آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حل معضل آلودگی هوا نیازمند اراده‌ای است که وجود ندارد / به جای تعطیلی قوه فکر، ادارات را تعطیل کنید!

حل معضل آلودگی هوا نیازمند اراده‌ای است که وجود ندارد / به جای تعطیلی قوه فکر، ادارات را تعطیل کنید!

27 هزار نفر فوتی ناشی از آلودگی هوا داریم که سهم تهران 6 تا 7 هزار نفر است، تنها کاری که می‌کنند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند، این اقدامات مسکن‌های زودرس و از روی ناچاری است، حل معضل آلودگی هوا نیازمند اراده‌ای است که وجود ندارد.



جواد نوفرستی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره نقش بنزین در آلایندگی هوا اظهار داشت: آنچه در حال حاضر منجر به آلودگی هوا شده مربوط به گازوئیل و خودروهای فرسوده بخصوص کامیون و اتوبوس‌ها است. دو هفته قبل رئیس شورای شهر اعلام کرد دولت در 6 سال گذشته حتی یک ریال هم بابت تامین اتوبوس اختصاص نداده است، ریس انجمن اتوبوس‌رانان کشور عنوان کرده بود ما 25 هزار اتوبوس داریم که از این تعداد 15 هزار اتوبوس فرسوده است، دولت موظف است سالانه 2 هزار اتوبوس در اختیار ما قرار دهد که هم به ناوگان اضافه شده و هم جایگزین فرسوده‌ها شود اما تاکنون اجرا نشده است. تا زمانی که فکر اساسی نشود آلودگی همچنان ادامه دارد.

وی افزود: برای حل معضل آلودگی هوا چند قانون باید اجرا می‌شد که نشده است، ابتدا اینکه باید روی اتوبوس‌ها کاتالیست جدید تعبیه می‌شد، حتی چند ماه قبل سازندگان خودرو به بهانه تحریم به رئیس سازمان محیط زیست نامه نوشته بودند که کاتالیست نداریم و او هم تائید کرده بود، این در حالی است که ما سازنده کاتالیست در داخل کشور هستیم و نیازی به واردات نداریم. این یعنی اراده‌ای برای حل موضوع وجود ندارد. از طرف دیگر غیر از کامیون و اتوبوس در کلانشهر تهران بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی داریم که خروجی دودکش‌های وسایل گرمایشی این واحدها اگر خوب بسوزد CO2 و اگر بد بسوزد CO  و ذرات مرگبار وارد هوا می‌کند و این بدیهی است که آلودگی در شهر بماند و به قول شهردار منتظر باشیم باد بوزد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: طبق آماری که دو سال قبل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران برای اولین بار منتشر کرد، 27 هزار نفر فوتی ناشی از آلودگی هوا داریم که سهم تهران 6 تا 7 هزار نفر است، تنها کاری که می‌کنند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند، این اقدامات مسکن‌های زودرس و از روی ناچاری است، حل معضل آلودگی هوا نیازمند اراده‌ای است که وجود ندارد.

وی تاکید کرد: حداقل اقدام اینکه از محل افزایش درآمد یارانه بنزین، دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی بدهی 8 ساله تامین اتوبوس را بدهد  و واگن‌های مترو را اضافه کند. با توجه به اینکه طبق گفته رئیس شورای شهر با افزایش 15 تا 20 درصدی تقاضا هم مواجه شده‌ایم. اینها مطالبات جدی است که دولت باید عمل کند اما می‌بینیم قوه فکر و آموزش تعطیل می‌شود، کاش به جای آن ادارات دولتی را که راندمانی ندارند، تعطیل می‌شد.

نوفرستی یادآور شد: در این رابطه دادستانی به عنوان مدعی العموم باید ورود کند. چرا کوتاهی می‌کند؟ چرا قوانین اجرا نمی‌شود؟ چرا باید 1.5 برابر کشته‌های تصادفات، به خاطر آلودگی هوا قربانی داشته باشیم و هیچکس هم پاسخگو نباشد؟
کد N2291212

وبگردی