آفتاب

کتاب‌هایی برای آغاز شب‌های بلند زمستان

کتاب‌هایی برای آغاز شب‌های بلند زمستان

زمستان در راه است و باید از همین امروز، برای گذراندن شب‌های تاریک و طولانی پیش رو، راهی یافت. کتاب‌ها به ما کمک می‌کنند، زمستان را بگذرانیم.

ایرنا: شب‌های زمستانی، شب‌های قصه و افسانه‌اند، شب‌هایی که  به پایان نمی‌رسند و امیدواری برای صبح و طلوع همان آفتاب بی‌رمق را هم باید از افسانه‌ها و داستان‌ها و رویاها، امید داشت.


در جست‌وجوی هزار افسان


در این شب‌ها که آغاز زمستان را جشن می‌گیریم، شاید به جای هزار و یک شب، روایتی از مردی زمستانی با موهای سپید از هزار افسان خواندنی‌تر باشد.


هزار افسان کجاست، اثری از بهرام بیضایی، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر ادبیات فارسی است که در روزهای تولد خورشید، متولد شده و امسال ۸۱ ساله می‌شود.


این کتاب پژوهشی در ادبیات فارسی و نگاهی به ریشه‌های هزار و یک شب است،  در مقدمه آن که پیش‌خوانی نام دارد، بیضایی، اثرش را ادامه کتاب ریشه‌یابی درخت کهن می‌خواند و از مخاطب می‌خواهد آن اثر را هم در کنار این کار بخواند.


آیا هزار افسان خیالات است؟، چشم‌ها را باید شست، شهرزاد و دین آزاد از کجا می‌آیند؟، گذر در زمان، سخن رهایی‌بخش، درخت سخنگو و سرانجام اسطوره، بخشی از فصل‌های این کتابند.


در فصل پی آوردها نیز عنوان‌هایی چون زن بلاگردان، اژدهاکشی گرشاسب و اژدهای شورشی، به چشم می‌خورد و در بخش پیوست‌ها، تحلیل دو داستان دو خاتون و ماجرای جن و پری را خواهید خواند. بخش پایان کتاب نیز به نگاره‌ها تعلق یافته است.


هزار افسان کجاست، کتابی است به پارسی سره نوشته شده و بیضایی تلاش کرده است، نتیجه تحقیقاتش را با مخاطبان در میان بگذارند.


هزار افسان کجاست؟ نوشته بهرام بیضایی در ۵۲۰ صفحه توسط نشر روشنگران چاپ شده است.


قصه یک شب‌نشینی باشکوه


گوهر مراد، مردی است قصه‌گو که هزار روایت شیرین و تلخ از زندگی انسان زمانه خود را بازگو کرده است.


غلامحسین ساعدی را با عزاداران بیل می‌شناسیم و با فیلم‌نامه گاو اما این نویسنده پرکار و خوش بیان، قصه‌های زیادی برای گفتن داشته و آثار زیادی از او منتشر شده اما کمتر خوانده شده‌اند.


شب‌نشینی باشکوه، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه ساعدی  و از آن دست کتاب های این نویسنده است که کمتر دیده شده‌اند، این کتاب در میان آثار نخستین او جای دارد که اواخر دهه چهل منتشر شده است.


این کتاب ۱۲ داستان دارد که همگی درباره زندگی یکنواخت کارمندی و سخت‌گیری‌های بی دلیل دولت وقت است، شب‌نشینی باشکوه، چتر، مراسم معارفه، خواب‌های پدرم، حادثه به‌خاطر فرزندان، ظهر که شد، مفتش، دایره‌ درگذشتگان، سرنوشت محتوم، استعفانامه، مسخره نوانخانه و مجلس تودیع، داستان‌هایی هستند که در این کتاب می‌توان خواند.


شب‌نشینی باشکوه، نوشته غلامحسین ساعدی، در ۱۲۶ صفحه توسط نشر نگاه به چاپ رسیده است.


با وجود تفاوت‌ها می‌توانیم با هم زندگی کنیم


سرزمین‌ها و کشورهای گوناگون، قصه‌های متفاوتی دارند، روایت‌هایی از زندگی‌هایی که می‌توانند، سرنوشت جهان را رقم بزنند.


کتاب با هم زندگی کنیم، مجموعه‌ای از قصه‌های فولکلور کشورهای گوناگون است و قصه‌هایی از ایران، هند، ژاپن، مصر، انگلیس و... را در خود جای داده است.


گردآوری این کتاب، بر عهده سیروس طاهباز بوده و تصویرگران نامداری چون، بهمن دادخواه، نسرین خسروی، بهرام خائف، نورالدین زرین‌کلک، علی‌اکبر صادقی، پرویز کلانتری، هوشنگ محمدیان و فرشید مثقالی در شکل‌گیری این اثر، همراهی کرده‌اند.


داستان‌های کتاب با هم زندگی کنیم، بر اساس محبت، همدلی و صلح نوشته شده‌اند و به کودکان درس مهربانی می‌دهند.


دام و دانه از هند، اسب مسافر از ژاپن، گربه و موش از انگلیس، سفر از آمریکا و مهمان‌های ناخوانده از ایران، برخی داستان‌های این کتاب هستند.


کتاب با هم زندگی کنیم، برای کودکان دبستانی نوشته شده، با گردآوری و ترجمه سیروس طاهباز نوشته شده و در ۶۰ صفحه توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.
کد N2303960

وبگردی