آفتاب

رفتار حکومتی خشن یعنی بدون اقناع سازی قیمت یک کالایی را افزایش دهید

رفتار حکومتی خشن یعنی بدون اقناع سازی قیمت یک کالایی را افزایش دهید

دولت با نحوه اطلاع رسانی قیمت بنزین به مردم اعلام کرد که نسبت به شما بی تفاوت هستیم و هر کاری دلمان بخواهد انجام می دهیم و شما مجبورید از ما اطاعت کنید. بنابراین اصلا از دولت چنین رفتارهایی را انتظار نداشتیم و من اسم این اقدام را «رفتار حکومتی خشن»نام گذاری می کنم.

پیام نو ـ گلاره کلانتری: نزدیک به دو ماه از افزایش قیمت بنزین می گذرد؛ با این وجود جامعه همچنان درگیر تبعات اجتماعی این اقدام است. از همان هفته نخست پس از اعتراضات خیابانی، فیلم هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد عده ای بدون پرداخت پول بنزین از پمپ بنزین فرار می کنند؛ واکنش های متقابل ماموران پمب بنزین ها ، داستانی است که مشابه آنرا در تاکسی ها و دیگر مراوادات اجتماعی اقتصادی می توان دید. به همین منظور پیام نو در گفتگو با  «امیر محمود حریرچی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  تبعات اجتماعی افزایش قیمت بنزین را مورد واکاوی قرار داده ایم.


این جامعه شناس با تاکید بر اینکه « خشونتی بالاتر از این وجود دارد که یک شب سوخت سه برابر شود» می گوید:بهتر بود قبل از اجرای این طرح دولت مردم را با شفافیت توجیه می کردند،نه اینکه تا یکی دو روز قبل از گرانی بنزین حتی برخی دولتمردان از رسانه ملی اعلام کنند که هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداریم.


امیرمحمود حریرچی با اشاره به اینکه رفتار دولت برای افزایش قیمت بنزین ‌خشن بود، گفت:بعد از این وقایع، رئیس جمهور در تریبون اصلی با خنده، رو به مردم می کند و با خنده می گوید از روز افزایش قیمت بنزین خبر نداشتم؛وقتی این جملات را مطرح  می کنید،از مردم انتظار اعتماد نداشته باشید، آنها در شرایط سخت در کنار شما قرار نمی گیرند. باید بدانیم که خشونت فقط یقه مردم را گرفتن نیست.


وی تاکید کرد: شما به جای اینکه در شرایط بد اقتصادی نشان دهید همواره در کنار مردم هستید و در جامعه مهربانی را روز به روز افزایش دهید؛ باید حامی مردم باشید  اما با بدترین روش ممکن یک شب قیمت بنزین را افزایش دادید.


این جامعه شناس افزود: دولت با نحوه اطلاع رسانی قیمت بنزین به مردم اعلام کرد که نسبت به شما بی تفاوت هستیم و هر کاری دلمان بخواهد انجام می دهیم و شما مجبورید از ما اطاعت کنید. بنابراین اصلا از دولت چنین رفتارهایی را انتظار نداشتیم و من اسم این اقدام را «رفتار حکومتی خشن»نام گذاری می کنم.


وی در ادامه گفت:رفتار حکومتی خشن یعنی بدون آگاهی و اقناع سازی قیمت یک کالایی را افزایش دهید و اصلا به تبعات آن فکر نکنید.دولت می توانست به تدریج بهای بنزین را افزایش و در کنارش خدمات قابل توجهی در اختیار جامعه قرار می داد.


حریرچی با بیان اینکه وقتی دولت برای کسری بودجه به مردم رحم نمی کند،اذعان کرد: در این شرایط مردم هم به یکدیگر رحم نخواهند کرد چرا که بعد از افزایش قیمت بنزین «بهای خدمات»هم رشد قیمت داشت به طوری راننده تاکسی و وانتی کرایه های خود را افزایش دادند. این داستان در بحث کالاهای اساسی کمتر دیده شد چون آنها نمی توانند خودسر قیمت ها را افزایش بدهند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد:وقتی کرایه به صورت خودجوش توسط راننده زیاد می شود میان راننده و مسافر دعواهای لفظی زیاد می شود حتی امکان دارد این خشونت ها به نزاع های خیابانی تبدیل شود همانطور که می دانید در جامعه آمار نزاع های خیابانی بالایی داریم بنابراین اکنون به خاطر 500 تومان ممکن است اتفاقات غیرمنظره بیفتدد.


حریرچی با اشاره به اینکه وقتی جایگاه دار مجبور است برای گرفتن پول بنزین چماق به دست باشد،تصریح کرد:جایگاه دار در محیط کارش امنیت روانی ندارد و چون اگر نتواند پول را بگیرد خودش باید هزینه بنزین را از جیب بدهد بنابراین با خشونت رفتار می کند دیگر نباید از این فرد که نقش پدر،همسر و فرزند را دارد انتظار داشت که در محیط خانه با مهربانی رفتار کند شاید گاهی اوقات خشونت کلامی یا فیزیکی داشته باشد.


وی افزود: راننده که پول بنزین را نمی پردازد به نوعی دست به سرقت زده بنابراین شکل سرقت تغییر کرده است لذا نگرانی در حوزه خانواده هاست که فشارهای اقتصادی بر روابط بین افراد در درون خانواده تاثیر می گذارد و ثبات خانواده و آرامش انها بهم می خورد.


این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دولت با افزایش ناگهانی بنزین و اقناع نکردن مردم به نوعی دهان کجی کرد و این رفتارها بیتدبیر دولت باعث شیوع خشونت و سرقت به صورت شکل های جدیدی خواهیم بود و شاید بهتر است دیگر از مردم انتظار نداشته باشیم که با آرامش به زندگی روزمره شان یپردازند.رفتار های دولت باعث می شود آسیب های اجتماعی خودشان را به گونه دیگر نشان دهند.
کد N2310898

وبگردی