آفتاب

مشکلات مالی، مانعی برای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه

مشکلات مالی، مانعی برای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه هم اکنون مهمترین مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه، مشکلات مالی است گفت: پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در دست دستگاه‌ها بوده و در حال اجرا هستند و برخی از آنها ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فارس: فرهاد سرخوش نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی امروز با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۵ بوده و نسبت به مشابه سال گذشته در همین روز ۸۰ سانتی‌متر افزایش تراز را نشان می‌دهد.


وی تصریح کرد: همچنین وسعت دریاچه دو هزار و ۷۹۴ کیلومترمربع است که نسبت به مشابه سال گذشته ۸۵۳ کیلومترمربع افزایش وسعت دارد و از سوی دیگر سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب نیز حجم آبی فعلی دریاچه ارومیه است که نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعب افزایش حجم را نشان می‌دهد.


روان‌آب‌ها به سمت پیکره دریاچه ارومیه منتقل شدند


نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون براساس مصوب ۲۷ گانه که فصل زراعت و کشاورزی به پایان رسیده است، تمامی سردهنه‌های رودخانه‌های منتهی‌علیه دریاچه در حوزه غربی و شرقی بسته شده و روان‌آبها نیز در این چند روزه به پیکره دریاچه ارومیه منتقل شده است.


وی افزود: کل ورودی که از تمامی رودخانه‌ها انجام شده ۲۶ مترمکعب بر ثانیه بوده که امید است با آماده کردن بستر رودخانه‌ها برای رهاسازی و نیز با بارش روزهای آینده، انتقال روان‌آب‌ها به بستر دریاچه ارومیه افزایش یابد.


سرخوش اظهار کرد: هم‌اکنون از رودخانه‌های نازلوچای، زرینه‌رود و باراندوزچای آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.


نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در ادامه افزود: هم اینک مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب احیای دریاچه، مراحل اداری خود را گذرانده و تاکنون به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است.


مهمترین مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه مشکلات مالی است


وی با تاکید بر اینکه هم اکنون مهمترین مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه، مشکلات مالی است گفت: پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در دست دستگاه‌ها بوده و در حال اجرا هستند و برخی از آنها دارای ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و باید محل تامین اعتبار برای آنها پیدا شود.


سرخوش بیان کرد: از چند ماه پیش مصوبه دولتی برای احیای دریاچه ارومیه گرفته شده اما به دستگاه‌های دولتی ابلاغ نشده در حالی که باید ابلاغ شود تا دستگاه‌ها بتوانند پیمانکار جذب و پروژه‌ها را پیش ببرند.


تاکید بر تصویب مرحله دوم و سوم اعتبارات احیای دریاچه ارومیه


وی افزود: علاوه بر آن، در مرحله دوم و سوم نیز باید اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه مصوب و تخصیص یابد چون در غیر این صورت پروژه‌ها با مشکلات مالی مواجه می‌شوند و بنابراین باید این اعتبارات به صورت تدریجی به دستگاه‌ها تزریق شود تا در پیشرفت پروژه‌ها تعلیقی صورت نگیرد.


نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت انتقال آب از رودخانه زاب اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک ۳۱ کیلومتر حفاری تونل انتقال آب انجام شده و پنج کیلومتر باقی مانده و مجموع پروژه رشد ۸۵ درصدی دارد.
کد N2299920

وبگردی