آفتاب

سه ایراد رییس سازمان کارآفرینی به سورپرایز وزیر جوان

سه ایراد رییس سازمان کارآفرینی به سورپرایز وزیر جوان

رییس سازمان ملی کارآفرینی معتقد است به سورپرایز پستی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سه ایراد وارد است که باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری شود و در صورتی که قصد اجرایی شدن این طرح وجود داشته باشد باید برای آنها فکری جدی کرد.



حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایطی که فعالان اقتصادی در هفته‌های گذشته نگران ارتباط میان فناوری‌های نوین و فضای اقتصادی ایران بودند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح سرویس پست پلاس را به عنوان یک سورپرایز مطرح کرده و این موضوع به عنوان یک دستاورد مهم در این عرصه معرفی شده است.

به گفته وی در این ادعا که این فناوری صرفا در اختیار تعداد معدودی از کشورها قرار دارد، به نظر می‌رسد صحبتی بسیار غیردقیق انجام شده است، زیرا فناوری آن در اختیار بسیاری از کشورها و افراد قرار دارد.

رییس سازمان ملی کارآفرینی با بیان اینکه آنچه که در کشورهای توسعه یافته رخ داده ایجاد یک اکوسیستم پست پهپادی است، توضیح داد: راه‌اندازی این فناوری در ایران نیازمند یک زنجیره تامین نیرومند برای تضمین ایمنی و کارآیی و یک بازار کارآمد برای سودآور کردن این خدمات و البته زیرساخت‌های کافی برای اجرای چنین طرحی است؛ از این‌رو به نظر می‌رسد شرکت پست که در سال‌های گذشته در اجرای کامل خدمات خود نیز با محدودیت‌هایی مواجه بوده، ورود انحصاری‌اش به این بحث چندان به مصلحت کشور نباشد.

سلاح‌ورزی با تاکید بر این‌که در صورت نهایی شدن اجرای چنین برنامه‌ای سه ایراد اساسی به طرح وزیر وجود دارد، توضیح داد: از صحبت‌های مطرح شده باید این طور استنباط کنیم که مقررات‌گذار، آسمان تهران را به روی پرواز تجاری پهپادها گشوده است که این تصمیم عمیقا بر فضای کسب‌وکار کوریری (خدمات حمل بار و بسته) ایران تاثیر می‌گذارد؛ از این‌رو انجام این کار باید با اطلاع‌رسانی در زمان قبلی و مهم‌تر از آن با اخذ نظر مشورتی بخش خصوصی در چارچوب اعطای این امتیاز صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: دومین ایراد این طرح، ارائه‌ی این امتیاز به صورت انحصاری به شرکت پست است که مصداق امتیازات ناعادلانه در تجارت و کسب‌وکار به شمار می‌رود.

رییس سازمان ملی کارآفرینی درباره‌ سومین ایراد این طرح نیز گفت: اگر قرار بود چنین امتیاز مهمی در تهران به فعالان کوریری و پستی داده شود، طبق قانون بهبود فضای کسب‌وکار وقتی باید به یک شرکت دولتی ارائه می‌شد که شرکت‌های خصوصی قادر به انجام این کار نباشند یا تمایلی به انجامش نداشته باشند؛ در حالی که هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه برای دریافت نظر بخش خصوصی صورت نگرفت.

سلاح‌ورزی خاطر نشان کرد: امروز بازار خدمات پستی در ایران گرفتاری‌های زیادی دارد که فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی جزئی از آن به شمار می‌رود. انتظار ما این است که اگر قصد تغییر این شرایط وجود دارد، رویکرد در مدیریت هوایی تغییر کرده و زمینه برای شفاف‌سازی و اصلاح این بازار غیررسمی فراهم شود تا در نتیجه آن این صنعت و محیط کسب‌وکار نسبت به گذشته بهبود یابد.

به گزارش ایسنا، پنج‌شنبه هفته گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خبری که از چند روز قبل وعده آن را داده بود اعلام کرد که انتقال بسته‌های پستی با پهپاد در ایران فراهم شده است و شرکت ملی پست محوریت اجرای این برنامه را در اختیار خواهد داشت.
کد N2300282

وبگردی