آفتاب
معاون سازمان بیمه سلامت به مهر خبر داد

ضرب‌الاجل به نیازمندان برای استفاده از یارانه بیمه

ضرب‌الاجل به نیازمندان برای استفاده از یارانه بیمه

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: نیازمندان فاقد بیمه ۶ ماه فرصت دارند برای استفاده از یارانه ای که دولت برای بیمه شدن آنها در نظر گرفته است ، در سامانه ثبت نام کنند.


کوروش فرزین در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد ثبت نام افراد فاقد بیمه در سامانه سازمان بیمه سلامت گفت: دو گروه افراد شامل ثبت نام در بیمه اجباری  می شوند. دسته اول افرادی هستند که بیمه روستائیان دارند و به داشتن سابقه بیمه به دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت نام مراجعه می کنند.

وی تاکید کرد: فقط افرادی می توانند در سایتی که سازمان بیمه سلامت راه اندازی کرده ثبت نام کنند که تاکنون هیچ نوع سابقه بیمه ای نداشته باشند. این افراد باید مشخصات تمامی افرادی تحت تکفل زیر ۱۸ سال خود را در سامانه وارد کنند که اجباری است.

فرزین در پاسخ به این سئوال که مشکلاتی در ثبت نام برای افراد فاقد بیمه بوجود آمده است، افزود: چنانچه در اطلاعات و مشخصات افراد تحت تکفل مشکلی ایجاد شده باشد شاید در روند ثبت نام مشکلاتی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه هر نفر ۵۸۰ هزار تومان حق بیمه باید پرداخت کند، گفت: در هنگام ثبت نام اگر فرد توانایی مالی پرداخت حق بیمه را داشته باشد می تواند تمامی آن را پرداخت و مراحل ثبت نام را پشت سر بگذارد اما اگر کسی توان ندارد باید دکمه ارزیابی وسع را زده و در این صورت پیامکی برای فرد ارسال و کد رهگیری داده می‌شود.

معاون بیمه سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: وزارت رفاه یک ماه فرصت دارد تا ارزیابی وسع را انجام دهد که این مهلت از زمان ثبت نام فرد آغاز می‌شود که البته ممکن است در زودتر از یک ماه نیز نتایج آزمون وسع اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۶۶۶ سازمان بیمه سلامت نیز برای ارتباط با بیمه شدگان و رفع مشکلات آنها آماده اطلاع رسانی است، ادامه داد: اگر فردی در هنگام ثبت نام در سامانه با مشکلی مواجه شد و یا اینکه سیستم قطع شود می تواند با  سامانه ۱۶۶۶ تماس بگیرد و کارشناسان، کد ملی فرد را می گیرند و مراحل ثبت نام را انجام می دهند.

فرزین اظهار داشت: تاکنون بخش آی تی ما مشکلی را گزارش نکرده و استانها مرتب با این سیستم کار می کنند و اگر مشکلی ایجاد شد حتما اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دفاتر پیشخوان نیز تاکنون با مشکلی روبرو نشده اند، تصریح کرد: افراد برای تمدید دفترچه بیمه و یا ادامه بیمه قبل می توانند از طریق دفاتر پیشخوان اقدامات لازم را انچام دهد.

وی در خصوص حق بیمه نیازمندان نیز گفت: بر اساس آئین نامه اجرایی بیمه رایگان  افرادی که کمتر از ۴۰ درصد حقوق و دستمزد مصوب دریافت می کنند و در دهک های یک، دو و سه قرار دارند پس از تایید وزارت رفاه تمام حق بیمه آنها از سوی دولت پرداخت می‌شود و آنهایی که ۴۰ تا صد درصد حداقل حقوق را دریافت و در دهک چهارم هستند ۵۰ درصد حق بیمه شان را دولت پرداخت و مابقی را خودشان باید تقبل کنند.

معاون بیمه سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در نهایت افرادی که در دهک های ۵ تا ۱۰ قرار دارند باید تمامی حق بیمه خود را پرداخت کنند.

فرزین تاکید کرد: چنانچه تغییراتی در بعد خانوار ثبت نام کنندگان ایجاد شده باشد ممکن است برای بررسی وزارت رفاهدر ارزیابی وسع، زمان طولانی تری نیاز باشد که در این صورت پس از بررسی شرایط جدید آنها، نتایج اعلام می‌شود.

وی گفت: بر اساس آئین نامه اجرایی افراد فاقد بیمه ۶ ماه برای استفاده از یارانه دولت فرصت دارند و بعد از این مدت دوباره باید ثبت نام انجام دهند.

معاون بیمه سازمان بیمه سلامت افزود: ثبت نام بیمه اجباری از ۱۳ آبان ماه آغاز شده و برای استفاده از یارانه دولت ۶ ماه فرصت داده شده اما این سامانه همیشه برای ثبت نام بیمه شدگان باز است و هر زمانی که بخواهند می توانند ثبت نام کنند.
کد N2282468

وبگردی