آفتاب
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران از شوش به شوشتر می زند

تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های اتاق اصناف ایران

تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های اتاق اصناف ایران

به دنبال انتشار خبر متوقف شدن طرح اصلاح قانون نظام صنفی در نشست مرگز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مخالفت دبیرخانه هیات‌عالی نظارت برسازمان‌های صنفی کشور و پلیس اماکن ناجا با طرح پیشنهادی اتاق اصناف ایران، رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در خبری که در پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران منتشر شد به گزارش خبرگزاری آفتاب پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، متوقف شدن این طرح را به پایان دوره دهم مجلس ربط داده و از تلاش هیأت رئیسه اتاق برای تصویب این طرح خبر داده‌ و از نشست با نمایندگان تأثیرگذار مجلس خبرداده‌است.
اگرچه نمی‌توان دلیل مطرح‌شده از سوی این عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف را رد کرد، اما نباید فراموش کرد خانواده بزرگ اصناف، جامعه‌ای تأثیرگذار در انتخابات مجلس هستند و تمامی نامزدهای حضور در مجلس شورای اسلامی به این مهم واقف هستند و این موضوع می‌تواند در تصویب این طرح اثرگذار باشد.
اما موضوع مهم این است که طرح تهیه شده محصول عملکرد یکی از اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران است و اثری از خرد جمعی و نظرخواهی از کارشناسان و فعالان صنفی، حتی نمایندگان اتاق اصناف ایران در این طرح دیده نمی‌شود.
اما چرا پس از مطرح شدن این طرح در فضای رسانه‌ای، دیگر اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، بی‌اعتنایی طراح این طرح را نادیده گرفته و در مقام دفاع از آن برآمده‌اند، قابل توجه و تأمل است.
هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران پس از گذشت 11 ماه از زمانی که سکان هدایت عالی‌ترین نهاد صنفی کشور را بر عهده گرفته‌اند، عملکرد قابل دفاعی نداشته و در فهرست دستاوردهای یک ساله ایشان جزء تکرار شعارهای تبلیغاتی که مصرف انتخاباتی دارد، گزینه قابل توجهی نمی‌توان پیداکرد.
از این رو ایشان با علم به اینکه حتی اگر بهترین طرح را به مجلس می‌بردند، بررسی و تصویب آن به عمر این مجلس قد نمی‌داد، در مقام دفاع از آن برآمده‌اند تا بتوانند، همه آنچه که وظیفه‌شان در قبال خانواده بزرگ اصناف بوده و کوتاهی کرده‌اند را با پررنگ کردن چنین اقدامات بی‌ثمری توجیه‌کنند
از سویی مذاکره و نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اتفاق مبارکی است که می‌‌تواند در تأمین نظر و کمک به حل مشکلات جامعه صنفی کمک کند، اما به شرط اینکه هیأت رئیسه اتاق اصناف در فهرست نمایندگان تأثیرگذاری که با ایشان مذاکره می‌کند، اعضای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس بالاخص اعضای فراکسیون اصناف را نیز مد نظر داشته باشند، چراکه براساس شواهد موجود تعاملات اتاق اصناف با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر از نوع سیاسی است تا اقتصادی و صنفی و همین مسیر اشتباه مانع بزرگی پیش روی تأمین خواسته‌‌های جامعه صنفی است.
رسول جهانگیری در بخش دیگری از این مصاحبه به دیگر انتقاد مطرح شده در خصوص پرداخت سهم اتاق‌‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌‌های صنفی اشاره کرده و واریز سهم ایشان از درآمد اتاق اصناف ایران از محل پرداختی واحدهای صنفی برای دریافت یا تمدید مجوز را محل انتقاد دانسته‌ و مطرح‌کرده که انتقادهای منبع تأمین پول‌های واریز شده را هدف قرار داده‌است.
این در حالی است که تمامی فعالان صنفی و کارشناسان از محل تأمین این منبع اطلاع‌ دارند و انتقادهای مطرح شده عدم پرداخت تمام و کمال سهم اتاق های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های صنفی را زیر سؤال برده‌است.
چراکه اتاق اصناف ایران تنها نیمی از سهم ایشان را پرداخت کرده‌است و این اتفاق موجب شده تا اتاق‌ها و اتحادیه‌ها با کمبود منابع مالی روبرو شوند و سؤال مطرح شده این است که چرا اتاق اصناف ایران پس از چند ماه تأخیر چرا سهم ایشان را به طور کامل پرداخت نکرده‌آست.
متأسفانه عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران از شوش به شوشتر زده و اگرچه به انتقاده‌ها مطرح شده وقوف کامل دارد، اما پاسخ‌های ایشان موجب شده تا سؤالات مطرح شده همچنان بی‌جواب بماند و در واضع می‌توان گفت رئیس اتاق اصناف اصفهان با انجام این مصاحبه تلاش کرده‌ تا بر اختلافات و ضعف‌های هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران سرپوش بگذارد که تلاش ایشان برای صیانت از جایگاه هیأت رئیسه‌ای که عضو آن است قابل تقدیر است،‌ اما گفته‌های ایشان بیش از آنکه پاسخ به انتقادات و سؤال‌ها باشد، سرپوش گذاشت بر ضعف‌های این مجموعه است.

کد N2269632

وبگردی