آفتاب

تلاش اصولگرایان برای احیای شیخوخیت

تلاش اصولگرایان برای احیای شیخوخیت

«جامعه روحانیت مبارز» که سال‌ها محوریت اصولگرایی را برعهده داشت، این روزها برای احیای جایگاه مرکزی خود در جریان راست سیاسی، دست به دامن بنیانگذارانش شده است. حضور اخیر حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» در نشست این تشکل، از این منظر تحلیل می شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حضور حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست  «جامعه روحانیت مبارز» پس از ۱۰ سال، بحث و نظرهای متفاوت در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان، گفت و گوی رییس جمهوری سابق با روزنامه اینترنتی «ایندیپندنت فارسی» و .... از تازه ترین تحولات سیاسی است که بحث و نظرهای انتخاباتی را به دنبال دارد.


حضور ناطق در جلسه جامعه روحانیت مبارز


بالاخره پس از سال ها تلاش و دعوت های پیاپی از حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری»، دیروز این چهره شاخص سیاسی پس از ۱۰ سال غیبت، در جلسه جامعه روحانیت مبارز شرکت کرد. دعوت کتبی آیت الله «محمدعلی موحدی کرمانی» دبیر کل این تشکل از ناطق، زمینه این حضور را فراهم کرد. جریان های سیاسی این همراهی را در چارچوب انتخاباتی تحلیل می کنند.


حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این ارتباط به رسانه ها گفت:  آقای ناطق‌نوری گفته بودند از من دعوت کنید تا در جلسه حاضر شوم و در همان جلسه، آیت‌الله موحدی کرمانی به صورت مکتوب ایشان دعوت کرده بودند که در جلسه جامعه روحانیت مبارز شرکت کنند.


مصباحی مقدم درباره جزئیات جلسه جامعه روحانیت، بیان داشت: در این جلسه، آقای ناطق نوری به عنوان مهمان حاضر شده بودند و هیچ اظهارنظری نکردند و نکته‌ای هم درباره حضور ایشان در جلسات آینده بیان نشد. اعضای جلسه از حضور ناطق خوشحال بودند و می گفتند«یار امام خوش آمد».


سخنگوی جامعه روحانیت با بیان اینکه احتمالا حضور آقای ناطق نوری به همین جلسه ختم خواهد شد و گویا این حضور ادامه پیدا نخواهد کرد گفت: اعضای جامعه روحانیت در این جلسه با حضور ایشان خوشحال شدند و با خنده می‌گفتند که «یار امام خوش آمد».


حجت الاسلام «حسین ابراهیمی» عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به خبرگزاری «فارس» گفت: ایشان امروز به دعوت آیت‌الله موحدی‌کرمانی در جلسه جامعه حضور پیدا کردند ولی در مورد این که در جلسات آینده نیز حضور پیدا بکنند چیزی نگفتند.


وی افزود: آقای ناطق نوری فرد اصولگرایی است که کسی نمی‌تواند او را از اصولگرایی باز دارد و از خانواده شهدا است و اگر به برخی جریان‌ها نزدیک می شود به قصد هدایت آن‌ها است.


«سیدرضا اکرمی» عضو جامعه روحانیت هم در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که آیا حضور ناطق نوری به عنوان میهمان بود یا بازگشت به عنوان یکی از اعضای رسمی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرد: به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.


بسیاری حضور دیروز ناطق در جلسه جامعه روحانیت را به «آشتی» با اصولگرایان سنتی می دانند.


روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی در این ارتباط نوشت: ناطق نوری معروف به شیخ نور، که چند صباحی عزلت سیاسی گزیده بود و در اظهارنظرها و مصاحبه‌ها چیزی از او یافت نمی‌شد و خودش ازاین می‌گفت که وقت بازنشستگی‌اش مدت‌هاست که رسیده حالا از آشتی‌اش نه فقط با سیاست بلکه با اصولگرایان خبرهایی مخابره می‌شود. ناطق نوری که حتی قبل از قهر با سیاست با جامعه روحانیت مبارز و جلساتش قهر کرده بود حالا بعد از مدت‌ها در جلسه آنان حضور یافته است.


روزنامه «آرمان ملی» هم نوشت: طی سال‌های گذشته بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی بارها حجت‌الاسلام ناطق نوری را به کنشگری و بازگشت به صحنه سیاست فراخواندند، اما وی حاشیه سیاست را برگزید و از کنشگری فاصله گرفت، اما هرچه ناطق از سیاست فاصله گرفت؛ سیاست از او فاصله نگرفت. به همین جهت است که هر زمان صحبت از انتخابات یا انتصابی می‌شود نگاه‌ها به سمت وی می‌چرخد. با این حال گویا می‌توان امیدوار بود که بازهم شیخ نور را در صحنه سیاست ببینیم؛ چراکه او پس از قریب به ۱۰ سال دوری از جامعه روحانیت دیروز به جلسه جامعه روحانیت رفت تا با استقبال همه اعضا مواجه شود و صدای «یار امام خوش‌آمد» فضا را پر کند.


برخی اما با استناد به اظهارات اعضای جامعه روحانیت، حضور ناطق در این جلسه را به معنای بازگشت او به عرصه سیاست تعبیر نمی کنند. به نوشته روزنامه «شرق»، از نوع خبر برمی‌آید که او صرفا به میهمانی این تشکل رفته و این به معنی بازگشت دوباره او به جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان یک عضو نیست.


این روزنامه با اشاره به این باور عمومی که «علت جدایی ناطق از جامعه روحانیت، عدم حمایت این تشکل از او در برابر اتهاماتی بود که احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی ۸۸ علیه او مطرح کرد» نوشت: در فضای رسمی و سیاسی هم پذیرفته شده که علت دلخوری ناطق همین است، اما همه واقعیت این نیست. ریشه اختلاف ناطق و جامعه روحانیت قدیمی‌تر و جدی‌تر بود. ماجرای مناظره‌ها فقط تیر آخر ترکش این جدایی بود. اختلاف اصلی به انتخابات سال ٨٤  بازمی‌گشت؛ زمانی که عاملیت در انتخابات از جامعه روحانیت گرفته و به یک عضو آن داده شد.


در عین حال برخی رسانه ها از مخالفت عده ای از اعضای جامعه روحانیت با حضورر ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت خبر دادند. به نوشته «خبرآنلاین»، شنیده ها حکایت از آن دارد وقتی زمزمه دعوت از ناطق نوری مطرح بوده است برخی اعضای این تشکل روحانی، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا موحدی کرمانی را از این اقدام منصرف کنند که البته او در برابر این عده مقاومت می‌کند و با تلاش اکثریت اعضای جامعه روحانیت مبارز، نهایتا جلسه دیروز تشکیل ‌می‌شود.


این در حالی است که اصلاح طلبان احیای شیخوخیت در اردوگاه اصولگرایی را هدفی دور از دسترس می دانند.


«یدالله طاهرنژاد» دیروز در گفت و گو با خبرگزای «ایلنا» گفته بود: یکی از محوری‌ترین عناصر موثر در ایجاد انسجام حداکثری، شیخوخیت و شخصیت محوری است که متاسفانه اصولگرایان از چنین موقعیتی برخوردار نیستند و این مساله انسجام و وحدت را در جبهه اصولگرایان سخت می‌کند. البته دوستانی هستند و دارند تلاش می‌کنند که این اتفاق بیفتد اما من به شخصه خوشبین نیستم که وحدت کامل بین اصولگرایان ایجاد شود؛ اما چون اصولگراها نسبت به انتخابات پیش‌رو و موفقیت‌شان در این انتخابات خوش‌بین هستند این خوش‌بینی ممکن است فضای وحدت حداکثری را برای آنها فراهم کند.


بررسی صلاحیت ها؛ متغیری تعیین کننده در انتخابات


بررسی صلاحیت های نامزدها از سوی شورای نگهبان یکی از متغیرهای تعیین کننده در مورد کیفیت برگزاری انتخابات پیش رو است. از این رو این مساله در کانون بحث و نظر چهره ها و ججریان های سیاسی است.


«احمد توکلی» فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «ایلنا» با آسیب شناسی عملکرد شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان را دچار یک مشکل واقعی می‌بینم و آن این است که در یک مدت کوتاه نمی‌شود یک ارزیابی درست انجام داد. این حتی به ساختار انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برمی‌گردد. شورای نگهبان در عرض پانزده روز باید حداقل پنج هزار  پرونده را رسیدگی کند معلوم است که خیلی حرف‌ها پیش می‌آید.


این فعال سیاسی با بیان اینکه ما یک اشکال ساختاری در انتخابات داریم در تشریح این اشکال بیان داشت: ما پروسه‌های مربوط به انتخابات را در کشور دیر شروع می‌کنیم. کارهای مربوط به انتخابات باید حداقل شش‌ماه قبل از زمان برگزاری انتخابات آغاز شود و همه کارها باید با دقت و انصاف صورت گیرد. اما وقتی که کار عجله‌ای انجام شود از کارگروه‌ها و مراجع زیرمجموعه خود استعلام می‌گیرند که این روش، کار را با مشکل روبرو می‌کند و باتوجه به آن استعلام یک فرد را رد یا فرد دیگری را تایید می‌کنند. این امر باعث می‌شود ارزیابی با همه‌جانبه‌گرایی صورت نگیرد.


توکلی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای شورای نگهبان چیست که بتواند بهترین عملکرد را به دور از غرض‌ورزی در انتخابات پیش رو داشته باشد؟، گفت: باید استراتژی داشته باشند، باید بگویند مقصود از شرکت در فتنه چیست؟ که این باید به طور واضح تعریف شود.  سپس باید بگویند این موضوع را تا کجا تحمل می‌کنیم. اگر این تعاریف روشن باشد خطا پایین می‌آید. به نظر من الان روشن نیست. علاوه بر این نسبت به پاکدستی و پاکدامنی داوطلبان باید بسیار حساس‌تر باشد تا مسائل سیاسی.


«یدالله طاهرنژاد» فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت و گو با «ایلنا» در مورد برخی نگرانی‌ها از احتمال رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان، اظهار داشت: دوستان ما به صورت فردی و حضوری با طرف مقابل لابی می‌کنند تا یک مقداری امر بررسی صلاحیت‌ ها را تسهیل کنند که امیدواریم در این دوره مقداری کار روان‌تر پیش برود تا همه سلایق بتوانند در انتخابات شرکت کنند و هر کس به پای صندوق رای می‌رود بتواند در میان کاندیداها شخص مورد علاقه خودش را بیابد.


طاهرنژاد گفت: در مجلس دهم اتفاقی که افتاد این بود که شورای نگهبان، لیدرهای جریان اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد و مردم هم در پای صندوق رای، لیدرهای جناح اصول‌گرا را رد صلاحیت کردند و در نتیجه این موضوع روی شکل‌گیری مجلس تاثیر گذاشت اما عملکرد دوستان باید با توجه به توان و مجموعه محدودیت‌هایی که بوده ارزیابی شود و نمی‌توانیم عملکرد آنها را خیلی نقد کنیم. اگر صلاحیت‌ها با وسعت نظر بیشتری بررسی بشود و افراد بیشتری بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و به افکار عمومی عرضه شوند حتماً مجلس قدرتمندتری خواهیم داشت.


لاریجانی مورد اقبال اصلاح طلبان قرار می گیرد؟


به نوشته «راهبرد معاصر»، در روزهای گذشته درگیری برخی نمایندگان عموماً اصولگرای مجلس با نحوه مدیریت لاریجانی در جلسات این نهاد باعث افتادن بسیاری از پرده های ممکن شده است. اصلاح طلبان این بار به صورت جانانه پشت سر لاریجانی ایستاده و به نام عقلانیت به منتقدان لاریجانی حمله می کنند. مشخص نیست که به راستی این عناد و یارکشی از چه روی است؟! بغض از نمایندگان اصولگرا در مجلس یا حب لاریجانی؟! می توان گفت اصلاح طلبان اگر چه نمی نگاهی به جذب حداکثری از مثلث صاحب نفود لاریجانی – باهنر – ناطق را داشته اما عناد قدیمی این جریان با برخی فعالان و سیاسیون جبهه انقلاب نیز بر کسی پوشیده نیست.


در پایان می خوانیم: اگر کارگزاران سازندگی بتوانند از وسوسه حضور کسانی چون «مهدی هاشمی» به عنوان بازیگر مورد نظر خود در ۱۴۰۰ چشم پوشی کنند، محتمل ترین گزینه نزدیک به طیف هاشمی رفسنجانی، مرد همیشه پارلمانی چون «لاریجانی» است. مسدله ای که خواست قلبی افرادی چون باهنر و ناطق بوده و می توان در نظر گرفت در صورت حضور لاریجانی در رأس جریان راست ِ اصلاح طلب به طور کامل از وی حمایت خواهند کرد. از این منظر بعید است جناح رادیکال اصلاح طلبان قادر به تحمل فردی چون لاریجانی ذاتاً اصولگرا باشند. این در صورتی است که صدمات حمایت از اعتدالیون و در رأس آن شخص رئیس جمهور هنوز که هنوز است با اصلاح طلبان باقی مانده و تنها باید به تصمیم نهایی کارگزاران به جهت همراستا شدن به اصولگرایان سنتی چشم داشت.


«ایرنا» هم در این ارتباط نوشت: نزدیک شدن بیشتر لاریجانی به اصلاح طلبان، با چالش هایی مواجه است و این روند الزاما به حمایت تمام قد اصلاح طلبان از او (احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰) نخواهد انجامید. به هر حال لاریجانی به واسطه مواضع و عملکردش طی سال های گذشته در طیف اصولگرایی طبقه بندی می شود. از نگاه برخی، سایه کدورت های اصلاح طلبانه از لاریجانی در دوره ریاست او  بر سازمان صدا و سیما، بر آینده ائتلاف احتمالی میان اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان سنگینی می کند. گذشته از این مساله، اصلاح طلبان این روزها چندان به کارآمدی ائتلاف سازی انتخاباتی با اصولگرایان میانه رو برای پیاده سازی ایده های حکمرانی خود باور ندارند.  


 احمدی نژاد به دنبال چیست؟


مصاحبه اخیر «محمود احمدی نژاد» رییس جمهور پیشین با «ایندیپندنت» فارسی مورد توجه و تحلیل جریان های سیاسی قرار گرفت.


به نوشته روزنامه «شرق»، جدای از تمام سخنان شعارزده و بی‌اساس محمود احمدی‌نژاد، صرف تکرار چنین گفت‌وگوهایی نکته مهمی را تداعی می‌کند. احمدی‌نژاد می‌داند که دیگر نه در میان سیاسیون و نه در میان مردم جایگاه و پایگاهی ندارد؛ ازاین‌رو تقلا می‌کند که همچنان دیده شود. به معنای دیگر بخش اعظم عدالت‌خواهی احمدی‌نژاد محصول میل به دیده‌شدن است. او به خوبی می‌داند که اگر مانند سابق کنش‌های پوپولیستی خود را ادامه ندهد، به دلیل فقدان سابقه روشن و قضاوت تاریخی مردم یا مطلقا به چهره‌ای تاریک در ذهن جامعه تبدیل می‌شود یا آنکه در بهترین حالت در موج فراموشی مردم بلعیده می‌شود.


تارنمای «فرارو» در گزارشی از عصبانیت اصولگرایان از احمدی نژاد بخاطر این گفت و گو خبر داد.


به گزارش فرارو، هر چند احمدی نژاد به ایندیپندنت فارسی حرف مهمی نزده است، اما اصل گفتگو با این رسانه انتقاد عده‌ای را برانگیخته است. این انتقادات بیشتر به ماهیت «ایندیپندنت فارسی» باز می‌گردد. نکته مهم این است که این رسانه وابسته به عربستان سعودی است و در گزارش‌های خود به طور آشکار از این کشور حمایت می‌کند. با توجه به روابط پر تنش ایران و عربستان منتقدان محمود احمدی نژاد می‌گویند او نباید با این رسانه گفتگو می‌کرد.


در حالیکه برخی رفتارهای احمدی نژاد از جمله مصاحبه با رسانه های خارجی را تلاشی برای ادامه بقا و حیات سیاسی خود و احتمالا بازارگرمی انتخاباتی می دانند، جریان های سیاسی، حیات سیاسی احمدی نژاد را تمام شده می دانند.


«غلامرضا انصاری» فعال سیاسی اصلاح طلب دیروز در یادداشتی نوشت: این مساله را نباید فراموش کنیم که جریان احمدی‌نژاد یک جریان تمام شده است. در هر حال فراموش نشده است که وی با یک نگاه پوپولیستی بدون توجه به برنامه، آرمان‌ها و اهدافی که نظام، کشور و کلیت چرخ اجرایی در طول سال‌های پیش از ایشان سامان داده بود بهم ریخت. لذا بخش قابل توجهی که امروز گریبانگیر کشور از جمله اختلاس، ارتشاء و ناسامانی‌هایی که در عرصه اجرایی بروز و ظهور پیدا می‌کند، همان یکدستی سیاسی است که در دوره ایشان به‌وجود آمد و مجلس و قوه قضائیه با ایشان یکدست شده بود. لذا بی‌محابا هر کاری خواست کرد. این مسائل در مجموع متاسفانه منجر به آن شد که بنیان‌های اخلاقی در عرصه اجرایی بهم بریزد. مساله ایشان را باید تمام شده قلمداد کرد چون نه نظام ظرفیت پذیرش چنین تفکراتی را دارد که مانند زلزله بالای ۷ ریشتر است و نه آنکه مردم با توجه به تجربه‌ای که در گذشته و سابقه ۸ ساله دو دولت ایشان شاهد و ناظر بودند، توجهی به این مساله دارند.
کد N2257398

وبگردی