آفتاب
نگاهی به پوشش اخبار نشان می دهد

انتقال آشوب های عراق به ایران؛ تمرکز رسانه های فارسی زبان خارجی

انتقال آشوب های عراق به ایران؛ تمرکز رسانه های فارسی زبان خارجی

رسانه های فارسی زبان خارجی همچون بی بی سی فارسی با القائات ویژه نسبت به حوادث عراق سناریوی انتقال آشوب به ایران را دنبال می کنند.

خبرگزاری مهر- سرویس فرهنگ- محمد فیروزی:

فساد در مسئولان سیاسی از جمله موضوعات مشترکی است که به جرأت می توان گفت توسط هیچ یک از ملت ها تحمل نمی شود. همین موضوع هم امروز دستمایه اقدامات آشوبگرانه ای در نقاط مختلف دنیاست که مردم را به کمک آن به خیابان ها می کشانند. مردمی که از اعماق وجود خسته از ناکارآمدی دولت های حاکم هستند و گاهی در ریشه یابی برخی از این ناکارآمدی ها دست های پنهانی دیده می شود که مانع از کار درست یک حکومت می شوند و وقتی مردم آن کشور به ستوه آمدند همین عوامل پنهانی تلاش می کنند تا مردم را به خیابان ها بکشانند و آشوب به راه می اندازند.

عراق هم این روزها درشرایطی مشابه آنچه ذکر آن رفت به سر می برد، تظاهرات و ناامنی هایی که از نیمه مهرماه سال جاری شروع شد و شهرهای مختلف آن همچون بغداد، نجف و کربلا را درگیر کرد و سفارت های آمریکا و انگلیس در بغداد از آن حمایت کردند. تظاهرات در عراق با فراخوانی از گروه های ناشناس شروع شد، همین هم سبب شد که احزاب سیاسی فعال در عراق با موضع گیری صریح اعلام کنند در آن شرکت نخواهند کرد. اما طرح مطالباتی در این تظاهرات ها شکل گرفت همچون فساد اقتصادی و لزوم اصلاحات که برای مردم این کشور خوشایند بود و آنها ضرورت چنین موضوعاتی را با همه وجود حس می کردند.

تلاش مستمر برای بدبینی مردم ایران به نظام ج.ا.ا

اما در سوی دیگر این ماجرا رسانه ها هستند، رسانه هایی که می خواهند دامنه اعتراضات این چنین در کشور عراق و بعضی دیگر از کشورهای منطقه را به نقاط دیگر همچون ایران صادر کنند؛ از نگاه آنها ایران هم به شکل بالقوه مستعد شکل گیری چنین اعتراضاتی است. برای این منظور بهترین رسانه ها، شبکه های ماهواره ای و رسانه های برخط و کانال های اطلاع رسانی وابسته به کانون های رسانه ای فارسی زبان است. چرا که عمده بدنه ملت ایران می توانند به راحتی مخاطب آنها باشند و با طرح هایی که سالها این رسانه ها در اعتمادزدایی مردم از دولت های مستقر ایران و در قالب کلی حکومت ایران دنبال کرده اند، فرستادن سیگنال آشوب و تظاهرات در ایران می تواند جوابگو باشد.

بی توجهی به مبارزه با فساد در داخل

عزمی که امروز در قوه قضائیه برای مبارزه با فساد در رده های مختلف مسئولان کشوری شکل گرفته برای رسانه های فارسی زبان یک عامل برای کشاندن مردم به خیابان ها تلقی می شود. این رسانه ها بدون توجه به این موضوع که برخورد با مفاسد به خاطر مطالبات عمومی ماهیت علنی پیدا کرده است مدام به مخاطب خود القا می کنند: « مردم ایران در کشوری زندگی می کنند که حاکمانش این اندازه فاسد هستند!»

بی اهمیت جلوه دادن نقش سپاه در تضعیف «داعش»

حضور موثر ایران به ویژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه برای مقابله با گروه های تروریستی همچون داعش هم امروز به یک عامل فشار رسانه های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است و آنها بدون اشاره به نقش ایران در مبارزه با تروریست و ارتجاع، حکومت ایران را زیاده خواه، مداخله گر در امور کشورهای دیگر جلوه می دهند و این حضور را در مقابل مشکلات اقتصادی مردم قرار می دهند و این بار به مخاطب خود القا می کنند: «ای مردم ایران در کشوری زندگی می کنید که شما مردمان با مشکلات اقتصادی عدیده دست و پنجه نرم می کنید اما حاکمان شما، پول هایی که متعلق به شماست را صرف کشورگشایی و زیاده خواهی خود می کنند!»

سناریویی با عنوان صیغه کردن زنان ایرانی

موضوع فوق در زمینه توسعه گردشگری مذهبی میان دو کشور ایران، عراق و سوریه هم جلوه دیگری دارد، به این معنی که با وجود کاهش قدرت نیروهای تروریستی در منطقه مردم کشورمان به راحتی و در جمعیت میلیونی به زیارت اربعین می روند و مردم کشورهای منطقه به ویژه شیعیان عراق به راحتی وارد ایران می شوند و از اماکنی همچون بارگاه امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و .... زیارت می کنند، اما رسانه های فارسی زبان به مخاطب خود این گونه القا می کنند: «ای مردم ایران در کشوری زندگی می کنید که پول های شما در عراق و سوریه صرف مقابر ائمه و خاندان آنها می شود در حالی که شما سهمی از آن ندارید و در مقابل مردانی از عراق وارد کشورتان می شوند و با صیغه کردن زنان و دختران جوان شما را غارت ناموسی می کنند!»

کمرنگ جلوه دادن توسعه مناسبات اقتصادی ایران و همسایه اش

رسانه های فارسی زبان خارجی بدون اینکه مثلا نشان دهند بعد از برقراری نظم و آرامش نسبی در عراق و سوریه به واسطه تضعیف تروریست های داعش سفرهایی دوجانبه و چندجانبه از تجار و بازرگانان انجام شده است و بسیاری از فعالان اقتصادی کشورمان برای جبران خسارت های ناشی از جنگ و رفع کمبودها در این کشورها وارد صحنه شده اند و همین به رونق اقتصادی و تجاری کشورمان کمک خواهد کرد، مشکلات اقتصادی را که مردم ایران درگیر آن هستند و بخشی از آن به طور مستقیم و غیر مستقیم به تحریم های آمریکا مربوط است و بخشی هم متوجه ضعف در دستگاه های حکومتی و دولتی است، به مخاطب خود القا می کنند: «ای مردم ایران در کشوری زندگی می کنید که حاکمان فاسد و دولتمردان ناکارآمد شما را ضعیف کرده است و آزادی هم ندارید برای همین باید به هرشکل ممکن و با هر بهانه ای با حکومت خود بجنگید و کوچکترین خوش بینی هم به چنین حاکمانی اشتباهی نابخشودنی است!»

القائاتی که برای خود موتور محرک دارند

همین القائات رسانه های فارسی زبان نیاز به موتورهای محرک هم دارد، به این معنی که نمی توان همواره با یک سرعت و جریانی یکنواخت به چنین القائاتی پرداخت. به عنوان مثال زمانی که یک مفسد اقتصادی دستگیر می شود،  تنور حکومت فاسد داغ می شود، هنگامی که دختر آبی خودش را می سوزاند (به هر دلیل) موضوع آزادی نداشتن زنان برای رفتن به استادیوم را داغ می کنند و در مواقعی که سفرهای اربعین شروع می شود القائات برای هزینه هنگفت ایران در کشورهای همجوار بدون اشاره به دستاوردهای آن موضوع روز رسانه های فارسی زبان می شود.

تظاهرات عراق موتور محرک اخیر رسانه ای

این روزهای هم که قبل و بعد از مراسم اربعین در عراق، خیابان های این کشور شلوغ شده است، پوشش خبری ویژه رسانه های فارسی زبان متوجه این مسأله است. بدون اینکه این موضوع از زوایای مختلف پرداخته شود. به عنوان مثال بی بی سی فارسی با برجسته کردن کشته شدن افراد در تظاهرات های عراق علاوه بر اینکه تصور مردم ایران که کیلومترها از عراق دور هستند را به شکل خاصی شکل می دهد در صدد القای این پیام است که دولت فعلی عراق انعطافی برای خواسته های مردم ندارد در حالی که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در مورد اجرای اصلاحات چراغ سبزی به مردم خود نشان داده است با این حال این رسانه فارسی زبان به مخاطب ایرانی خود می گوید دولت عراق که رابطه مناسبی با حکومت ایران دارد چنین جنایتکار و غیر منعطف است و مردم این کشور برای مبارزه با مفاسد موجود در کشورشان تا پای جان به خیابان ها آمده اند. این رسانه حتی در مورد خاستگاه این حوادث هم سعی در تشکیک هایی دارد.

معرفی حکومت ایران به عنوان آشوبگر بدون مستندات

رسانه رادیو فردا هم به عنوان تکمیل کننده بخش دیگری از پازل القائات رسانه های فارسی زبان خارجی به مردم ایران در مورد حوادث عراق یک گام جلوتر رفته است و بدون ارائه تصویر و مستنداتی که نشان دهنده نقش ایران در تظاهرات های این کشور باشد به طرح این موضوع پرداخته است که یکی از گروه های سیاسی- نظامی عراق از سوی دولت ایران حمایت شده است تا معترضان این کشور را به خاک و خون بکشد. در اینجا هم القائات به گونه ای انجام می شود که حکومت ایران تنور این حوادث را داغ کرده است و زمینه خشم مردم ایران از حکومت را فراهم می کنند. در حالی که ایران در بیانیه ای از سوی وزارت امور خارجه به طور رسمی خواهان تعامل گروه ها و احزاب سیاسی این کشور شد و خواستار حضور مراجع تقلید این کشور برای مدیریت اوضاع و جلوگیری از سوء استفاده های بیگانگان شد و فضای رسانه های رسمی ایران هم نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی قصد برهم زدن نظم در کشور همسایه خود را ندارد و چنین ادعاهایی از سوی رسانه های فارسی زبان بیگانه بدون ارائه مستندات باطل است.

حشدالشعبی و شهروندان درجه دو و سه عراقی

شبکه صدای آمریکا هم مشابه دیگر رسانه های فارسی زبان خارجی هم در پوشش خبری حوادث عراق روال مشابهی را اتخاذ کرده است. این رسانه هم با ربط دادن حکومت ایران به اعتراضات در عراق به این شکل که تظاهرکنندگان خواستار تضعیف گروه حشدالشعبی هستند، اتفاقات در عراق را به این شکل بازنمایی می کند که مردم عراق از حضور حشدالشعبی بیم دارند و حکومت ایران را به عنوان عاملی تلقی می کنند که قصد حذف شهروندان عراقی را دارد و آنها را در کشورشان به عنوان شهروندان درجه دو و سه تبدیل کرده است.
کد N2274114

وبگردی