آفتاب

شرایط و زمان صدور شناسنامه المثنی

شرایط و زمان صدور شناسنامه المثنی

همانطور که می دانید چند سالی است که شناسنامه های جدیدی توسط ثبت احوال صادر می شود که با انواع قدیمی متفاوت است.

به گزارش مجله اینترنتی ایده آل مگ شناسنامه های جدید طراحی متفاوتی دارند، ابعاد آن ها کوچکتر شده، به جای نوشتن متن به صورت دستی چاپی تولید می شوند، کیفیت مواد اولیه کاغذ آن ها بسیار بهتر از شناسنامه های قدیمی است، عکس روی شناسنامه چاپ می شود و دیگر نیاز نیست به صورت منگنه ای آن را چسباند و مهمترین تفاوت، داشتن بارکد شماره ملی است که می تواند قابلیت های امنیتی مهمی را ارائه دهد.


طرح تعویض شناسنامه جدید از سال 88 در دست اقدام است اما هنوز ضرب العجلی برای تعویض همگانی شناسنامه ها اعلام نشده است. در حال حاضر افراد تازه متولد شده، کسانی که شناسنامه آن ها مفقود یا مستعمل شده و متقاضیان داوطلب می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت اقدام به دریافت شناسنامه جدید کنند.


فراموش نکنید در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن شناسنامه جدید یا قدیمی باید بلافاصله به کلانتری محل اطلاع دهید و سپس به اداره ثبت احوال محل زندگی مراجعه نموده و درخواست صدور شناسنامه المثنی بدهید.


بعد از طرح تعویض کارت ملی که سر و صدای زیادی برای شرایط و مشخصات عکس کارت ملی به پا شد، باید دید برای تعویض شناسنامه ضرب العجلی تعیین می شود یا خیر.


اگر قصد تعویض شناسنامه جدید را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل گرفتن شناسنامه جدید یا شناسنامه المثنی آشنا شوید:


ابتدا چند سوال متداول در خصوص صدور شناسنامه را مرور می کنیم.


• از زمان اقدام تا صدور شناسنامه چند روز طول می کشد؟


حداکثر 15 روز کاری تا دریافت شناسنامه زمان لازم است.


• آیا می توان به صورت غیر حضوری و اینترنتی برای دریافت شناسنامه اقدام کرد؟


خیر، برای انجام مراحل حتما باید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان مراجعه کرد.


• برای طی مراحل دریافت شناسنامه چند بار باید مراجعه کرد؟


حداکثر 2 بار لازم است که شما به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و مراحل ثبتنام را طی کنید.


• برای ثبتنام شناسنامه جدید در چه ساعاتی می توان به دفاتر پیشخوان مراجعه کرد؟


تنها در ساعات اداری می توانید مراجعه کنید.


مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه


1- دریافت فرم اظهارنامه از ادارات ثبت احوال سراسر کشور و تکمیل آن


2-  تحویل دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام ، نام خانوادگی، شماره شناسنامه ، تاریخ تولد ، محل صدور) در ظهر آن برای اشخاص 15 سال به بالا


3- اصل و تصویر مدارک عکسدار مانند ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی ) الزامی است .


این مدارک عکس دار صرفا جهت تطبیق اصل و تصویر مدارک تحویل گرفته می شود و پس از تطبیق به فرد مسترد می گردد. اگر هیچ کدام از این مدارک وجود نداشته باشد، از طریق معرفی فرد متقاضی به نیروهای انتظامی ، درخواست تأیید عکس خواهد شد .


4- اصل و تصویر سند ازدواج و طلاق (حسب مورد) و شناسنامه فرزندان درصورت تاهل که پس از تطبیق، اصل مدرک مسترد می گردد .


5- فیش بانکی طبق تعرفه جاری.


در جدول زیر می توانید تعرفه خدمات مربوط به صدور شناسنامه را مشاهده کنید. (این جدول مربوط به سال 97 است و توسط سایت ثبت احوال هنوز بروزرسانی نشده است)




چه کسانی می توانند برای گرفتن شناسنامه جدید اقدام کنند؟


• افراد بالای 18 سال


• افراد زیر 18 سال دارای حکم رشد


• پدر یا جد پدری ؛ با ارائه شناسنامه برای اشخاص زیر 18 سال


• مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر شخص باشد ( اشخاص زیر 18 سال)


• سرپرست قانونی برای افراد صغیر


لازم به ذکر است که صدور شناسنامه المثنی دارای شرایط خاصی است. بر طبق مصوب شورای عالی ثبت احوال کشور، صدور شناسنامه المثنی، برای بار اول، 1 ماه، برای بار دوم 3 ماه و برای بار سوم، 6 ماه بعد از تقاضا صادر می شود. همچنین صدور شناسنامه المثنی برای بار سوم به بعد تنها با تائید رئیس ثبت احوال کل استان امکان پذیر است.
کد N2269028

وبگردی