آفتاب

توافقنامه اورآسیا، رقابت‌پذیری ۸۰۰ قلم کالا را افزایش می‌دهد

توافقنامه اورآسیا، رقابت‌پذیری ۸۰۰ قلم کالا را افزایش می‌دهد

کارشناس مسایل آسیای میانه، گفت: اجرای درست موافقتنامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا، می‌تواند سطح رقابت پذیری ۸۰۰ قلم کالای ذیل موافقت‌نامه را افزایش دهد.

ایرنا: «ولی کوزه گر» عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست بررسی توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، پیوستن کشورمان به این توافقنامه را یکی از مهمترین دستاورد کشور ذکر کرد و گفت: درست اجرایی شدن این موافقت‌نامه ثمرات زیادی به همراه خواهد داشت.


وی افزود: درست اجرایی شدن این توافقنامه فراهم کننده حضور ایران در بازارهای جهانی خواهد بود و تمرینی برای یادگیری اصول صحیح تجارت جهانی است.


کوزه گر با بیان اینکه ایران فقط به موافقت‌نامه پیوسته و هیچ عضویتی در این اتحادیه ندارد، گفت: پس از سه سال و در صورت فراهم شدن همه زمینه ها، ممکن است به عضویت این اتحادیه پذیرفته شویم.


وی خواستار آن شد از فضاسازی منفی درباره این توافقنامه خودداری شود.


کوزه گر ثبات در قوانین صادراتی را یکی از عوامل موفقیت دانست و افزود: هر گونه بی ثباتی در قوانین به ضرر مان خواهد بود.


وی موفقیت این فرصت تجاری پیش آمده برای کشور را نیازمند عزم ملی همه دستگاه ها دانست و افزود: همه باید با هماهنگی کامل در این زمینه گام بردارند.


کوزه گر تسریع در تکمیل خط آهن رشت به آستارا را خواستار شد و گفت: مرز آبی کشورمان با روسیه و قزاقستان می تواند به رونق تجارت دریایی کمک کند.


وی خواستار فعال تر شدن رایزنان اقتصادی کشورمان در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا شد و گفت: باید برای روسیه به تنهایی ۳ رایزن اقتصادی داشته باشیم تا بتوانیم امر تجارت را پیش ببریم.


«حسام الدین آشنا» رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم در این نشست پیوستن کشورمان به اتحادیه اقتصادی اورآسیا را حاصل مذاکرات طولانی دانست که در چند روز اخیر اجرایی شده است.


وی گفت: این فرصت تجاری خوبی برای کشورمان است و باید از آن استفاده کرد.


«میرهادی سیدی» مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت هم در این نشست درباره ضرورت پیوستن به اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای کشورمان گفت: ایران باید برای موفقیت در اقتصاد به سمت تعامل با جهان برود و این فرصت پیش آمده می تواند به این مهم کمک کند.


با بیان اینکه امروز نیاز شدیدی برای تعامل با اقتصاد جهانی داریم گفت: باید نگرش مان نسبت به جهان را تغییر دهیم تا در اقتصاد بتوانیم به موفقیت دست یابیم.


وی ادامه داد: کشورمان تاکنون با هیچ جای جهان چنین توافق مهمی نداشته است.


سیدی افزود: در این توافق نامه ۸۰ درصد بار صادراتی ایران کشاورزی است و بیشتر تلاش می شود محصولات کشاورزی صادر شود.


این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت از اتخاذ تدابیر لازم برای دفاع تجاری از کالاهای کشورمان خبرداد و گفت: کاهش تعرفه ای فقط در حد کالاهای تحت پوشش پذیرفته شده است.


این موافقتنامه ۸۶۲ قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ما به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.


هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس ، قزاقستان ، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند، اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.
کد N2281289

وبگردی