صورت وقوع جنگ، یک جنگ همه جانبه و گسترده صورت می‌گیرد، عراق اولین خسارت این جنگ خواهد بود و حتی ممکن است به تجزیه عراق منجر و چه بسا این طرف جنگ به داخل ایران و خلیج فارس هم کشیده شود.

محب‌علی همچنین درباره این‌که با شهادت سردار سلیمانی معادلات سیاسی در منطقه تا چه اندازه برخلاف تصورات آمریکا تغییر خواهد کرد؟‌ گفت: در منطقه اتفاق نظر وجود ندارد، خیلی‌ها مانند عربستان یا نتانیاهو در اسرائیل تلاش داشتند که آمریکا را در مقابل ایران قرار دهند و ایران و آمریکا را درگیر کنند که تا حدودی به این خواسته خودشان رسیده‌اند.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از کشورهای دیگر چه در منطقه یا در خارج از منطقه از جمله کشورهای اروپایی و آسیایی از اقدام آمریکا و خطر جنگ نگران هستند. اگر جنگ اتفاق بیافتد معلوم نیست این آتش جنگ در عراق متوقف شود، امکان گسترش آن در سراسر منطقه وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه  اظهار کرد: تصور می‌کنم جریانات عاقل در منطقه این درک را داشته باشند که به نفع هیچ‌کس نیست در آتش مناقشه بدمند و آن را هر چه بیش‌تر شعله‌ورتر کنند.

محب‌علی همچنین درباره ضرورت تغییر گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: به نفع ایران نیست که چند تا هندوانه را با یک دست بردارد، اکنون که این مناقشه اوج گرفته و دنیا ابراز نگرانی می‌کند، گام پنجم که اروپایی‌ها و آسیایی‌ها با آن مخالف هستند، حتی روسیه و چین ازآن حمایت نمی‌کنند، این مساله به نفع ‌آمریکایی‌ها است.

وی در پایان ابراز کرد: آمریکایی‌ها امروز می‌توانند این مناقشه را تبدیل به مناقشه هسته‌ای کنند لذا به نفع ایران است که احتیاط کند و همه مسائل را یکدفعه روی میز نگذارد و به اصطلاح یک فرمانده عاقل همه جبهه را یکباره فعال نمی‌کند.
کد N2313768

وبگردی