آفتاب

نامگذاری پنج معبر به نام «یشم»

نامگذاری پنج معبر به نام «یشم»

اعضای شورای شهر تهران امروز به نامگذاری و تغییر نام ۱۳ محور و معبر پایتخت رأی مثبت دادند.



به گزارش ایسنا، صبح امروز اعضای شورای شهر نامگذاری و تغییر نام ۱۴ خیابان و معبر پایتخت را بررسی کردند و محمدجواد حق‌شناس به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه هشت ماه است که از مصوبه کمیسیون نامگذاری می‌گذرد، گفت: ماه‌ها انتظار کشیدیم تا پیشنهادات کمیسیون برای تأیید به صحن شورای شهر بیاید و از رئیس شورا درخواست می‌کنیم که به کمیسیون اجازه دهد که یک بار همه مصوبات خود را به صحن بیاورد تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی ضمن تشریح نام‌های پیشنهادی معابر و اماکن گفت: پیشنهاد می‌شود که بازار میوه و تره‌بار فاقد نام، به نام جورجانی نامگذاری شود. همچنین خیابان فروردین در محله یاخچی‌آباد در منطقه ۱۶ به نام شهید لطفی و کوچه حیدری در منطقه ۱۷ نیز به نام شهید اسکندری نامگذاری شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود کوچه ۷۲ با حفظ شماره به نام محمدرضا برادری و پنج بن‌بست فاقد نام در شهرک عقیق در منطقه ۲۰ به نام یشم ۱، یشم ۲ الی یشم ۵ نامگذاری شود. همچنین خیابان پنجاهم در منطقه ۲۱ به نام اروند ایرانیان و گذر بی‌نام در دهکده المپیک به دژپل نامگذاری شود و همچنین پیشنهاد می‌شود که خیابان فاقد نام در منطقه ۲ به نام دزفول نامگذاری شود.

به گزارش ایسنا، بهاره آروین در مخالفت با برخی پیشنهادات گفت: درست است که نامگذاری معابر جزء اختیارات شورای شهر است اما ای کاش نظر اهالی محل را نیز می‌پرسیدیم و در قالب یک فراخوان از مردم این سوال پرسیده می‌شد که آیا مایل‌اند کوچه‌شان به نام یشم نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه اسم شهرک عقیق است اما چرا از اسم سنگ‌های دیگر همچون یاقوت و... که همخوانی دارد استفاده نمی‌شود، گفت: یشم دو حرف ساکن دارد که حتی در دهان این اسم نمی‌گنجد و مسئله جالب‌تر اینکه زیرگذر پل را چرا باید نامگذاری کنیم و چرا باید اسم آن را دژپل بگذاریم! بر چه اساسی این اسامی انتخاب شده و نکته جالب‌تر اینکه نصف خیابان هوانیروز را می‌خواهیم به نام دزفول تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی نیز در واکنش به پیشنهاد نام یشم گفت: ما در مدرسه شعری می‌خواندیم و می‌گفتیم «رنگ یشمی –خالخالی پشمی» و الان این نامگذاری مرا به یاد آن شعر انداخت.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به تمامی نامگذاری‌ها غیر از موارد اختلافی از جمله نامگذاری دژپل، یشم و دزفول رأی دادند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی نامگذاری یشم بر پنج معبر را مورد بررسی قرار دادند و مجید فراهانی با بیان اینکه شهرک عقیق به این دلیل نام‌اش عقیق است که نام خانوادگی سازنده این شهرک عقیق بوده و ربطی به سنگ و معدن ندارد، گفت: سازنده این شهرک نامش میرزا پورعقیق بوده و اسم این شهرک نیز عقیق شده و حالا اعضای شورا با این استناد که اسم این شهرک نام یک سنگ است می‌خواهند معابر آن را براساس نام یک سنگ عوض کنند و این در حالی است که یشم ارتباطی با عقیق ندارد و جالب است که حتی یک سرچ اینترنتی ساده نیز این را ثابت می‌کند.

حجت نظری نیز در واکنش به اعتراض اعضای شورا گفت: اسم این شهرک عقیق است و نامگذاری نیز می‌بایست متناسب با آن باشد و نامگذاری یشم مسئله بغرنجی نیست.

به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر تنها با ۱۰ رأی موافق نامگذاری پنج معبر در شهرک عقیق به نام یشم را تصویب کردند و کمیسیون نامگذاری نیز پیشنهاد تغییر نام نصف خیابان هوانیروز به نام دزفول را پس گرفت.

در ادامه حق‌شناس در دفاع از نامگذاری یک پل زیرگذر به نام دژپل گفت: دژپل یعنی پل محکم و هم اسم فارسی است و هم اختصار آن در نظرگرفته شده که در نهایت اعضای شورای شهر نیز به این تغییر نام زیرگذر بلوار دهکده به نام دژپل رأی مثبت دادند.
کد N2302578

وبگردی