آفتاب
رئیس کل دادگستری استان گلستان

نبود قوانین خاص سلامت جسمی و روانی کودکان را با خطر مواجه می‌کند

نبود قوانین خاص سلامت جسمی و روانی کودکان را با خطر مواجه می‌کند

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: ناآگاهی و نبود قوانین بازدارنده و حمایتگر خاص کودکان از جمله عللی است که سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان را با خطر مواجه کرده است.



به گزارش ایسنا، هادی هاشمیان در کنفرانس حقوق کودک که با حضور فعالان حوزه حقوق کودکان در گرگان برگزار شد، با بیان اینکه امروز حمایت از کودکان و نوجوانان نه تنها مطالبه جدی فعالان اجتماعی و حقوقدان‌هاست بلکه به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین این مطالبات تغییر و اصلاح قوانین مرتبط با کودکان و نوجوانان است.

وی در ادامه گفت: در قوانین کنونی ما حمایت از کودکان بزهکار گسترده‌تر از حمایت‌های قانونی از کودکان بزه دیده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان نبود بستر مناسب برای استفاده از مجازات‌های جایگزین برای کودکان بزهکار، الزامی نبودن وکیل در پرونده اطفال بزهکار، نبود الزام قانونی حضور وکیل و مشاور روانشناختی برای کودکان بزه دیده، تناسب نداشتن مجازات‌های تعیین شده قانونی با شرایط جسمی و روانی کودک بزه دیده را از جمله خلاءهای قانونی برشمرد که نیازمند اصلاح و بازنگری قانونگذار است.

هاشمیان در ادامه سخنان خود به نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه کودکان و نوجوان اشاره کرد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند علاوه بر اعلام جرم علیه کودک آزاران در جلسه‌های دادرسی نیز شرکت کنند.

وی در این جلسه از آمادگی دادگستری برای راه اندازی مراکز و کلینیک‌های حمایت از کودکان خبر داد و گفت: آماده‌ایم این کلینیک را با مشارکت بهزیستی، شهرداری، بهداشت و درمان و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه اجرایی مرتبط با هدف حمایت و ارائه خدمات مشاوره‌ای، توانمندسازی، آموزش و درمان به کودکان و خانواده‌های آنان، در استان راه اندازی کنیم.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: ناآگاهی و نبود قوانین بازدارنده و حمایتگر خاص کودکان از جمله عللی است که به عمد یا غیرعمد در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان، سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان را با خطر مواجه کرده است.

هاشمیان افزود: با توجه به نیاز استان در دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان طرح‌های کودکیار و همیار قانون را  برای افزایش آگاهی‌های حقوقی در حوزه کودکان و نوجوانان و حمایت از این قشر دنبال می‌کنیم که طرح همیار قانون در گرگان آغاز شده است و مربیان مهدهای کودک و مراکز خیریه آموزش دیده‌اند تا کودکان و نوجوانان را متناسب با شرایط سنی با قوانین و حقوق‌شان آشنا کنند. همچنین اجرای طرح کودکیار هم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی به زودی آغاز می‌شود که تمرکز آن بر کودکان بازمانده از تحصیل است.
کد N2270276

وبگردی