آفتاب
ادامه سردرگمی؛ چرا انتخابات برگزار نمی‌شود؟

ماجرای فدراسیون تنیس، سرپرستی طولانی مدت و عزل و نصب‌های پر حرف و حدیث

ماجرای فدراسیون تنیس، سرپرستی طولانی مدت و عزل و نصب‌های پر حرف و حدیث

فدراسیون تنیس حدود یک سال است که با سرپرست اداره می‌شود عزل و نصب‌هایی صورت داده که از نظر قانونی شبهه دارند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فدراسیون تنیس این روزها درگیر مسائلی شده که با انتقاد اهالی ورزش روبرو شده است و انتصاب طولانی مدت سرپرست این فدراسیون که فراتر از حد قانونی آن است یکی از این موارد بوده که البته عزل‌ و نصب‌های مساله‌دار در این مدت هم حواشی زیادی به وجود آورده و واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

اداره طولانی مدت فدراسیون توسط سرپرست برخلاف قانون

با وجود اینکه بارها وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود برای فدراسیون‌های ورزشی سرپرست به مدت طولانی معرفی نمی‌شود اما این روند در والیبال و البته فدراسیون تنیس اجرایی نشد و البته هر بار از داورزنی در خصوص این موضوع سوال می‌شود از دادن پاسخ درست و شفاف نسبت به آن طفره می‌رود، وزیر ورزش هم درباره این اتفاقات هیچ واکنشی نشان نداده و مشخص نیست چرا مقابل اقدامات آقای معاون سکوت اختیار کرده و درباره این ماجراها هیچ توضیحی نمی‌دهد.

فدارسیون تنیس از آبان ماه سال 97 پس از 10 سال ریاست مجید شایسته با سرپرستی خود او اداره می‌شد و پس از مدتی حضور وی در این سمت به مدت 10 ماه طی مراسمی تودیع و احمد نامنی به عنوان سرپرست این فداریسون منصوب شده و تا کنون مشغول به کار است.

بر اساس تبصره 2 ماده 10 اساسنامه فدراسیون های ورزشی مصوب 81/4/5 وزیر ورزش و جوانان می‌تواند در صورت استعفاء و یا برکناری رئیس فدراسیون سرپرست فدراسیون‌های ورزشی را تعیین نماید تا با رعایت مقررات حداکثر ظرف مدت شش ماه نسبت به برگزاری انتخابات اقدام لازم را به عمل آورد که در حال حاضر با وجود گذشت حدود یک سال این اتفاق نیفتاده است.

عزل و نصب‌های مساله‌دار

نکته قابل تامل دیگر در خصوص حضور احمد نامنی به عنوان سرپرست فدراسیون تنیس، عزل و نصب‌های پر حرف و حدیث وی در این مدت بوده است، او پیش از این نیز وقتی سرپرست فدراسیون سه گانه بود، تمام ارکان فدراسیون را تغییر داد و اکنون در فدراسیون تنیس شروع به ایجاد تغییر و تحول کرده است.

نامنی از ابتدای کار خود شروع به تغییرات در فدراسیون تنیس کرده و یکی از این تغییرات در سمت نایب رییس فدراسیون بوده است.

وی در اقدامی عجیب سرپرست فدراسیون موسی لنکرانی نایب رییس پیشین فدراسیون را برکنار و کامبیز رنجبر را به عنوان نایب رییس جدید فدراسیون منصوب کرد.  رنجبر پیش از این کشتی گیر بوده و سابقه ای در تنیس ندارد.

این حکم در تاریخ 10 مهر به کامبیز رنجبر داده شده و گویا ایشان از همکاران سابق ایشان در تربیت بدنی جنوب شرق تهران و از ورزشکاران کشتی بوده اند را به عنوان سرپرست نایب رئیسی جایگزین آقای لنکرانی نایب رئیس منتخب مجمع کرده اند.

نامنی هم‌چنین تغییراتی را در کمیته های روابط عمومی، روابط بین الملل و امور مالی و اداری فدراسیون تنیس ایجاد کرده است.

رد پای وزارت ورزش در روابط عمومی فدراسیون‌ها

در حکمی دیگر، علیرضا صدرایی طی حکمی از سوی نامنی به عنوان سرپرست روابط عمومی فدراسیون تنیس منصوب شده است که از همکاران مازیار ناظمی در روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان است و رد پای ناظمی در انتصابات مدیران و سرپرستان روابط عمومی فدراسیون‌های مختلف دیده می‌شود.

اداره کل اطلاع رسانی وزارت ورزش با مدیریت مازیار ناظمی چند ماهی است فعال شده و‌نیروهای غیر متخصص خود را در فدراسیون‌های تخصصی بعنوان مدیر روابط عمومی منصوب می‌نماید.

این اتفاقات نیز در حال رخ می دهد که تمامی این فدراسیون‌ها در واحدهای مربوطه نیروهایی مجرب، متخصص و کاربلد را داشتند اما با اعمال فشار از سمت خود عزل شدند تا بدون حداقل‌های احترام به همکار و بدون برپایی مراسم تودیع و معارفه به حال خود رها شوند.

سابقه نامنی در عزل و نصب‌های این چنینی

بر اساس تبصره 3 ماده اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، قبول استعفاء یا برکناری اعضاء هیئت رئیسه فدراسیون‌ها به جزء موارد ذکر شده در بند 6 ماده 8 اساسنامه با پیشنهاد رئیس فدراسیون و تأیید رئیس مجمع انجام می‌شود.

اینجا این سؤال مطرح می‌شود آیا نامنی با اگاهی از مفاد اساسنامه اقدام به برکناری و تعیین سرپرست نایب رییسی کرده اند؟ که اگر چنین باشد به نظر می‌رسد تخلف ایشان از مفاد اساسنامه محرز است. اگر هم با عدم آگاهی از اساسنامه اقدام به عزل و افراد منتخب مجمع کرده است که بازهم این سؤال مطرح می‌شود ملاک انتخاب سرپرستان فدراسیون های ورزشی چیست؟ آیا شرح وظایف این سرپرستان از سوی وزارت ورزش به آنان اعلام می‌شود؟ یا سرپرستان ورزشی از نظر وزارت ورزش مختار و مجاز به هرگونه تغییر و عزل و نصب در فدراسیون‌ها هستند؟

با توجه به پیشینه آقای نامنی در فدراسیون سه گانه که اقدام به عزل و نصب 15 نفر از مسئولین فدراسیون سه‌گانه کرده و بعضاً برخی از خویشاوندان خود را جایگزین افراد اخراجی کرده‌اند آیا وزارت ورزش و جوانان نباید به عنوان متولی ورزش کشور و نهاد مسئول عملکرد سرپرستان تعیین شده را ارزیابی کند و در صورت تخطی از مفاد اساسنامه مانع از بروز هرگونه تخلف در فدراسیون‌ها شوند؟

رونوشت به داورزنی؟

نکته قابل توجه در عملکرد کوتاه مدت نامنی و انتصاب افراد مورد نظر، رونوشت کلیه تغییرات به معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش جوانان است. آیا این انتصابات با تأیید مستقیم و آگاهی معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای صورت می‌گیرد که در این صورت این موضوع می‌تواند به عنوان دخالت مستقیم دولت در امور داخلی فدراسیون‌ها تلقی شود.

در اینجا چند سوال مطرح می‌شود:

* اساساً رونوشت احکام داخلی فدراسیونها بر چه اساسی برای اقای داورزنی ارسال می شود؟

* آیا داورزنی حق دخالت در امور داخلی فدراسیون‌ها را تا این حد دارند؟

* آیا اساسا سرپرستان منصوب وزارت ورزش و جوانان مجاز به تغییر اعضا هیئت رییسه می باشند؟

* تکلیف پست ها و جایگاه های بین المللی که به واسطه عدم تسلط و آشنایی ایشان‌به فضای بین المللی و تصمیمات نادرست ایشان از دست می رود چه می شود؟

* اساساً احمد نامنی بر اساس چه پیشینه مدیریتی در دوره اقای داورزنی به سرپرستی دو فدراسیون منصوب شده اند؟ ایا وابستگی و خویشاوندی با اقای معاون برای سرپرست شدن کافی است؟

با توجه به اینکه اقدامات اینچنینی به مصلحت و منافع ورزش کشور نیست انتظار می‌رود وزارت ورزش و جوانان و به ویژه وزیر محترم ورزش و جوانان نظارت بیشتری بر عملکرد سرپرستان فدراسیون‌های ورزشی داشته باشد و چهارچوب وظایف و مسئولیت سرپرستان را در دوره سرپرستی رسماً به آنان ابلاغ نماید.
کد N2260903

وبگردی