آفتاب

ترامپ: قایق‌های ایرانی را نابود کنید / وزیر دفاع آمریکا: حاضرم اسید بخورم ولی ترامپ رژه برگزار نکند

ترامپ: قایق‌های ایرانی را نابود کنید / وزیر دفاع آمریکا: حاضرم اسید بخورم ولی ترامپ رژه برگزار نکند

نویسنده سخنرانی‌های «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق آمریکا، کتابی درباره پشت صحنه سیاست‌های کاخ سفید منتشر کرده و در آن از حرف‌ها و تصمیمات جنجالی ترامپ پرده برداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه آفتاب آنلاین، جیمز متیس معروف به «سگ دیوانه» که در دوران وزارتش یکی از آدم‌های عاقل کابینه دونالد ترامپ شناخته می‌شد، بعد از تصمیم ترامپ برای بیرون کشیدن ارتش امریکا از سوریه استعفا کرد. اکنون «گای اسنودگرس» که نویسنده سخنرانی‌های او بود، در کتابی با نام «حفظ خط: داخل پنتاگون ترامپ همراه با وزیر متیس» از درگیری‌های متیس و ترامپ پرده برداشته است. این کتاب چند روز دیگر منتشر می‌شود و در آن فاش شده، وقتی ترامپ در «تالار قهرمانان» پنتاگون جلوی خبرنگارها ایستاد و اعلام کرد جلوی ورود اتباع چند کشور مسلمان به آمریکا گرفته می‌شود، متیس کاملا از ماجرا بی‌خبر بود. این تصمیم حتی به نوعی توهین به خود متیس هم بود، چون او 6 ماه قبل، چنین اقدامی ‌را نقد کرده بود.

هم‌چنین متیس به عنوان وزیر دفاع وقتی فهمید رییس‌جمهور قصد دارد حضور ترنس‌ها در ارتش را ممنوع کند که بقیه هم از این ماجرا باخبر شده بودند.

در این کتاب ادعا شده، متیس تلاش کرده تا به رییسش احترام بگذارد ولی در هر حال، او را درک نمی‌کرده و در یک مقطع ار دفترش خواسته، نکات کلیدی درباره شخصیت ترامپ را برایش جمع کنند و به او گزارش دهند. نتیجه گزارش این بوده: «ترامپ دوست دارد ساخت و ساز کند، از قدرت خوشش می‌آید، دوست دارد او را به چشم کسی ببینند که برای قلدرها قلدری می‌کند و دوست دارد بهترین باشد یا بهترین را داشته باشد».

اما شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب درباره اولین نشستی باشد که متیس سال 2017 با ترامپ داشته و برای نخستین بار، خلاصه وضعیت ارتش آمریکا در نقاط مختلف دنیا را به رییس‌جمهور گزارش کرده است. در این جلسه، ترامپ زیاد روی گزارش وزیر دفاع تمرکز نداشته و می‌خواسته، درباره سفر خودش به فرانسه حرف بزند.

ترامپ در روز ملی فرانسه شاهد رژه نظامیان و تانک‌های فرانسوی در خیابان بوده و دوست داشته، یک روز مشابه در آمریکا درست کند و در آن جلسه گفته: «فرانسوی‌ها در روز ملی‌شان یک رژه عالی داشتند، با تانک و همه چیزهای دیگر. چرا ما این کار را نکنیم؟» متیس هم گفته این مساله را بررسی می‌کند، اما در صحبت‌های خصوصی گفته، حاضر است اسید قورت بدهد، اما این کار را نکند.

برآورد می‌شد، برگزاری چنین رژه‌ای تا 50 میلیون دلار هزینه داشته باشد. البته ترامپ سرانجام امسال و پس از استعفای متیس، رژه‌اش را برگزار کرد.

در این جلسه هم‌چنین وقتی حرف از ایران شده، ترامپ گفته کشتی‌های آمریکایی باید به سمت ایرانی‌ها شلیک کنند: «اگر دوباره ایرانی‌ها دورشان را گرفتند، کاپیتان باید نابودشان کند!» که کاملا مشهور است ترامپ اصلا به عواقب حرف‌ها و تصمیماتش فکر نمی‌کند؛ یعنی دقیقا همان ایرادی که به رییس‌جمهور آمریکا وارد است و او را متهم می‌کنند که استراتژیک فکر و عمل نمی‌کند.
کد N2271268

وبگردی