آفتاب

بحث و جدل روحانی و ترامپ ادامه دارد

بحث و جدل روحانی و ترامپ ادامه دارد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، می‌گوید دولت آمریکا برای مذاکره دوجانبه بین او و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش پیغام داده و وعده برداشتن تحریم‌ها را هم داده بود.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، می‌گوید دولت آمریکا برای مذاکره دوجانبه بین او و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش پیغام داده و وعده برداشتن تحریم‌ها را هم داده بود.

حسن روحانی، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت، در بازگشت به تهران گفت: "آمریکایی ها تقریبا به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم. درخواست آمریکا ‌قبلا این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم."

او گفت موضع ایران این بوده که ایران در قالب گروه ۱+۵، یعنی اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان، که طرف‌های مذاکره در برجام بودند، با آمریکا مذاکره خواهد کرد.

رئیس جمهور ایران از قول رهبران اروپایی گفته پس از آن که آمریکا خواهان مذاکره در قالب ۱+۵ شده، وعده برداشتن "کل تحریم‌ها" را هم داده است.

کمی پس از انتشار صحبت‌های آقای روحانی، آقای ترامپ وعده رفع تحریم‌ها را تکذیب کرد.

دونالد ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: "ایران از من خواست که تحریم‌ها علیهشان را بردارم تا ملاقات کنند. من هم البته که گفتم نه!"

ترامپ کلمه "نه" را درشت نوشته است.

حسن روحانی روز دوشنبه به نیویورک رفت و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مقام‌های عالی کشورهای مختلف، از جمله آنگلا مرکل، امانوئل مکرون و بوریس جانسون دیدار کرد.

تلاش کشورهای مختلف برای میانجیگری و انجام مذاکره مستقیم و دیدار یا تماس میان آقایان ترامپ و روحانی، طی اقامت او در نیویورک نتیجه‌ای نداشت.

حسن روحانی درباره مذاکره با رهبران غربی گفت: "صدراعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم."

او گفت یکی از مسائل مطرح این بوده که کدام تحریم‌ها و به چه ترتیبی برداشته شود، که آقای روحانی از قول رهبران آمریکایی نقل کرده که مقام‌های دولت آمریکا "به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم.

با این وجود آقای روحانی گفته "منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد".

او بدون ارائه جزئیات از شرایط رفع تحریم از طرف آمریکا، مذاکره در "فضای تحریم و در بقای تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری" را رد کرده، اما دوباره موضع ایران درباره آمادگی برای مذاکره در صورت رفع تحریم را تکرار کرده است.

دولت آمریکا در مقاطعی از قصدش برای مذاکره بدون پیش‌شرط با دولت ایران گفته، اما در عین حال اقدامات بیشتری را در چهارچوب سیاست "فشار حداکثری" علیه آن انجام داده است.

چندی پیش با ابتکار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، طرحی برای گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران ارائه شد که گزارش‌هایی حاکی از نظر مثبت دونالد ترامپ به آن بود.
کد N2253663

وبگردی