آفتاب

5 نکته طلایی در هنگام خرید میلگرد که باید به آن توجه داشت

5 نکته طلایی در هنگام خرید میلگرد که باید به آن توجه داشت

خرید میلگرد از جمله مواردی می باشد که دارای نکات ریزی است به گونه ای که گاهی افراد در هنگام خرید با سوالات زیادی در خصوص نوع مقطع مورد نیاز در قسمت های مختلف ساختمان، نوع آج و خیلی موارد دیگر روبرو می شوند.

این موضوع در حالیست که در این بازار متنوع مقاطع فولادی چنانچه فردی با جزئیات میله گرد آشنا نباشند متحمل هزینه های گزاف و بیهوده ای خواهد شد.

ضمن آنکه کاربرد اصولی میلگرد متناسب با هر قسمت از ساختمان از لحاظ ایمنی ساختمان مورد اهمیت است. بنابراین این مقاله می تواند به عنوان راهنمایی برای هر آنکس که قصد خرید این محصول را دارد عمل نماید به گونه ای که بدانید برای هر جزء از پروژه خود از چه نوع مقطعی مورد استفاده قرار دهید. مرکزآهن افتخار دارد ضمن ارائه خدمات خرید ، فروش و صادرات مقاطع فولادی اعم از میلگرد به مشتریان خود در زمینه ارائه مشاوره خدمت رسانی نماید.  


در ادامه به بررسی نکات مهم در خرید میلگرد از طریق شناخت این محصول خواهیم پرداخت:

انواع میلگرد مورد استفاده در ساختمان

1. استاندارد میلگرد ساختمانی

به طور کلی در ساخت مقاطع فولادی استانداردها و آیین نامه های گوناگونی توسط واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع این آیین نامه ها از قبیل آیین نامه ACI 318-14 ، BS 4449 (2005) ، آیین نامه بتن کانادا CSA-A23.3-04 و آیین نامه بتن ایران وجود دارد که در بین این استانداردها ASTM از معتبرترین آن ها می باشد. در ایران ذوب آهن اصفهان مقاطع خود را مطابق با استاندارد کشور روسیه GOST 5781 تولید می نماید. از دیگر استانداردهای مورد استفاده در صنعت ایران استانداردهای ISIRI3132 ، استاندارد ژاپن  JIS G3112 ، آلمان DIN 488 ، ایالت متحده ANSI/AWS A1.4 ، ISO 6935 و انگلستان BS4449  می باشد.

2. انواع شکل آج میلگرد

طبقه بندی میلگرد در صنعت به چهار دسته عمده صورت می گیرد که این دسته بندی عمدتا بر اساس مقاومت و شکل آج های این محصول تعیین می شود. دسته اول شامل میلگرد A1 ، دسته دوم A2 و به همین ترتیب A3 و A4 می باشد.

• دسته اول از مقاطع فولادی یعنی A1 مقاطعی تقریبا نرم و کاملا بدون آج بوده به گونه ای که سطح رویه ی این مقطع صاف و صیقلی می باشد. این نوع از مقاطع با دارا بودن 25 درصد تغییر شکل پلاستیکی به عنوان میلگرد داکتیل به حساب می آید که برای عملیات جوشکاری و آهنگری مناسب است.

• مقاطع A2 جزء مقاطع نیمه سخت با آج های ساده قرار می گیرد. این مقاطع از لحاظ مقاومتی به نسبت از مقاطع دسته اول مقاوم تر بوده به همین نسبت دارای 14 درصد تنش نسبی پلاستیکی بوده به همین ترتیب این مقاطع جزء محصولات نسبتا ترد قرار گرفته و به هیچ عنوان برای کاربردهای جوشکاری مناسب نمی باشد. پیشنهاد می شود از این محصول در خاموت ها و کمرکش دیوار های برشی و به طور کلی کاربردهایی که بیشتر عملکرد برشی دارد مورد استفاده قرار گیرد. دقت نمایید شکل آج میلگرد A2 به صورت منفرد و موازی می باشد.

• گرید سوم A3 با تنش جاری 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر می باشد. با این مقادیر این مقاطع جزء محصولات ترد و خشک قرار می گیرد. توجه کنید گاهی مشاهده شده به علت عدم شناخت خریداران بین مقاطع A2  و A3 ، این دو نوع محصول را به جای یکدیگر خریده اند که به دلیل تفاوت در خواص مکانیکی کاربرد متفاوت دارند که باید به آن دقت فراوان شود. برای شناخت این دسته مقاطع دقت کنید آج مقاطع A3 به صورت ضربدری یا هفت و هشت و کاربرد این محصول عمدتا به صورت مقاطع طولی در ساخت تیر و ستون می باشد. قیمت میلگرد A3 معمولا از دسته های قبلی بیشتر بوده که جهت اطلاع از جزئیات آن می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

• مقاطع A4 در دسته بندی چهارم از این مقاطع قرار می گیرد. این گروه از مقاطع دارای آج های مرکب بوده که از وزن بیشتری برخوردار است. این مقاطع به دلیل مقاومت بالایی که دارد عمدتا در کاربردهای صنعتی و سنگین کاربرد دارد.


3. استاندارد وزن میلگرد

این مقاطع به طور کلی به دو صورت کلاف و شاخه ای به بازار عرضه می شود. انواع کلاف آن دارای ضخامت کمتر 10 میلیمتر بوده و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این مقاطع به صورت کیلویی از 0.187 تا 1.31 کیلوگرم فروخته می شود. در حالیکه وزن مقاطع شاخه ای باید طبق استاندارد ملی ISNO 3132 از فرمول (نمره میلگرد به توان 2 تقسیم بر عدد 162) طبعیت کند. هرشاخه از این محصولات اغلب دارای وزن های بین 8 تا 32 کیلوگرم می باشد.

4. سایز میلگرد

مطابق با استاندارد این محصولات فولادی را با قطر های بین 6 تا 60 میلیمتر تولید می نمایند که در بازار ایران از قطرهای 6 تا 32 میلیمتر آن اغلب یافت می گردد و قطرهای بزرگتر را مطابق با سفارش مشتری تولید می نمایند. این قضیه برای طول این مقاطع نیز صادق است. طول معمول این محصولات در بازار 6 و 12 متر بوده و قطرهای کمتر از 10 میلی متر را به صورت کلاف به بازار عرضه می کنند.

5. خواص مکانیکی میلگرد

خواص مکانیکی در میلگرد ها مطابق با تنش تسلیم و مقاومت کششی این محصول تعیین می گردد. به حداکثر نیرویی که موجب تغییر شکل دائمی این محصول نمی شود تنش تسلیم و به بیشترین نیرویی که این مقطع قبل از شکستن تحمل می کند مقاومت کششی گفته می شود. مهندسان در طراحی های خود ملاک انتخاب نوع مقطع را تنش تسلیم قرار می دهند.

در رابطه با مقاومت کششی این محصول می توان با انجام برخی عملیات هایی مانند آلیاژکاری، عملیات حرارتی و سرد کاری این مقاومت را افزایش داد. این مقادیر تحت آزمایش بر روی مقاطع اندازه گیری می شود و بر روی گواهینامه فنی این مقاطع اتصال می گردد.

امیدواریم در انتهای این مقاله توانسته باشیم در جهت افزایش دانش شما در خصوص شناخت کافی این مقاطع فولادی قدم مثبتی برداشته باشیم.


کد N2306770

وبگردی