آفتاب
مشروح سخنان وزیر خارجه ایران در آیین روز «اکو»؛

ظریف: ایران معتقد به سیاست همسایگی قدرتمند است

ظریف: ایران معتقد به سیاست همسایگی قدرتمند است

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران به سیاست همسایگی قدرتمند معتقد است و در این راه برای تحقق آن قدم برمی‌دارد.


ظریف روز سه‌شنبه در آیین روز سازمان همکاری اقتصادی «اکو» اظهار کرد: ایران معتقد به سیاست همسایگی قدرتمند است. ما معتقدیم که با داشتن همسایه‌های قوی قادر خواهیم بود بسیار بهتر و با سهولت بیشتر به اهداف خود برسیم تا اینکه بخواهیم این اهداف را به تنهایی محقق کنیم.

وزیر خارجه ایران افزود: اکو یک گروهی متشکل از کشورها در یک منطقه بسیار ویژه است که همکاری برای افزایش امنیت همه کشورهای عضو این منطقه حساس را ضروری می‌کند. اینجا منطقه‌ای غنی است؛ هم از لحاظ جمعیت و منابع انسانی و هم از لحاظ جغرافیا و همچنین از نظر منابع طبیعی.

ظریف تأکید کرد: برنامه «چشم انداز ۲۰۲۵» اکو این فرصت را به وجود می‌آورد که از پتانسیل‌های خود، بهره‌برداری کنیم تا ظرفیت‌ها و امکانات هر یک از اعضای اکو را تجمیع کرده تا در نهایت، خیر عمومی مردم گسترش یافته و منافع تمام مردمان این منطقه تأمین شود.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، افزود: به باور من، لازم است در چنین روزی تعهد خود را به همکاری‌ها در چارچوب عضویت در اکو، همچنین میان اکو و سایر سازمان‌های منطقه‌ای و نیز میان خودمان در منطقه تجدید کنیم.

وی ادامه داد: ایران علاقه‌مند است همان نوع روابطی را که با سایر شرکای خود در اکو دارد، حفظ کرده و به شرکای خود در خلیج فارس تسری دهد.

ظریف با اشاره به طرح و تلاش ایران برای برقراری صلح و آرامش در منطقه، گفت: پیشنهاد ما در مورد طرح صلح منطقه‌ای، طرحی دیرینه است که نخستین بار در اوج جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۵ مطرح شد و اخیراً نیز طرح امید یا طرح صلح هرمز توسط رییس جمهوری روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.

وزیر خارجه ایران تأکید کرد: این اساس و بنیان سیاست ماست که مبتنی بر حسن همجواری، احترام به حقوق بین‌الملل و احترام و منافع متقابل است.

ظریف در پایان صحبت‌های خود، گفت: همه ما از همکاری نفع خواهیم برد و همه ما از رقابت، مناقشه، بی‌ثباتی و ناامنی زیان خواهیم دید. اگر همسایگان شما سعادتمند نباشند، شما نیز نخواهید بود. به همین دلیل دست دوستی که به سوی شرکایمان در اکو دراز کردیم به شرکایمان در خلیج فارس نیز دراز می‌کنیم؛ با این امید که همان نوع ترتیبات به ایجاد اعتماد و همکاری گسترده‌تر منجر شود و از طریق همکاری، تلاش‌های مشترک و همفکری ارتقا یابد.

«اکو» سازمان منطقه‌ای دولتی است که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاریهای اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تأسیس شد. این سازمان در سال ۱۹۹۲ عضویت هفت کشور جدید شامل افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را نیز پذیرفت.
کد N2289406

وبگردی