آفتاب

کاروان ۱۸میلیونی اربعین با امنیت به منزل آخر رسید

کاروان ۱۸میلیونی اربعین با امنیت به منزل آخر رسید

راهپیمایی ۲۲ روزه بیش از ۱۸ میلیون زائر حسینی در یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده اصلی عراق بدون کوچکترین مشکل امنیتی به ایستگاه کربلا رسید تا ثابت شود نیروهای مسلح و امنیتی عراق توان و اقتدار لازم را برای تأمین امنیت کشورشان دارند.

ایرنا: بیشتر استان‌های عراق در مدت سه هفته اخیر صحنه پیاده روی، عزاداری و حضور میلیون ها زائر از کشور های مختلف دنیا بود؛ از روز ۲۸ محرم که پیاده روی اربعین با حرکت شیعیان بصره آغاز شد تا ۱۰ روز بعد که اهالی دیاله و صلاح الدین از شرق و شمال کشور عازم کربلا شدند، برخی تصور می کردند وقوع عملیات تروریستی علیه زائران دور از انتظار نیست.


نمره ۲۰ برای بسیج و ارتش عراق


بویژه اینکه اوایل مهر ماه بغداد و ۶ استان جنوبی تا چند روز درگیر اعتراض سپس درگیری داخلی بود؛ ناآرامی هایی که با انتشار نتایج پایش های اینترنتی پشت پرده آنها افشا و روشن شد که عربستان، اسرائیل و متحدان غربی آنان در صدد ایجاد ناامنی و آشوب در عراق هستند.


هرچند هدف نخست اعتراضات مقابله با مشکلات اقتصادی و وجود فساد در دستگاه های دولتی بود اما رسانه های غربی و سعودی تلاش زیادی برای انحراف مسیر معترضان به سمت تغییر حکومت و ناآرام سازی عراق در آستانه اربعین حسینی کردند.


چرا برقراری امنیت مسیر سخت بود؟

دولت و نیروهای مسلح عراق اما پس از یک هفته از شروع تظاهرات موفق به مهار و مدیریت آن شدند؛ هدف مهم و بعدی نیروهای نظامی و امنیتی عراق تامین امنیت زائران حسینی و مقابله با تهدیدات احتمالی بود.


گستردگی مسیرهای حرکت زائران در بیشتر استان های عراق، انبوه جمعیت و طولانی بودن زمان راهپیمایی، تامین امنیت زائران را با مشکلات متعددی مواجه کرد و این در حالی بود که نیروهای مسلح علاوه بر تامین امنیت می بایست در خدمت رسانی به زائران هم وارد میدان می شد.


در این مدت فرودگاه های عراق مملو از زائر بود، ۵ مرز زمینی شبانه روز شاهد ورود گسترده راهپیمایان اربعین بود و حدود ۱۳ میلیون عراقی هم از داخل کشور به مقصد کربلا به جاده ها زده بودند که مدیریت و کنترل این شرایط را حساس تر می کرد.


آن هم در حالی که گروه‌های تکفیری عملیات های مختلفی برای حمله به زائران شیعه تدارک دیده بودند؛ کما اینکه ده ها حمله تروریستی پیش از انجام کشف و خنثی شد. کشف گلوله های کاتیوشا و خمپاره ۶۰ میلیمتری در دیاله که برای هدف قرار دادن مسیر تردد زائران آماده شده بود و نیز کشف خنثی کردن یک فروند پهپاد داعشی از جمله عملیات هایی بود که پیش از انجام توسط الحشد الشعبی انجام شد.


ستاد فرماندهی عملیات عراق هم ۲۳ مهر اعلام کرد در دو عملیات جداگانه، دو طرح حمله انتحاری به زائران اربعین حسینی (ع) در بغداد و سامرا خنثی شد. در یکی از این طرح ها قرار بود دو تروریست انتحاری با کمربندی انفجاری به زائران اربعین حسینی (ع) حمله کنند.


در عملیات دیگر، چهار تروریست انتحاری توسط واحد استخبارات وزارت کشور عراق به هلاکت رسیدند. آخرین مورد آن هم سه روز پیش از اربعین حسینی کشف شد، جایی که نیروهای الحشد الشعبی یک سامانه پرتاب راکت های کاتیوشا را که برای شلیک به جاده محل عبور راهپیمایان اربعین حسینی(ع) هدف گیری شده بود، کشف و ضبط کردند.


سازمان الحشد الشعبی(بسیج مردمی) عراق بیش از ۵۰ هزار نیروی خود را برای تامین امنیت زائران و اماکن زیارتی در ایام اربعین حسینی(ع) پای کار آورده بود.


پشت پرده هجمه به دولت عراق

کاروان ۱۸ میلیون نفری زائران پیاده اربعین حسینی امروز به منزل پایانی رسید و مراسم روز اربعین هم با حضور جمعیت میلیونی زائران در کربلا برگزار شد؛ بی آنکه قطره ای خون از دماغ کسی بیاید. بی شک نیروهای امنیتی و نظامی عراق برای کشف توطئه ها و عملیات های تروریستی همکاری های اطلاعاتی ویژه‌ای هم با همسایگان خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران داشته اند و از ظرفیت اطلاعاتی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در عملیات های ضدتروریستی خود بهره گرفته اند.


دولت، نیروهای مسلح و امنیتی عراق نشان دادند که از توانمندی، کفایت، اقتدار و تدبیر کافی برای تامین امنیت کشورشان برخوردارند حتی در حالی که مخالفان زیادی در داخل و خارج عراق منتظر کمترین غفلت و اشتباه امنیتی آن هستند. واقعیت این است که عراق با تکیه به توانمندی خودش دیگر نیازی نمی بیند که امنیت مردمش را از کشورهای زورگو طلب کند و برای آن هزینه های هنگفت هم بپردازد.


شاید رسیدن به این خودباوری و ایستادن در مقابل طرح های تحمیلی خارجی است که سبب شده مخالفان اقتدار عراق، ساقط کردن دولت آن را در اولویت خود بگذارند.
کد N2267401

وبگردی