آفتاب

تهران می‌تواند خسارات قابل توجهی را به متحدان واشنگتن در منطقه وارد کند

تهران می‌تواند خسارات قابل توجهی را به متحدان واشنگتن در منطقه وارد کند

نشنال اینترست در گزارشی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: شاید ایران نتواند به طور کامل تنگه هرمز را ببندد اما می‌تواند خسارات قابل توجهی را به متحدان واشنگتن در منطقه وارد کند.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال اینترست، در حمله به تاسیسات آرامکو ایران متهم به این حملات شد. حال این سوال پیش میاید که حمله بعدی چیست؟ جمهوری اسلامی لزوماً قصد انجام چنین حملاتی و ایجاد  پیامدهای ناشی از آن را ندارد. در عوض ، ایران امیدوار است چنین اقداماتی  منجر به پایان دادن به فشار حداکثری بر ایران شود.

از زمان خروج ایالات متحده از  توافق هسته‌ای ایران ، در ماه مه سال ۲۰۱۸ ، تلاش کرد که به اقتصاد ایران آسیب وارد کند و صادرات نفتی ایران را کاهش دهد.

اقتصاد این کشور وابسته به صادرات نفت است که تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است . در نتیجه ، تورم افزایش یافت، ذخایر پول نقد کاهش یافت و ضروریات اساسی مانند غذا و دارو کمیاب شده است. اما این بدان معنا نیست که اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی است.

ایران با استفاده از یک استراتژی منطقه‌ای در تلاش است تا زیان‌های ایالات متحده و متحدانش مانند عربستان سعودی را افزایش دهد. تهران امیدوار است که حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، نفتکش‌های کشورهای مختلف در خلیج فارس و سایر اهداف مشابه، در بعضی مواقع واشنگتن را وادار کند که استراتژی خود را تغییر دهد. ایران می‌داند که ایالات متحده اساساً دو گزینه برای شکستن پارادایم فعلی دارد - یا حمله نظامی به ایران یا برداشتن تحریم‌ها برای آغاز مذاکرات.

ترامپ مشخص کرده است که خواهان حمله نظامی به ایران نیست بنابراین گزینه دوم محتمل‌تر است. ترامپ برای آغاز مذاکره با ایران و کاهش تنش‌ها لازم است تحریم ها را بردارد تا شرایط برای مذاکره فراهم شود. ایران بارها تهدید کرده است که اگر ما نتوانیم نفت را صادر کنیم هیچ کس نخواهد توانست نفت صادر کند حال ادامه تحریم بر نفت ایران تنش‌ها را بیشتر خواهد کرد. شاید ایران نتواند به طور کامل تنگه هرمز را ببندد اما می‌تواند خسارات قابل توجهی را به متحدان واشنگتن در منطقه وارد کند.

یک قدم نادرست می‌تواند باعث ایجاد درگیری نظامی بین ایران و آمریکا شود. دیپلماسی گزینه مناسبی برای ایران و آمریکاست که منفعت آن بیش‌تر از خطرات آن خواهد بود.
کد N2276426

وبگردی