آفتاب
سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی:

آماده‌ایم همه گروگان‌هایی را که در آمریکا داریم، در قالب یک پکیج مبادله کنیم

آماده‌ایم همه گروگان‌هایی را که در آمریکا داریم، در قالب یک پکیج مبادله کنیم

موسوی گفت: آماده هستیم تا همه گروگان‌هایی را که ما در آمریکا داریم در قالب یک بسته مبادله کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری در تبریز، گفت: اولین کنفرانس مطبوعاتی خارج از تهران را در تبریز برگزار می‌کنم و این افتخاری است که در شهر اولین‌ها، اولین نشست خارج از پایتخت را داشته باشم.


موسوی با اشاره به آزادی دکتر مسعود سلیمانی زندانی ایرانی در آمریکا گفت: پس از این اتفاق آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال به صورت پکیجی را در توئیت خود داد که در حال حاضر آماده ایم تا همه گروگان‌هایی که در آمریکا داریم را در قالب یک پکیج مبادله کنیم.


او با بیان اینکه آمریکا همیشه ترفند فشار دارد، اما این ما هستیم که باید مصون‌سازی در مقابل فشار‌ها را داشته باشیم، یادآور شد: روند وزارت امورخارجه در این موضوع بر همین مبنا است تا در مقابل فشارها ایستادگی کند که در این رابطه به برخی کشور‌ها نیز اعلام کردیم تا استقلال خود را حفظ کرده و درگیر فشار و موضوعات بیهوده نشوند.


سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور مهم در معادلات منطقه‌ای بوده و از جمله کشور‌های دوست محسوب می شود، افزود: یکی از راه‌های گسترش ارتباطات، کاهش موانع در سفر اتباع به دو کشور است که سعی کردیم ما از طرف خودمان این حسن‌نیت نشان را دهیم، در این رابطه جمهوری نخجوان نیز لزوم ارائه روادید برای سفر به کشورش را لغو کرد و این مذاکرات تا زمان تحقق در سایر کشورهای همسایه ادامه دارد.


موسوی گفت: در برجام صرف موضوع هسته‌ای مطرح شده است و قطعنامه ۲۲۳۱ به هیچ وجه ایران را از انجام هر گونه آزمایش موشکی منع نکرده است.

توسعه روابط با کشور‌های همسایه جزو اولویت‌های وزارت امور خارجه است


سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه همه ۱۵ همسایه کشورمان از اهمیت بالایی برای برقراری روابط برخوردارند، ابراز داشت: برخی همسایگان بر اثر توهمات با ما دوری و نزدیکی می‌کنند، اما برخی کشور‌ها در شمال و شمال‌غرب ایران جایگاه ویژه‌ای در توسعه روابط دارند، در این حوزه هم آذربایجان و کردستان نقش محوری در توسعه روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی دارند.


وی با تصریح به اینکه تبریز از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و می‌تواند قطب مراودات با همسایگان باشد، ابراز داشت: یکی از محور‌های عمده ما گسترش صادرات و واردات از همسایگان است که مکانیزم‌های دوجانبه با کشور‌های منطقه داریم. برای نقل و انتقالات مالی و بانکی تدابیری اتخاذ شده که تبریز نقش ویژه‌ای در این حوزه دارد.

سفر رئیس جمهور به ژاپن سفر مهم و ثمربخشی است


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هر گونه سفر خارجی که طراحی می‌شود، امیدواریم ثمربخش باشد، زیرا اگر احساس کنیم سفری ثمر ندارد قطعا آن سفر طراحی نخواهد شد.


او با بیان اینکه ژاپن از کشورهای مهم در آسیا است و سفر رئیس جمهور به این کشور نیز مهم و ثمربخشی است، گفت: مراودات زیادی با کشور ژاپن داشتیم که در حال حاضر به خاطر فشار‌ها دست از خرید برداشته است، البته این حرکت آنها برای ما قابل قبول نیست.

از اقدامات دولت ژاپن حمایت می‌کنیم


موسوی با بیان اینکه ژاپن به عنوان کشور دوستی است که با حسن نیت پیشنهاد می‌دهد تا منافع همه در منطقه تضمین شود که البته اقداماتی شروع شده و ما از آن استقبال می‌کنیم، ادامه داد: این کشور پیشنهاداتی برای کاهش تنش ارائه کرده که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری اقدامات خوبی صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

تبریز قطب مراودات با کشور‌های همسایه


سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه تبریز از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند به عنوان قطب در مراودات با کشور‌های همسایه نقش‌آفرینی کند،گفت: دستور کار‌های متعددی برای این استان‌ها در نظر گرفته شده که گسترش صادرات و واردات جزو برنامه‌های اصلی ما با کشور‌های همسایه است و در این زمینه مکانیزم دو جانبه با کشور‌های منطقه اتخاذ کرده‌ایم که در حال انجام است.

از دولت جدید انگلستان انتظار داریم به تعهداتش در برجام پایبند باشد


او در رابطه با انتخابات اخیر در کشور انگلستان گفت: ما در مسائل داخلی کشور‌ها مداخله‌ای نداریم، زیرا آن‌ها با توجه به اتفاقات رخ داده تصمیم گرفتند انتخابات صورت گیرد و در نهایت حزب محافظه کار پیروز شد که امیدواریم صرفا به حداقل تعهدات خود در قبال با ایران عمل کنند.


موسوی ادامه داد: بعد از اینکه ترامپ سر کار آمد از بسیاری از معاهدات خارج شد و به گونه‌ای رفتار کرد که گویا انقلابی رخ داده  است.


او ابراز کرد: امیدواریم دولت انگلیس با توجه به شرایطی که دارد همراه با اتحادیه اروپا و فرانسه، آلمان، روسیه و چین بر تعهدات خود پایبند بماند و اقدامات عملی برای بازگشت به برجام انجام دهد.

منتظر گزارش نهایی عراق درباره حمله اشرار به کنسولگری ایران در نجف هستیم


وی درباره اقدامات اشرار در نجف، با اظهار اینکه "اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم"، گفت: دولت عراق موظف است به‌عنوان کشور میزبان حفاظت و امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک ما اقدام کند که ظاهراً نتوانستند انجام دهند. پیگیری‌های حقوقی و سیاسی ما ادامه دارد و دولت عراق باید پیگیر بوده و مسببین این موضوع را معرفی کند.

جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد


موسوی، در مورد دستگیری و محاکمه افراد دوتابعیتی و واکنش برخی از کشور‌ها به این موضوع گفت: ایران تابعیت دوگانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و افرادی با تابعیت دوگانه را که در ایران دستگیر می‌شوند، ایرانی محسوب می‌کنیم و هرگونه دخالت سایر کشور‌ها را که آنان را اتباع خود می‌دانند، نمی‌پذیریم چرا که طبق قانون در این کشور مجازات می‌شوند و به جرایم رسیدگی می‌شود که اگر مشمول عفو و... باشند تصمیمات لازم توسط دستگاه قضایی گرفته می‌شود.


او اضافه کرد: اگر به جرایم این افراد رسیدگی شده است و برخی تخریب‌ها را انجام داده‌اند باید تصمیمات نهایی را نهاد‌های قضائی بگیرد و بنده الآن آمار دقیقی از تعداد زندانیان در ایران و یا آن‌ها (فرانسه) دستگیر کرده‌اند را ندارم، ولی در هر صورت اگر زمینه عفو و تخفیف برای هر زندانی در داخل و خارج از کشور باشد، طبق قوانین انجام خواهد شد.


او در پاسخ به سوالی در رابطه با وزن سیاسی تبریز و اینکه چرا تبریز را به عنوان شهر میزبان برخی مراسم ها انتخاب نمی‌کنید، گفت: همه استان‌های کشور ظرفیت بالایی دارند و استحقاق دارند تا جایگاه ویژه در مراودات خارجی باشند و البته تبریز و آذربایجان‌ها نقش تاریخی و محوری داشته و ایران مدیون آنهاست و طبیعی است که باید جایگاه ویژه داشته باشند.

وزارت امور خارجه پیگیر آلودگی رودخانه ارس است


موسوی با تاکید بر اینکه رودخانه‌های مرزی میان ما و همسایه‌ها یکی از موضوعات حساس است، گفت: ارس به عنوان رودخانه‌ای که هر سه کشور ایران و آذربایجان و ارمنستان در آن سهیم هستند، مهم بوده و موضوع زیست محیطی آن در اولویت است، به طوری که پیگیری‌های بسیار زیاد صورت گرفته و نشست‌های فنی و کارشناسی در سطوح بالا هم برگزار شده و ادامه دارد، وزارت امورخارجه به عنوان متولی اصلی، پیگیر موضوع بوده و به جا‌های بسیار خوب رسیده است.

تحریم‌های آمریکا مصداق بارز جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است


موسوی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها همیشه ادعا داشتند که مسائل انسانی جزو تحریم نیست، ولی عملاً همیشه راه انتقال اقلام دارویی و غذایی به ایران را بستند و همیشه ادعاهایشان روی کاغذ بوده است، افزود: وقتی شرکتی در ایران اقدام به تهیه اقلام غذایی و دارویی می‌کرد عملا با مشکلات نقل و انتقال بانکی روبه‌رو می‌شد و اخیرا هم بانک مرکزی ما را با تحریم روبه‌رو کردند تا بانک مرکزی هم نتواند اقدام به پرداخت برای هزینه‌های دارویی و غذایی کند.


سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به بخش اقتصادی اوراسیا یک گام بزرگ و مهم در این برهه است .

فرافکنی و اتهام‌زنی کاری ندارد


موسوی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا مدعی است که ایران مسئول حملات اخیر در کشور‌های منطقه است، خاطرنشان کرد: بی‌جا کرده است که این ادعا‌ها را می‌کند.


او ادامه کرد: فرافکنی و اتهام‌زنی کاری ندارد و اگر اظهارات دبیرکل سازمان ملل را دنبال کرده باشید به صراحت گفته است که جمهوری اسلامی هیچ نقشی در حمله به آرامکو نداشته است، در حالی که آمریکا در اولین ساعات این حمله، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفت.

توافقات اولیه با عربستان درباره حج عمره


سخنگوی وزارت امورخارجه بیان کرد: با توجه به روابط زیارتی که ما با عربستان داریم باید گفت که موضوع حج یکی از مسائل مهم بوده و در دستور کار هر دو کشور قرار گرفته است.


او اضافه کرد: در حال حاضر موضوع حج تمتع حل شده است و موضوع حج عمره نیز با رایزنی‌های انجام گرفته در دستور کار است و در مرحله اول به توافقات اولیه خوبی رسیده‌ایم.


موسوی در رابطه با وضعیت عراق توضیح داد: چند اطلاعیه مسافرتی و توصیه مسافرتی از سوی وزارت امور خارجه ایران صادر شده که در آن اعلام می‌شود با توجه به شرایط فعلی حاکم در عراق تا حدی که امکان دارد، سفر خود را به تعویق بیاندازد و بنده اطلاعیه جدیدی که خلاف اطلاعیه قبلی باشد را ندیده‌ام و هنوز صادر نشده است.


کد N2300595

وبگردی