آفتاب

چرا جانشین فرمانده ناجا از آمار بالای معافیت‌های سربازی انتقاد کرد؟

چرا جانشین فرمانده ناجا از آمار بالای معافیت‌های سربازی انتقاد کرد؟

ایسنا نوشت:جانشین فرمانده ناجا از تعداد بالای آمار معافیت‌های پزشکی و کفالت سربازی انتقاد کرد.

سردار ایوب سلیمانی در مراسم معارفه جانشین جدید رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا که صبح امروز در مقر سازمان وظیفه عمومی ناجا برگزار شد، گفت: کاهش موالید در دهه هفتاد و افزایش حضور در دانشگاه‌ها از مواردی بود که سبب کاهش تعداد سربازان در سال‌های جاری شده است که البته با توجه به افزایش ۲۸ درصدی موالید ذکور دهه ۸۰ در مقایسه با دهه ۷۰ بخشی از این کمبود حل خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر نیز سبب موضوعی دیگر شده که برای برخی خانواده‌ها سخت است که فرزندشان به سربازی برود و دوسال هم خرج سربازی رفتن او را بدهند که این هم جزو مسائلی است که هرچند کم اما در تاخیر اعزام به سربازی تاثیر دارد.

سلیمانی به روند کاهش صدور معافیت‌های پزشکی از ۱۲ درصد به ۹.۴ درصد اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر معافیت پزشکی کاهش داشته است، اما ما نباید اجازه دهیم که به کسی ظلمی شود و باید افراد دارای شرایط نزدیک به هم مساوی باشند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه کار نیروهای مسلح تماما رزمی نیست، افزود: اگر فردی پزشک باشد و روی ولیچر بنشیند، آیا اجازه طبابت از او سلب می‌شود؟ خیر؛ بلکه شرایط مناسب سازی شده و این فرد می‌تواند در محلی مناسب به خدمتش ادامه دهد. تمام نیروهای مسلح که رزم و دفاع نیست. در مورد معافیت‌های پزشکی هم می‌توان همینطور عمل کرد.

وی ادامه داد: اینکه حدود ۱۰ درصد از موالید ذکور، مشمول معافیت پزشکی شوند، حداقل در نگاه اول، نگاه قابل قبولی نیست.

سلیمانی به صدور معافیت‌های کفالت نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما حتی با طلاق‌های صوری مواجه‌ایم. یا مثلا اگر فردی از پدرش مراقبت می‌کند و معافیت کفالت گرفته است، اگر شش ماه بعد به خواست خدا این پدر فوت شده، آیا نباید دیگر به سربازی برود؟.

سلیمانی با تاکید بر اینکه باید دامنه معافیت‌های کفالت محدود شود، اظهارکرد: هفت درصد از مشمولان ما نیز به دلیل معافیت کفالت معاف می‌شوند.
کد N2263636

وبگردی