آفتاب

ظریف: ایران و روسیه به دنبال صلح در منطقه هستند

ظریف: ایران و روسیه به دنبال صلح در منطقه هستند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران و روسیه بر خلاف آمریکا به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند و طرح های ارایه شده از سوی دو کشور نشانگر این واقعیت است.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، «محمد جواد ظریف» در دیدار با سرگئی لاوروف افزود: روابط دوجانبه ایران و روسیه امروز شاید در بهترین شرایط تاریخی خود قرار دارد.

وی اظهار داشت: برای دو کشور مهم در منطقه این روابط راهبردی است که همواره با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد چرا که این اراده مسئولان جمهوری اسلامی است که به روابط با روسیه به عنوان یک همسایه بزرگ، مهم و یک قدرت بزرگ بین‌المللی به صورت راهبردی نگاه کنند.

وی ادامه داد: برخلاف دیگران که در منطقه ما به جنگ افروزی دامن می‌زنند ایران و روسیه پیشنهادهای مهمی که بسیار هم شبیه به هم هستند برای صلح در منطقه ارایه کرده‌اند.

ظریف ارایه طرح گفت‌وگوی روسیه در خلیج فارس و طرح صلح هرمز را در راستای چنین سیاسی عنوان کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین افزود: این مانور نشان دهنده همکاری و تلاش ما برای صلح در منطقه است.

ظریف اظهار داشت: برخلاف آمریکا که تعهدات بین‌المللی خود را شکسته است، ایران و روسیه بر اجرای برجام تاکید کردند که ما از دیدگاه‌های مثبت روسیه در این زمینه متشکریم.

وی با بیان اینکه آمریکا هزاران مایل دورتر از مرزهای خود مردم را به اسم دفاع از خود به خاک و خون می کشد، اظهار داشت: اقدام اخیر آمریکا در بغداد تنها نمونه ای از رفتارهای اینچنینی آمریکا در منطقه است.

ظریف همکاری ایران و روسیه در قالب آستانه را نمونه موفقی از همکاری های مشترک دو کشور برای بازگشت صلح در سوریه عنوان کرد و گفت: امیدوارم در دیدار امروز در خصوص مسایل مختلف منطقه ای، بین المللی، سوریه، افغانستان، عراق و برجام به طور مفصل تبادل نظر کنیم.
کد N2310339

وبگردی