آفتاب

نقش مکانیسم های پرنتال کنترل (کنترل والدین) در توسعه و سلامت سازی اجتماعی

نقش مکانیسم های پرنتال کنترل (کنترل والدین) در توسعه و سلامت سازی اجتماعی

همه ی ما مجبوریم شهروندانی دیجیتالی باشیم و شهروندانی دیجیتالی را برای آینده، تربیت کنیم.

حتما شما هم به دفعات با افرادی مواجه شده اید که مثلا برای پرداخت قبض تلفن، کرایه ی تاکسی، ایجاد ایمیل، دریافت کارت سوخت و یا بسیاری از کارهای دیگر، دانش لازم را نداشته اند و متوسل به افراد دیگری نظیر رهگذران خیابان شده اند. در مقابل، حتما برایتان پیش آمده است که جلوی دوربین آی پد کودکی دو ساله قرار گرفته و غافلگیر و هیجان زده شده باشید؛ کودکی که می تواند عکس بگیرد، گلی روی پیشانی شما بکارد، عکس را ذخیره کند و بعد آن را به اشتراک بگذارد. این موارد و مواردی شبیه به این ها، فقط یک چیز را ثابت می کنند؛ فناوری، علاوه بر دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، ارگان ها، پژوهشکده ها و برج های مخابراتی، به زمین های کشاورزی، روستاهای دورافتاده و حتی اتاق خواب نوزادان نیز راه یافته است. بر همین اساس است که همه ی ما مجبوریم شهروندانی دیجیتالی باشیم و شهروندانی دیجیتالی را برای آینده، تربیت کنیم.

سلامت اجتماعی چیست؟
در بسیاری از منابع رسمی که سازمان بهداشت جهانی هم بر آنها استناد می کند، هفت مولفه برای سلامت هر فرد وجود دارد: سلامت اجتماعی، سلامت فیزیکی، سلامت شغلی، سلامت معنوی، سلامت محیط زندگی، سلامت عاطفی و سلامت ذهنی. سلامت اجتماعی، به رفتار و روابط بین فردی هر شخص در تعاملات با دیگران و محیط اطرافش، اشاره دارد؛ مساله ای که در دنیای امروز، به شدت، تحت تاثیر رشد فناوری و دنیای دیجیتال قرار گرفته است و هر لحظه بیشتر از لحظه ی قبل، افراد را به سمت تنهایی و عدم برقراری ارتباط با دیگران، سوق می دهد.

اما اگر از تعریف سلامت اجتماعی بگذریم، می بینیم که چند مورد از مولفه های فوق، به نوعی جزو زیر مجموعه ی سلامت اجتماعی به شمار می روند. برای مثال، اگر سلامت شغلی، فیزیکی، عاطفی و ذهنی هر فرد، تضمین شده باشد، می توان گفت که این فرد از سلامت اجتماعی بالاتری برخوردار است. بحث سالم سازی اجتماع، از سلامت شخصی هر فرد، و مسئله ی سلامت هر فرد، از دوران کودکی او، آغاز می شود. بر این اساس و با توجه به دیجیتالی شدن دنیاست که صحبت از سیستم های پرنتال کنترل (کنترل والدین) به میان کشیده می شود.
نقش سیستم های پرنتال کنترل چیست؟

در مقاله های قبل درباره ی سیستم های پرنتال کنترل، توضیحات مبسوطی داده ایم. سیستم کنترل والدین، به مجموعه ای از ابزارها اطلاق می شود که در تلویزیون، رایانه، بازی ویدیویی و تلفن همراه، تعبیه شده و به والدین کمک می کند تا دسترسی فرزندانشان به محتوا را محدود کنند.
سیستم کنترل والدین، با برجسته سازی اطلاعات مفید مناسب سن کودک و نوجوان و به حاشیه راندن اطلاعات منفی ناکارآمد، کمک می کند که در فضای مجازی نیز محیطی امن برای بازی، سرگرمی و آموزش آنها فراهم باشد. با توجه به حجم و گوناگونی اطلاعاتی که در هر ثانیه از شبانه روز، به سمت هر فردی در هر رده ی سنی ای، سرازیر می شود، بایستی تا به حال، اهمیت استفاده از سیستم های پرنتال کنترل، مشخص و روشن شده باشد.

آیا تا کنون نام شهروند دیجیتالی به گوشتان خورده است؟
شاید تا پیش از خواندن این مقاله، شهروند دیجیتالی، واژه ی چندان آشنایی برای شما نبوده است، اما اگر کمی به نوع تعاملات، کسب و کارها، آموزش ها، ترددها و به طور کلی، همه ی اتفاقاتی که در اطرافمان در جریان است، بیاندیشیم، به خالق کلمه ی صحیح شهروند دیجیتالی، آفرین می گوییم.

ملانیا پینولا (Melanie Pinola) کارشناس فناوری و نویسنده است. او بر حسب حوزه ی فعالیت خود و تحقیقاتی که انجام می دهد، مقالات متعددی را در حوزه ی فناوری و چگونگی بهره وری از آن در دنیای امروز منتشر کرده است. این نویسنده ی ساکن نیویورک، در یکی از مقالات خود، بیان می کند که در دنیای امروز، والدین، علاوه بر تربیت کودکانشان در دنیای واقعی، باید به آموزش و هدایت آنها در دنیای مجازی همیشه فعال نیز بیاندیشند. او معتقد است اگر به فرزندان خود بیاموزید که از فناوری، به روشی سالم استفاده کرده و مهارت هایی کارآمد را برای آموختن و عادت هایی صحیح را برای زندگی کردن انتخاب کنند، به شهروندان دیجیتالی موفق، تبدیل خواهند شد.
در این مقطع، اهمیت و نقش سیستم های کنترل کودک توسط والدین، کاملا مشخص می شود. سیستم های پرنتال کنترل با امکاناتی که در اختیار والدین می گذارند، اجازه ی هرز رفتن انرژی و وقت کودکان را نمی دهند. با کمک این فناوری نوظهور و کارآمد، می توان کودکان را با شیوه های صحیح، به سمت انتخاب راه درست، سوق داد. در این راستا، نکاتی وجود دارد که به کارگیری آنها کمک شایانی به تاثیر هر چه بیشتر و بهتر سیستم های پرنتال کنترل در توسعه ی جامعه و سلامت اجتماعی می کند. لطفا به این نکات، توجه کنید:

تفاوت شرایط فرزندان خود با فرزندان همسایه را در نظر بگیرید
قرار نیست هر محتوایی که مناسب کودک همسایه نیست، برای کودک شما هم مناسب نباشد و بالعکس. ناگزیر، همراهی و هدایت فرزندتان، به آسانی و جذاب بودن پوشیدن لباس هماهنگ با او برای رفتن به جشن تولد همکلاسی اش نخواهد بود. سعی کنید از کوره در نروید و با تفکر و مشورت، تفاوت های او با هم سن و سالانش را دریابید. برای این که به جای فیلترشکن ها، به شما اعتماد داشته باشند، باید صبور و منطقی باشید.

وسواس به خرج ندهید
یکی از مزایای سیستم های پرنتال کنترل، این است که نیازی نیست، وقت و بی وقت، از خواب بپرید و از لای درب اتاق خواب، به آنها نگاه کنید. بعد از تعیین چارچوبی که می توانند در آن مانور دهند، رهایشان کنید. در این زمانه، کافی است فرزند یا کودک شما احساس کند که با او وارد بازی تعقیب و گریز شده اید؛ آن وقت است که باید خودتان را بازنده فرض کنید. به خاطر داشته باشیم که کودکان و نوجوانان امروزی، هوشیار و در عین حال، اهل گفتگو هستند.

به روز باشید
هر از گاهی، خودتان را جای فرزندتان بگذارید. آیا از دیدن برنامه هایی که برای او مشخص کرده اید، لذت می برید؟ اگر فکر می کنید که محتواهای بهتری هم برای سرگرمی کودک شما وجود دارد، نباید بر دیدن برنامه ای بی کیفیت یا بازی منسوخ شده ای اصرار بورزید. جدیدترین برنامه ها و سرگرمی های مجازی را که مناسب سنشان است، خودتان به آنها پیشنهاد کنید تا خیالشان راحت شود که به فکرشان هستید. کیفیت را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

به توانایی های فرزندتان شک نکنید
بسیاری از کودکان هستند که اهل معاشرت، تعامل، بحث و ارائه ی پیشنهاد هستند. با فرزندانتان وارد مذاکره شوید و به صورت پیش فرض، آنها را کم تجربه و زیاده خواه نخوانید. درست است که حدودا بیست سال، سی سال و یا حتی بیشتر از این، با شما فاصله ی سنی دارند؛ اما قرار نیست که در همه ی موارد، از شما کمتر بدانند. توجه کنید که اگر به دنبال محتوای خاصی برای به روزآوری خودش و ارتقای سطح مهارتش است، خواسته اش را فراهم کنید. کودک شما شایسته ی این است که در آینده، یک شهروند دیجیتالی موفق باشد.

دکتر شهناز نوحی - روانشناس و استاد دانشگاه
کد N2260360

وبگردی