آفتاب

صادرات 152 میلیون دلاری ایران به ازبکستان

صادرات 152 میلیون دلاری ایران به ازبکستان

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به صادرات 152 میلیون دلاری ایران به ازبکستان گفت: تهاتر یکی از راه‌های توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور است.

حمید زادبوم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت تجارت ایران و ازبکستان، گفت: صادرات ما به ازبکستان از نظر ارزشی 60 درصد و از نظر وزنی 67 درصد در 8 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال 97 رشد داشته است.


معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در 8 ماه ابتدای سال 98 میزان صادرات ما به کشور ازبکستان معادل 152 میلیون دلار بوده است و صادرات آنها هم به ایران تا حدودی افزایش داشته است.


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه فعلا تمرکز تجاری ما بر 15 کشور همسایه به اضافه هند و چین است، بیان داشت: به توسعه تجارت با کشورهایی مانند ویتنام، اندونزی و ازبکستان هم که کمیسیون مشترک داریم توجه  می‌کنیم.


وی با اشاره به روابط دیرینه ایران و ازبکستان گفت: به علت جمعیت و احساس نزدیکی فرهنگی مردم این کشور با فارسی‌زبانان ازبکستان در آسیای میانه یکی از مهمترین کشورهای هدف صادراتی ما به شمار می‌رود.


زادبوم بیان داشت: ازبکستان با جمعیت 33 میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی بیش از 40 میلیارد دلار یکی از کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود که دارای چشم‌اندازی تجاری خوبی است.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عمده‌ترین اقلام صادراتی ما به ازبکستان دستگاه‌های سنگ‌شکن، سیمان، پروپیلن، شیشه جام ، سنگ‌های ساختمان و تا حدودی مبلمان است و از ازبکستان به ایران هم پنبه، نخ، کلرید پتاسیم، کود فسفات و لوبیا چیتی وارد می‌شود که البته واردات این کالاها مربوط به سال 97 است.


وی اظهار داشت: ما از پتانسیل خوبی در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی، دارو، تجهیزات پزشکی و موادغذایی به ازبکستان برخوردار هستیم و می‌توانیم در بخش خدمات در ساخت کارخانجات، راه‌سازی و جاده‌سازی و حتی در حوزه آب و برق به این کشور وارد شویم.


زادبوم با اشاره به مشکل نقل و انتقالات مالی و بانکی بیان داشت: شکی نیست که برای توسعه روابط باید بخشی از مبادلات به شکل تهاتر انجام شود و به همین خاطر در این زمینه بخش خصوصی در حال انجام اقداماتی است تا از نقل و انتقالات مالی بکاهد.


وی با اشاره به بازگشایی پروازهای مستقیم تهران و تاشکند بیان داشت: این اتفاق بخشی از مشکلات تجار دو کشور را کاهش داده است.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بر روابط ایران و ازبکستان خوش‌بین است، بیان داشت: مشکلی در حمل و نقل ریلی بین دو کشور وجود ندارد و در زمینه حمل و نقل زمینی هم در کمیسیون مشترک مقرر شد  تا از طریق وزارت حمل و نقل ازبکستان و راه و شهرسازی ما مشکلات احتمالی حل شود.  


وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان  در 21 و 22 آذرماه 98، گفت: اصولا برگزاری کمیسیون های مشترک به دلیل مطرح شدن مشکلات بین دو کشور است و با حضور دستگاه‌های مختلف در این کمیسیون مشترک و تشکیل کارگروه‌های مختلف تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌های بین طرفین به امضا رسید.
کد N2305014

وبگردی