آفتاب
یک مقام مسئول اعلام کرد:

رشد ۲۵ درصدی حجم تجاری ایران و سوریه در ۵ ماه اول سال

رشد ۲۵ درصدی حجم تجاری ایران و سوریه در ۵ ماه اول سال

دبیر ستاد توسعه روابط ایران با عراق و سوریه، از رشد ۲۵درصدی حجم تجارت ایران و سوریه در ۵ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت:همکاری دو کشور برای مقابله با فشارهای ناشی از تحریم حائز اهمیت است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط ایران با عراق و سوریه، در جمع فعالان اقتصادی ایرانی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در اتاق ایران، از اهمیت تنوع‌بخشی به روابط تجاری ایران و سوریه سخن گفت و پرداختن به حوزه نفت و معادن در مناسبات بین دو کشور را قدمی مؤثر در افزایش حجم مبادلات عنوان کرد.

وی افزود: آنچه در اقتصاد اهمیت دارد عدد و رقم است؛ اینکه روابط تجاری ایران و سوریه در ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته، نشانه خوبی است.

همکاری ایران و سوریه برای مقابله با فشارهای ناشی از تحریم

در ادامه عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران، این نشست را اقدامی منحصربه‌فرد دانست و بر لزوم اراده دو کشور برای مشارکت بیشتر در حوزه اقتصاد و مواجه با جنگ اقتصادی و تحریم‌ها تأکید کرد.

وی ادامه داد: بر اساس توافقات صورت گرفته بین مقامات، بخش خصوصی شریک اصلی در تمام پروژه‌های مربوط به بازسازی در بخش‌های صنعتی و تولیدی شناخته شده است. بنابراین باید حمایت‌های لازم برای تقویت این بخش صورت گیرد تا آنها بتوانند به مشارکت یکدیگر نسبت به سرمایه‌گذاری در سوریه اقدام کنند.

به اعتقاد سفیر سوریه در تهران، تأسیس شرکت‌های مشترک ایرانی و سوری در این رابطه اثر مثبت خواهد داشت.

مناسبات اقتصادی دو کشور با سطح انتظارات فاصله دارد

کیوان کاشفی، رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه در جمع فعالان اقتصادی ایرانی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در اتاق ایران، میزبان وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، حضور و مشارکت جدی بخش خصوصی ایران در پروژه‌های بازسازی سوریه که از توافقات بین مقامات دو کشور است را مورد تاکید قرار داده و گفت: علی‌رغم روابط گسترده سیاسی بین دو کشور، همچنان مناسبات اقتصادی با سطح انتظارات فاصله زیادی دارد. در این بین بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند و با استفاده از امکانات موجود در دو کشور تعاملات اقتصادی را افزایش دهد.

آنچه به اعتقاد این عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیش از هر چیز مانع از توسعه روابط تجاری بین ایران و سوریه می‌شود، نبود اطلاعات کافی از قوانین، چارچوب‌های فنی و حقوقی و به طور کلی سلایق و نیاز بازار از هر دو کشور است؛ به این معنا که فعالان ایرانی بازار سوریه را به خوبی نمی‌شناسند و برای همین نمی‌توانند برای حضور در آنجا برنامه‌ریزی دقیق ارائه دهند.

کاشفی خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی منسجم و کارآمدی از بازار سوریه در اختیار نداریم و برای پر کردن این خلاء، سعی کردیم هیات‌های تجاری مختلفی را به این کشور اعزام و از سوریه پذیرش کنیم. می‌توان گفت طی ۸ ماه گذشته بیش از ۸ هیات بین دو کشور رفت‌وآمد کرده‌اند. از طرفی ایرانی‌های زیادی در اولین نمایشگاه سوریه از زمان آغاز دوره بازسازی این کشور، مشارکت کردند که ۴ برابر دوره‌های قبل بود.

رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه، حضور وزیر نفت و منابع معدنی این کشور در ایران را نقطه شروعی برای روابط بین دو کشور در حوزه نفت و انرژی توصیف کرد و گفت: ایران و سوریه تاکنون در این وادی روابط چندانی نداشتند، امیدواریم این سفر آغازی برای این مناسبات باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران همچنین از تجهیز مرکز تجارت ایرانیان در دمشق به منظور ارائه مشاوره‌های اقتصادی به علاقمندان سرمایه‌گذاری در سوریه خبر داد و افزود: خوشبختانه تعداد پروازها بین دو کشور افزایش پیدا کرده و این می‌تواند زمینه توسعه گردشگری بین دو کشور را در آینده فراهم کند.

حمایت دولت سوریه از بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های بازسازی کشور

در ادامه علی سلیمان غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، سفرش به ایران را مکمل سفر معاون اول رئیس‌جمهور ایران به سوریه و تلاش برای اجرایی کردن بندهای موافقت‌نامه‌ای که در آن دیدار به امضا رسیده بود برشمرد و تصریح کرد: در بازدیدی که از عسلویه داشتم متوجه شدم که ایران توانسته در سطح بالایی، فعالیت‌های خود را به خودکفایی برساند و این یکی از جنبه‌های مثبت تحریم است؛ اینکه ۶۰ درصد صنعت و تکنولوژی نفتی در اختیار کارشناسان داخلی قرار دارد، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دولت سوریه قصد دارد برای بازسازی کشور از تجربه و دانش ایران استفاده کند؛ این همکاری در بخش آموزش نیروی انسانی نیز صورت خواهد گرفت. در این رابطه توافق‌های بسیار خوبی صورت گرفته و پیگیر آن هستیم.

سلیمان غانم، استقبال شرکت‌های ایرانی از نمایشگاه مربوط به بازسازی سوریه را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: دولت سوریه از بخش خصوصی حمایت خواهد کرد چراکه باور دارد کار باید به دست آنها انجام شود.

مرز بوکمال بین عراق و سوریه بازگشایی می‌شود

در این نشست پیش از حضور هیات سوری در اتاق ایران، سید حمید حسینی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، از بازگشایی مرز بوکمال بین سوریه و عراق طی این هفته خبر داد و گفت: با این اقدام بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به صادرات محصولات ایرانی به سوریه کاهش پیدا می‌کند. هرچند عراق همچنان عضو کنوانسیون کارنه نیست و قوانین بین‌المللی ترانزیت را رعایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این شرایط بر عراق حاکم باشد، مجبوریم در عراق هزینه گمرکی پرداخت و بعد از تخلیه بار، مجدد بارگیری کنیم. در واقع مشمول صادرات مجدد می‌شویم که چندان روش مقبولی برای صادرکنندگان ایرانی نیست.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه دولت عراق چنین برخوردی با صادرکنندگان ایرانی دارد، خوب است در ایران نیز بر اساس همین مکانیزم با محصولات ترانزیتی که به مقصد عراق از ایران عبور می‌کنند، برخورد کنیم.

حسینی در ادامه آمار و اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی سوریه ارائه داد. بر اساس اظهارات او ذخایر نفتی این کشور بالغ بر ۲.۵ میلیارد بشکه و ذخایر گازی آن ۲۴۰ مترمکعب برآورد می‌شود. این کشور، روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت تولید و ۶۰ هزار بشکه وارد می‌کند و ظرفیت پالایش ۱۱۲ هزار بشکه نفت را دارد.

وی ادامه داد: تولید ناخالص داخلی سوریه ۲۵ میلیارد دلار، میزان واردات این کشور ۵.۵ میلیارد دلار و صادرات آن ۲ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار است. سوریه در گذشته ۱۹ درصد بازار عراق را در اختیار داشت و در صادرات صنایع سبک به عراق یکی از رقبای اصلی ایران بود.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، امروز رقبای اصلی ایران در بازار سوریه را چین و روسیه معرفی کرد.
کد N2251699

وبگردی