آفتاب

نصب ۲۶۰ دستگاه برخط شتاب‌نگاری زلزله در کشور

نصب ۲۶۰ دستگاه برخط شتاب‌نگاری زلزله در کشور

ایرنا نوشت: کارشناس ارشد شتاب نگاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: به منظور تسریع در بررسی محل وقوع زلزله و اعزام یگان‌های امدادی ۲۶۰ دستگاه برخط شتاب‌نگاری زلزله در کشور نصب می‌شود.

محمد رضا ابراهیم پور روز پنجشنبه در حاشیه نصب دستگاه برخط شتاب‌نگاری زلزله در سقز  اظهار داشت: شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌لرزه‌ها فراهم نمی‌شود.

وی اضافه کرد: شعاع عملکرد این دستگاه‌ها تا چند صد کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک و دقایقی پس از زلزله نقشه خسارت و نقاط درگیر حادثه را گزارش می‌کند.

ابراهیم پور با بیان اینکه این دستگاه یک سامانه پاسخ سریع و هشدار سریع است اضافه کرد: ۲۶۰ دستگاه در نقاط مختلف کشور نصب می‌شود و پیش‌تر هم یک هزار و ۱۰۰ دستگاه آفلاین در نقاطی که دارای خطر نسبی زلزله هستند نصب شده بود.

وی یادآور شد: سیستم شبکه برخط شتاب‌نگاری زلزله کشور در حال حاضر در پنج استان راه اندازی شده است که امیدواریم این سیستم را در سایر استان های کشور نصب و راه‌اندازی کنیم.

سقز از لحاظ زلزله خیزی در مناطق متوسط قرار دارد.
کد N2277446

وبگردی