آفتاب
مهران مهام ـ تهیه‌کننده:

نقش‌هایی که اذیتم کرده‌اند را کشته‌ام! / تلویزیون به عطاران بی‌محلی کرد

نقش‌هایی که اذیتم کرده‌اند را کشته‌ام! / تلویزیون به عطاران بی‌محلی کرد

تهیه‌کننده سریال‌های طنز درباره‌ی دشواری برخی نقش‌ها در سریال‌ها اظهار کرد: خیلی از نقش‌هایی را که اذیتم کرده‌اند، کشته‌ام! در واقع به فیلمنامه‌نویس گفته‌ام او را بکش!



به گزارش ایسنا، مهران مهام که در برنامه سلام صبح بخیر حاضر شده بود، درباره کار فعلی‌اش در تلویزیون توضیح داد: «آخر خط» کاری است که به دستور شبکه انجام می‌دهیم و فردا قرار است به مشهد حرکت کنیم و بخش جنگی آن را که مربوط به درگیری بچه‌های سوریه با داعش است ضبط کنیم. این کار بخشی از سریال «آخر خط» است که زحمت آن را دوستان دیگر کشیده اند و بخش آخر و تدوینش را ما انجام می دهیم. آنونس‌های این سریال در حال پخش است و از ابتدای دی ماه از شبکه سه روی آنتن می رود.

وی که تهیه‌کننده سریال‌های «ترش و شیرین» و «من یک مستاجرم» بوده است، درباره نقش تهیه‌کننده در سریال‌هایی که تولید می‌شوند، گفت: تهیه‌کننده است که طرح را انتخاب می‌کند، نویسنده و کارگردان را انتخاب می‌کند و کار را جلو می‌برد. تهیه کننده تفکر کار است نه صرفا پول آن. افتخار داشتم ۳۰ سال کار کرده‌ام، اما یک بار کسی از من شکایت نکرده است. همیشه مشکل را جایی دیدم که تهیه‌کننده مثل بقیه اعضا می‌خواهد پول دربیاورد و بیشتر از بقیه هم دربیاورد. در حالی که او همیشه باید پول همه را بدهد و چیزی برای خودش تا آخر پروژه برندارد که ببینیم چه می‌شود.

مهام درباره ارتباط با بازیگران گفت: شما وقتی فیلمنامه را می‌خوانی بازیگر آن جلوی چشمت می‌آید و معمولا دو سه گزینه انتخاب می‌کنیم که در نهایت یکی به نتیجه برسد. نویسنده و کارگردان هم پیشنهاداتی دارند و کسی که به نقش نزدیک‌تر است، انتخاب می‌شود. خیلی از نقش‌هایی را که اذیتم کرده‌اند کشته‌ام! مثلا یک سریال گرفته و فرد انتظارات دیگری از آن داشته و اذیت کرده، اینگونه به فیلمنامه‌نویس گفته‌ام او را بکش!

وی ادامه داد: حتی پیش آمده که کار به ضرغامی و حراست سازمان کشیده است. مردم ممکن است آقای پورمخبر را روی آنتن ببینند، یا آقای ارجمند را ببنید اما دغدغه مردم جوان‌ها است و اینکه شخصیت‌های جوان به کجا می رسند و اینکه در فلان سن هنوز بخواهند مطرح باشند و نمی شوند.

تهیه کننده «زن‌بابا» و «خوش‌نشین‌ها» در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: یکی از چیزهایی که درباره من برای همکاران عجیب است، این است که من هر روز صبح با آفیش می‌آیم، بچه‌ها تعطیل می شوند و بعد وارد باکس مونتاژ می‌شوم و پای کار هستم. همین حالا سر یک کار نیمه کاره هستم اما کلی انرژی دارم.

مهام در ادامه درباره حضور رضا عطاران در تلویزیون، تاکید کرد: عطاران از دوستان بسیار خوب من است، اما زمان‌هایی که تلویزیون دستش پر بود، به او بی‌محلی کرد. مشکل را من به عنوان تلویزیونی بگویم بهتر است. مثلا آقای مشایخی بیانیه علیه عطاران صادر کردند بعد تلویزیون در خبر ۲۰:۳۰ این را پوشش داد در حالی که نباید این اتفاق می افتاد.

مهام در بخش دیگری از گفت و گویش درباره ارتباط با بازیگران تصریح کرد: من به بازیگرانم می گویم حین سریال‌های من، حق مهمانی رفتن ندارید آن هم به خاطر اتفاقاتی است که در سریال‌های قبلی‌ام رخ داده است. وقتی در «نرگس» برای خانم گلدره این اتفاق می‌افتد، از بازیگران مراقبت می کنم. خیلی سخت است جای بازیگر باشی و در خیابان راه بروی و همه بخواهند با تو عکس بگیرند و از خودت مراقبت کنی. بازیگرانی که نزدیک من بودند و خواسته اند وارد جاده خاکی شوند با یک کشیده به جاده اصلی برگشته‌اند. باید گوشش را بگیری و به او تلنگر بزنی. نه اینکه بگویی ممنوع‌الکاری. ما همه را با این عبارت خوشبخت کرده‌ایم. هر کسی را که ممنوع الکار کرده‌ایم خوشبخت شده‌اند.

این تهیه‌کننده با اشاره به حریفی چون شبکه نمایش خانگی که رقم‌های نجومی به بازیگران می‌دهد، افزود: هوتن شکیبا در تلویزیون مطرح می شود، بعد در سینما مطرح می شود و جایزه می‌گیرد. می دانم او به این سادگی سر «فوق لیسانسه‌ها» برنگشت. تلویزیون عین شام عروسی شده است، می‌خورند فحش هم می‌دهند. هم می‌بینند، هم می خورند هم فحش می‌دهند و این را باید حل کنیم. این یک پز شده است که بگویند من تلویزیون نگاه نمی کنم بعد که با طرف صحبت می‌کنید، می‌بینید ریز به ریز را می بیند.

مهام با اشاره به حضور بازیگران در عرصه‌های سیاست اذعان کرد: اصلا سیاست نمی دانند چیست اما برای عکس گرفتن با آنها بزرگشان می‌کنیم. طرف را آورده‌اند رای بدهد بعد از انتخابات نظر دیگری داشت و با او برخورد کرده اند.

وی درباره محبوب ترین بازیگر خود از بین بازیگران میانسال از رضا عطاران نام برد و گفت: او کسی است که بعد از این همه سال هنوز توانسته بین پرفروش‌ها باشد. او توانسته خودش را صیانت کند. بارها تا دم در تلویزیون او را آورده‌ام و نشده است. فرهنگ و هنر تصویری ایران روی کاکل تلویزیون می‌گردد. همین الان سینما را تلویزیون می‌چرخاند و کسی در رکاب با تلویزیون نمی‌تواند بیاید. نمی‌شود این افراد را بزرگ کنیم و به سینما بفرستیم و اینکه کسی به تلویزیون پشت کند، این بی‌معرفتی است. فیفا مگر دیکتاتوری است؟ قانونی در تمام دنیا برای فوتبال است و ما باید چنین چیزی برای همه دربیاوریم. ممنوع التصویر شدن به امتیاز برای آدم‌ها تبدیل شده است و اگر کسی ممنوع می‌شود هیچ جا نباید قابل استفاده باشد.

تهیه‌کننده «خانه به دوش» در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد یک سریال کمدی کار کند کدام کارگردان را بین عطاران، مدیری و صحت ترجیح می‌دهد، گفت: بی شک عطاران. ما رابطه ای داریم که اصلا حرف نمی زنیم ولی متوجه منظور هم می‌شویم. وقتی رضا بازی می‌کرد من کارگردانی می کردم و او همیشه می گفت چرا تو وارد کارگردانی نمی شوی؟ اما به نظر من تهیه‌کننده خوب بهتر از تهیه‌کننده کارگردان بد است و من برای شغل تهیه‌کنندگی می میرم.

مهام در پاسخ به اینکه اگر بازیگری که با سریالهای شما معروف شده برای حضور در سریالتان پول زیادی طلب کند، چه می کنید، تاکید کرد: این اتفاق با جواد عزتی برایم افتاد. او در «دردسرهای عظیم» آمد. سر صحنه که رفتم برزو نیک نژاد اولین کارگردانی‌اش بود، به عزتی گفتم مبارکت باشد، تو شماره دو رضا عطاران در سینما شده‌ای. گفت امکان ندارد. اما قراردادش برای سری یک سریال ۲۵ میلیون بود، برای «دردسرهای عظیم ۲» ۳۵ میلیون گرفت و وقتی بالاتر خواست به او گفتم حقت است ولی نمی توانیم بدهیم.

وی تصریح کرد: جواد دارد لطیف را در سینما بازی می‌کند. او بعد از مبالغی که گفتم به سینما رفت و قرارداد ۷۰۰ میلیونی بست. او همان نقش لطیف که پسر آرام و درونی است را در فیلم‌های سینمایی بازی می کند. طبیعی است که وقتی بچه‌ات بزرگ می شود پول توجیبی‌اش بالا می‌رود و عیبی ندارد. اما من به عنوان آدمی که در رسانه کار می کنم، خط قرمزهایم بیشتر و محدودیت مالی‌ام شدیدتر است.

این تهیه‌کننده که استخدام تلویزیون هم نیست، در پایان درباره‌ی حمایت تلویزیون از هنرمندان، تاکید کرد: اگر در صداوسیما کانونی به نام حمایت از هنرمندان می‌گذاشتد تویی که کار می کنی می دانستی برای جایی کار می‌کنی که اگر شب مُردی زن و بچه‌ات دستشان جلوی کسی دراز نشود اما اصلا بچه‌ها استخدام نیستند. من کسی را می‌شناسم که به نان شبش محتاج است؛ اما نمی‌تواند مسافرکشی کند یا سیگار بفروشد. ای کاش همه را با چوب ۱۰ نفری که حقوقشان را می‌گیرند نرانید.
کد N2300237

وبگردی