آفتاب

چگونه حوثی ها موفق شدند، پدافند ضد هوایی عربستان سعودی را دور بزنند؟

 چگونه حوثی ها موفق شدند، پدافند ضد هوایی عربستان سعودی را دور بزنند؟

در روز 14 ماه سپتامبر، رویداد بی سابقه ای رخ داد. پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی مورد هدف پهپادها قرار گرفتند.

1- در روز 14 ماه سپتامبر، رویداد بی سابقه ای رخ داد. پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی مورد هدف پهپادها قرار گرفتند. حوثی های یمنی مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. نتیجه اصلی این حمله، کاهش موقتی استخراج نفت در عربستان سعودی بود. به رغم آن که سطح استخراج در این کشور به حالت عادی بازگشته، اما باید گفت ضربات جدی به اقتصادی آن وارد شده است.



2- براساس گزارشات منتشر شده، در این حملات از موشک های کروز «قدس» استفاده شده است. این موشک ها ساخت ایران هستند. موشک «قدس» مدل کپی برداری شده از موشک کروز «ایکس 55» است که در گذشته، ایران آن را از اوکراین خریداری کرده بود. در چنین شرایطی، امریکا سریعا، ایران را در این حملات مقصر اعلام کرد. اما، ایران این موضوع را تکذیب کرد. اما، از قرائن چنین به نظر می رسد که این حمله، با حمایت ایران انجام شده است.



3- در حال حاضر، پرسش اصلی این است که چرا پدافند ضد هوایی پاتریوت نتوانست این حملات را دفع کند؟ در روزهای اخیر، در رسانه های گروهی روسیه و کشورهای غربی، این پرسش پیوسته، مطرح می شود. روایت های گوناگونی مطرح است، از ناتوانی سیستم های دفاع ضد هوایی امریکا گرفته تا نظریه های پیرامون وقوع توطئه و این که این حمله با مفسده جویی های امریکا به وقوع پیوسته تا بتواند جنگ علیه ایران را آغاز کند.



4- ساختار سیستم تدافعی عربستان سعودی با کمک امریکا تشکیل یافته و بخش اعظم تجهیزات آن امریکایی می باشند. به گفته بسیاری از رسانه های گروهی، این تراکم و موقعیت سیستم های پدافند ضد هوایی شعاع گسترده ای از حملات هوایی را پوشش می دهد و در چنین شرایطی، می توان گفت که سیستم های پدافند ضد هوایی امریکایی کارساز نیستند. کشور عربستان سعودی وسعت زیادی دارد و این سیستم پدافند ضد هوایی از ویژگی کانون محور برخوردار است و از این رو، از امکان پیشگیری و ممانعت از پرواز پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند را ندارد. البته، باید گفت هنوز نقاط استارت این حملات و مسیرهای پروازی آنها مشخص نشده است. می بایست خاطر نشان کرد که استقرار تعداد کثیری از سیستم های پدافند ضد هوایی به معنای آماده باش تمامی آنها نیست. پدافند ضد هوایی عربستان سعودی در درجه اول، برای دفع حملات موشکی های بالستیک تاکتیکی و عملیاتی – تاکتیکی در نظر گرفته است که به موقع، شناسایی می شوند. در حقیقت، سیستم های پاتریوت امریکایی برای رهگیری موشکی های بالستیک طراحی شده اند.



5- بدین ترتیب، جای تعجب نیست که پاتریوت های عربستان سعودی کارساز واقع نشوند. حملات این پهپادها و موشک های کروز بسیار با برنامه ریزی و سازمان دهی خوبی انجام شده است. قطعا، سازمان دهندگان این حمله از اطلاعات تجسسی پیرامون مواضع پدافندهای ضد هوایی عربستان استفاده کرده اند.



6- از نقطه نظر نظامی، این حمله نشاگر وجود خطرات جدید برای امنیت است. جنگ یمن نشان می دهد که پهپادها و حتی، موشک های کروز می توانند نه فقط از سوی کشورها، بلکه توسط سازمان های نظامی مورد استفاده قرار گیرند. وقوع چنین حملاتی، باعث می شود تا مساله سازمان دهی سیستم پدافند ضد هوایی و طراحی سیستم های تدافعی جدید مورد بازبینی قرار گیرند.



نویسنده: لئونید نرسیسیان


تاریخ: 5 سپتامبر 2019
کد N2252634

وبگردی